Artistic practice in Kaingang indian community

For a collaborative methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16119

Keywords:

Contemporary Art, Collaborative Art, Community

Abstract

The affective DNA artistic project kame and kanhru, a collaborative art practice in a kaingang indigenous community, is the benchmark for thinking about ways to make collaborative art. Thus, the purpose of this article is to investigate how these practices are constituted. For this, it is based on speeches by contemporary artists and art critics engaged in political and social artistic practices, such as Helguera (2011) Kester (2011) and Lacy (1995). Thus, we seek to answer the questions: what is the artist's place and performance? How to conceive the timing of these practices and who is your audience? How to talk about a collaborative authorship and how are these practices learned from the art system? As a result of such inquiries, methodological possibilities are presented in the field of collaborative art.

Author Biographies

  • Kalinka Lorenci Mallmann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

    Mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria

  • Andreia Machado Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

    Professora do Departamento de Artes Visuais e da Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria

  • Marcelo Eugenio Soares Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

    Mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

BLANCO, Paloma. et al. Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. In: Explorando el terreno. Salamanca, España: Ed. Universidad de Salamanca. 2001. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=1146. Acesso em: 3 mar. 2017.

CIRILLO, J.; KINCELER, J. L.; OLIVEIRA, L. S. Outro Ponto de Vista: práticas colaborativas na arte contemporânea. 2014. Disponível em: https://issuu.com/lso_rj/docs/livro_anpap_-_primeira_vers__o__fin>. Acesso em: 28 ago. 2017.

FREIRE, Juan; GÓMEZ David; LAFUENTE, Garcia Antonio. El arte de documentar. 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/33809850/El_arte_de_documentar. Acesso em: 25 jun. 2018

HELGUERA, Pablo. Education for Socially Engaged Art: A Materials and Techniques. New York: Handbook, 2011.

JACODSEN, Joziléia Daniza Jagso Inácio. A importância do grafismo para a preservação e valorização da cultura kaingáng. In: KAINGÁNG, Susana Fakó. Eg Rá nossas marcas. São Paulo: DM Projetos Especiais, 2013.

KESTER, Grant H. The one and the many: Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Durham, CN: Duke University Press: 2011.

LAFUENTE, A. G.; CANCELA, M. Cómo hacer un prototipo. 2006. Disponível em: http://laaventuradeaprender.educalab.es/documents/10184/64755/Como-hacer-unprototipo.pdf . Acesso em: 10 nov. 2017.

LACY, Suzanne. Mapping the terrain: new genre public art. Seattle, WA: Bay Press, 1995.

LIPPARD, Lucy. Mirando alrededor: dónde estamos y dónde podríamos estar. In: BLANCO, Paloma de, et al. (ed.). Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2001. p. 51-71. Disponível em: https://vidaacademicaenlinea.cenart.gob.mx/aulavirtual/archivos/4/docs/m3/lippard_mirando%20al%20rededor%20correcion.pdf. Acesso em: 3 mar. 2017.

MALLMANN, Kalinka. DNA Afetivo Kamê e Kanhru: Prática artística colaborativa em comunidade kaingáng. Orientadora: Dra. Andréia Oliveira Machado. 2018. 108 f. Dissertação(Mestrado em Artes Visuais) - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15763. Acesso em: 15 jul. 2019.

PAIM, Cláudia. Táticas de Artistas na América Latina: Coletivos, iniciativas coletivas e espaços autogestionados. Porto Alegre: Panorama Crítico Ed., 2012. 200p. Disponível em: https://issuu.com/panoramacritico/docs/livro_paim_amostra_issuu. Acesso em: 28 nov. 2017.

Published

2019-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Artistic practice in Kaingang indian community: For a collaborative methodology. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 129–147, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16119. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16119. Acesso em: 31 may. 2025.

Similar Articles

1-10 of 243

You may also start an advanced similarity search for this article.