Camping it up and Blackening the University
Escrevivências of Black, Effeminate and Sapphic Bodies
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41775Keywords:
Escrevivências, Body, Intersectionality, Gender, RaceAbstract
Sinuously moving spine and hips to make the university more black and camp. What can black bodies, queers and sapphics do when they gather around a transvestite and black teacher in a class that intersects gender and race? The high heels, as a political instrument, causes noise in a sanitized environment and opens space for different bodies to occupy a public institution of higher education. The Escrevivência, created by the writer and researcher Conceição Evaristo, emerges in this work as a methodological approach intrinsic to an implied research perspective, placed between artistic and scientific production. Escrevivências of bodies that camp up and blacken the university, pointing to a positivity by creating areas of belonging, sharing and collectivity.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALMEIDA, Mariléa de. Devir quilomba: antirracismo, afeto e política nas práticas de mulheres quilombolas. São Paulo: Elefante: 2022.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como fundamento do ser. Tese, Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
COSTA, Eduardo Antonio de Pontes; COIMBRA, Cecília Maria Bouças. Nem criadores, nem criaturas: Éramos todos devires na produção de diferentes saberes. Psicologia & Sociedade, 20 (1): 125-133, 2008.
COSTA, Eduardo Antonio de Pontes. A escrita em atos de pesquisa. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. (Org.) Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019. p. 107-116.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial realativos ao gênero. In: Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, jan. 2002.
DEMÉTRIO, Fran; BENSUSAN, Hilan Nissior. O conhecimento dos outros: a defesa dos direitos humanos epistêmicos. In: Revista do CEAM, Brasília, v.5, n.1, p.110–124, jan/jul. 2019. Disponível em: <https://zenodo.org/record/3338716#.Yz230HbMLIU> Acesso em: 04 de abril de 2022.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. (Org.) Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Modos de trabalhar uma formação inventiva de professores: escrita de si, arte, universidade e escola básica. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. (Org.) Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019. p. 13-36.
Evaristo, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: Alexandre, Marcos A. (Org.) Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 16-21.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Teoria racial crítica e letramento racial crítico: narrativas e contranarrativas de identidade racial de professores de línguas. In: Revista da ABPN, v. 6, n. 14; jul. - out. 2017. p. 236-263. Disponível em <https://smeduquedecaxias.rj.gov.br/smeportal/wp-content/uploads/2020/07/TEORIA-RACIAL-CR%C3%8DTICA-E-LETRAMENTO-RACIAL-CR%C3%8DTICO.pdf> Acesso em 15 de maio de 2022.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992. p. 129-160.
KASTRUP, Virgínia; GURGEL, Verônica. O papel da escrita na formação de professores e o problema da coemergência. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. (Org.) Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019. p. 60-71.
LIMA, Ari; CERQUEIRA, Felipe de Almeida. A identidade homossexual e negra em Alagoinhas. In: Bagoas, v. 1, n. 1, p. 269-286, jul./dez. 2007.
LIMA, Renata Morais; DIAS, Rosimeri de Oliveira. Cartas como método de pesquisa na formação do professor. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. (Org.) Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019. p. 86-96.
LOURAU, René. Análise Institucional e Práticas de Pesquisa. Rio de Janeiro: Universidade do Rio de Janeiro, 1993.
OLAZA, Monica. Uruguay legisla acciones afirmativas para afrodescendientes. In: Contra Relatos desde el Sur, 2015 (12). p. 117-131. Disponível em: <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/contra-relatos/article/view/20532> Acesso em: 01 de agosto de 2022.
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Salvador - BA: Editora Devires, 2020.
PINHO, Osmundo. Relações raciais e sexualidade. In: OSMUNDO, Pinho; SANSONE, Livio (Orgs.) Raça: novas perspectivas antropológicas. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2008, p. 257-284.
RATTS, Alex. Entre personas e grupos homossexuais negros e afro-lgttb. In: BARROS JÚNIOR, Francisco de Oliveira; LIMA, Solimar Oliveira (Orgs.) Homossexualidade sem fronteiras. Rio de Janeiro: Bookslinks/Teresina: Grupo Matizes, 2007.
RUFINO, Bianca. Zíngara. Editora Triluna: João Pessoa, 2021.
SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. “Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento. In: Psicologia Social. Psicologia Política, 17(39), 2017. p. 203-219.
Downloads
Published
Versions
- 2023-04-06 (2)
- 2023-04-06 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mauricio Barbosa de Lima, Megg Rayara Gomes de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.