Crafts with women and university extension
dialectical and dialogical learning between Brazil and Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53597Keywords:
Extension, women, feminism, craftAbstract
This writing presents reflections arising from long processes of extension work, which involve the production of crafts with two groups of artisan women: indigenous people from Ecuador and peasants from the MST, from southern Brazil. The reflections are based on extension practices that distance themselves from the logic of simply well-being, but seek to break with the hegemonic paradigm of knowledge and aim at effective social transformations for peripheral women. To do this, we dialogue with critical theories, such as decoloniality and popular education, in the construction of a feminist science that incorporates the popular knowledge of Latin American women, that has this perspective as its starting point and takes into account the good life of women from Abya Yala as the arrival point.
Downloads
References
ACOSTA, Alberto. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Elefante, 2016.
BARTRA, Elí. ¿Borrar fronteras?: arte popular y artesanías. In: BARTRA, Eli; MOCTEZUMA, Liliana Elvira; OÑATE, Marisol Cárdenas (Orgs.). Estética y prácticas artesanales: mujeres, feminismo y arte popular. Ciudad de México: UAM, 2019. P. 155-159.
BRASIL. Resolução n. 7 de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei no 13.005/2014.Brasília, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.
CRAIN, Mary. La interpenetración de género y etnicidad: nuevas autorepresentaciones de la mujer indígena en el contexto urbano de Quito. In: HERRERA, Gioconda. Estudios de género. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1996. P. 353–381.
EGGERT, Edla; SILVA, Márcia Alves da; LIBERA, Aline Lemos da Cunha Della. From the Interpenetrating Threads of Weaving: a Concept for Feminist Studies. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 30, n. 2, e77384, 2022.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GODINHO, Eliane. O “artesanato de si” de mulheres assentadas do MST: um processo político pedagógico feminista pelo viés da educação popular. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.
GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 25-49, jan./abr. 2016.
IGREJA, Rebeca L.; RAMPIN, Talita Tatiana D.; CAMACHO, Teresa S. Abya-yala: acesso à justiça e direitos desde perspectivas latinoamericanas. Revista Sobre Acesso à Justiça e Direitos nas Américas, v. 1, n. 1, Brasília, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/abya/article/view/46924/36233. Acesso: 13 jun. 2024.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber – eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
SENNETT, Richard. O artífice. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.
SILVA, Márcia Alves da. Construindo uma epistemologia feminista descolonial em Abya Yala: narrativas de mulheres camponesas do MST. In: SILVA, Márcia A. da; ROSA, Graziela R. da. (Orgs.). Pedagogias populares e epistemologias feministas latino-americanas. Curitiba: Brazil Publishing, 2019. P.180-198.
SILVA, Márcia Alves da. Educação popular feminista em uma perspectiva decolonial latino-americana. Acta Scientiarum Educacion, Maringá, v. 44, e52637, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-52012022000100101&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 jul. 2024.
SILVA, Marcia Alves da. Pedagogia feminista: narrativas autobiográficas, saberes e fazeres de mulheres camponesas. Educação UNISINOS, São Leopoldo, v. 22, n. 4, p. 316-323, out. 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102018000400316&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 mar. 2024.
SILVA, Márcia Alves da. Pensamento decolonial feminista do Sul: uma experiência de educação popular a partir de narrativas de mulheres camponesas. Eccos Revista Científica, São Paulo, n. 54, e17322, jul. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000300204&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 fev. 2024.
SOUZA, Jessé. A classe média no espelho. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.
TORRES-ARÉVALO, Lissette. Sensibilización ambiental a partir del tejer con mullo. 2022. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2022. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000015179.pdf. Acesso em: 08 julho 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márcia Alves da Silva, Lissette Torres-Arévalo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







