Notes on curriculum and extension in the Performing Arts

correspondences exchanged between Universidade Federal de Minas Gerais and Universidade de Brasília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53605

Keywords:

anti-racism, University extension, Theater Pedagogy, ethnic-racial relations

Abstract

This article records an exchange of correspondence between black professors in higher education in the Performing Arts who, through the writing of pedagogical and extension practices, reveal dilemmas and possibilities in the applicability of laws 10.639/03 and 11.645/08. Based on the experiences narrated, it concludes that teaching-learning proposals based on black diasporic and indigenous cosmoperceptions in academia are still restricted to extension and research activities. If, on the one hand, the slowness in inserting such content into university curricula reveals institutional racism, on the other, the integration of extension presents the challenge of not allowing itself to be subordinated to neoliberal interests. Finally, it considers that there will always be something that escapes the attempt to format these epistemologies, since they are living knowledge in constant movement.

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Author Biographies

  • Altemar Di Monteiro, UFMG

    Professor na Graduação em Teatro UFMG (Licenciatura e Bacharelado) na área de Teatros Negros. Pesquisador, dramaturgo, encenador, diretor cofundador do Nóis de Teatro, grupo atuante há 22 anos na periferia de Fortaleza – Ce. Doutor e Mestre em Artes, Especialista em Arte-educação, licenciado e tecnólogo em Teatro. Líder do Grupo de Pesquisa “Negruras – Performatividades (poéticas e pedagogias) negras e periféricas”. Dramaturgo de “Todo Camburão Tem Um Pouco de Navio Negreiro”, “Ainda Vivas”, “Desterro”, dentre outras peças. Trabalha nas áreas de Teatros Negros, Teatros de Rua, Pedagogias da Cena, Corporeidades e seus atravessamentos periféricos e raciais. Autor do livro “Caminhares Periféricos – Nóis de Teatro e a Potência do Caminhar no Teatro de Rua Contemporâneo” (Editora Piseagrama, Belo Horizonte, 2018).

  • Jennifer Jacomini de Jesus, UnB

    Arte-educadora, atriz, palhaça e pesquisadora. É doutora (2020) e mestra (2016) em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). Realizou doutorado-sanduíche na Universitat Autónoma de Barcelona/Espanha (2019) com a tese "Palhaçaria Humanitária: uma perspectiva decolonial sobre a experiência da ONG Palhaços Sem Fronteiras". Foi professora colaboradora do Instituto de Artes da Universidade de Brasília (2021-2022). É especialista em Design Instrucional para Ensino à Distância Virtual pela Universidade Federal de Itajubá (2014). Na graduação, cursou bacharelado (2012) e licenciatura plena (2011) em Teatro pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com mobilidade internacional na Universidad de Córdoba/Argentina (2011). Foi professora de Artes da Secretaria de Educação da Prefeitura de Santa Luzia (2013-2014) e servidora da Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte (2008-2010). É técnica em atuação (2008) pelo Teatro Universitário da UFMG. Nos últimos anos, tem atuado em organizações de trabalho humanitário em atenção a populações em situação de vulnerabilidade social, com foco na infância: Palhaços Sem Fronteiras (2016-2022), Plan International Brasil (2021) e Círculos de Hospitalidade (2017). https://orcid.org/0000-0002-0904-3264

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Published

2025-01-31

How to Cite

Notes on curriculum and extension in the Performing Arts: correspondences exchanged between Universidade Federal de Minas Gerais and Universidade de Brasília. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 128–155, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.53605. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/53605. Acesso em: 7 dec. 2025.