The arts of presence and university extension
perspectives on the curricularization of body-territory dramaturgies
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53615Keywords:
arts of presence, Expanded dramaturgy, University extension, body-territoryAbstract
This article draws a parallel between the insertion of arts and extension in the university context, based on the concept of body-territory as a key to thinking about Art as an extensive network and Extension as a structuring way of decoloniality in the composition of curricula. With the aim of contextualizing the sensitive praxis of the body and its dramaturgies together with the art-extension binomial, three artistic-extension experiences experienced at the Universidade Federal do Sul da Bahia are analyzed: Encontro de saberes, Grupo de Dança da UFSB e o Circuito de leituras dramáticas do CFAC. By reflecting on experiences based in territories where communities constitute the epistemological basis of knowledge, we seek to raise points of tension between the challenges of recognizing the arts of presence as a way of deterritorializing knowledge and the intricacies of curricularization of extension.
Downloads
References
AUTRAN, Paula. A aprendizagem da escrita teatral no Brasil: o seminário de dramaturgia do teatro de arena. Réplica: Coimbra, 2016.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1978.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1996.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jan 2012.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
CABALLERO, Ileana Diéguez. Cenários liminares: teatralidades. performances e política. Coleção Teoria Teatral Latino Americana. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CARVALHO, José Jorge de. O Encontro de saberes nas artes e as epistemologias do cosmos vivo. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade popular e encontro de saberes. Salvador: EDUFBA; Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2020.
CRUZ HERNÁNDEZ, Delmy Tania. Una mirada muy otra a los territorios-cuerpos femeninos. Solar, v. 12, n. 1, p. 35-46, 2017.
FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos, v. 10, n. 3, p. 321-326, 2010.
FORPROEX. Fórum de Pró-reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras: política nacional de extensão universitária. Manaus: FORPROEX, 2012.
FORPROEX. I Encontro Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras: conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Brasília, 1987. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/Encontro-Nacional/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Plano nacional de extensão universitária. (Coleção Extensão Universitária; v. 1). Ilhéus: Editus, 2001.
GODARD, Hubert. El gesto y su percepción. Estudis Escènics, n. 32, p. 335-343, 2007.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Complexo Cultural do Bumba-meu-boi do Maranhão. Dossiê do registro como Patrimônio Cultural do Brasil. São Luís: Iphan, 2011.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha Revista de Antropologia, v. 13, n. 1, 2011.
LIMA, Elias Lopes de. A corporeidade como um recurso metodológico da geograficidade. Revista de Geografia. v. 5, PPGEO/UFJF, 2015.
LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.
MACHADO, Lara. Danças no jogo da construção poética. Natal: Editora da UFRN, 2017.
MARTINS, Leda M. Performances do tempo espiralar. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
PAIS, Ana. O discurso da cumplicidade: dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.
RODRIGUES, Graziela. Bailarino-pesquisador-intérprete. 3. ed. Salvador: Solisluna, 2018.
SANTOS, Antonio Bispo dos. Colonização, quilombo: modos e significações. Brasília: Ayó, 2015.
SANTOS, Boaventura S.; MENEZES, Maria P. (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.) Universidade popular e encontro de saberes. Salvador: EDUFBA; Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Carta de fundação e estatuto. Porto Seguro; Teixeira de Freitas; Itabuna, 2013. Disponível em: https://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2015/06/Carta-e-Estatuto.pdf. Acesso em 30 jun. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Plano Orientador da UFSB. Porto Seguro; Teixeira de Freitas; Itabuna, 2014. Disponível em: https://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/Plano-Orientador-UFSB-Final1.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução n. 14/2021. Salvador, 2021. Disponível em: https://ufsb.edu.br/images/Resoluc%CC%A7a%CC%83o_n%C2%BA_14-_Dispo%CC%83e_sobre_as_normas_que_regulamentam_as_Atividades_de_Extensa%CC%83o.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eloisa Leite Domenici, Eder Rodrigues da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







