The arts of presence and university extension

perspectives on the curricularization of body-territory dramaturgies

Authors

  • Eder Rodrigues da Silva Universidade Federal do Sul da Bahia
  • Eloisa Leite Domenici Universidade Federal do Sul da Bahia https://orcid.org/0000-0003-0126-5337

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53615

Keywords:

arts of presence, Expanded dramaturgy, University extension, body-territory

Abstract

This article draws a parallel between the insertion of arts and extension in the university context, based on the concept of body-territory as a key to thinking about Art as an extensive network and Extension as a structuring way of decoloniality in the composition of curricula. With the aim of contextualizing the sensitive praxis of the body and its dramaturgies together with the art-extension binomial, three artistic-extension experiences experienced at the Universidade Federal do Sul da Bahia are analyzed: Encontro de saberes, Grupo de Dança da UFSB e o Circuito de leituras dramáticas do CFAC. By reflecting on experiences based in territories where communities constitute the epistemological basis of knowledge, we seek to raise points of tension between the challenges of recognizing the arts of presence as a way of deterritorializing knowledge and the intricacies of curricularization of extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eder Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Sul da Bahia

    Éder Rodrigues da Silva  –  Prof. Dr. from the Postgraduate Program in Arts at the Federal University of Southern Bahia UFSB and from the Postgraduate Program in Performing Arts at the Federal University of Ouro Preto UFOP – Playwright, stage artist, researcher – Adjunct Professor at the Training Center in Arts and Communication from UFSB

  • Eloisa Leite Domenici, Universidade Federal do Sul da Bahia

    Eloisa Domenici is an associate professor at the Arts Training Center at the Federal University of Southern Bahia, working in the Postgraduate Program in Arts at UFSB and the Postgraduate Program in Performing Arts at UFBA. She is an artist with a degree in Dance from the State University of Campinas and a PhD in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Carried out post-doctoral research with the Epistemologies of the South group, at the Center for Social Studies at the University of Coimbra.

     

References

AUTRAN, Paula. A aprendizagem da escrita teatral no Brasil: o seminário de dramaturgia do teatro de arena. Réplica: Coimbra, 2016.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1978.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jan 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

CABALLERO, Ileana Diéguez. Cenários liminares: teatralidades. performances e política. Coleção Teoria Teatral Latino Americana. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CARVALHO, José Jorge de. O Encontro de saberes nas artes e as epistemologias do cosmos vivo. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade popular e encontro de saberes. Salvador: EDUFBA; Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2020.

CRUZ HERNÁNDEZ, Delmy Tania. Una mirada muy otra a los territorios-cuerpos femeninos. Solar, v. 12, n. 1, p. 35-46, 2017.

FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos, v. 10, n. 3, p. 321-326, 2010.

FORPROEX. Fórum de Pró-reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras: política nacional de extensão universitária. Manaus: FORPROEX, 2012.

FORPROEX. I Encontro Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras: conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Brasília, 1987. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/Encontro-Nacional/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Plano nacional de extensão universitária. (Coleção Extensão Universitária; v. 1). Ilhéus: Editus, 2001.

GODARD, Hubert. El gesto y su percepción. Estudis Escènics, n. 32, p. 335-343, 2007.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Complexo Cultural do Bumba-meu-boi do Maranhão. Dossiê do registro como Patrimônio Cultural do Brasil. São Luís: Iphan, 2011.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha Revista de Antropologia, v. 13, n. 1, 2011.

LIMA, Elias Lopes de. A corporeidade como um recurso metodológico da geograficidade. Revista de Geografia. v. 5, PPGEO/UFJF, 2015.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MACHADO, Lara. Danças no jogo da construção poética. Natal: Editora da UFRN, 2017.

MARTINS, Leda M. Performances do tempo espiralar. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

PAIS, Ana. O discurso da cumplicidade: dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.

RODRIGUES, Graziela. Bailarino-pesquisador-intérprete. 3. ed. Salvador: Solisluna, 2018.

SANTOS, Antonio Bispo dos. Colonização, quilombo: modos e significações. Brasília: Ayó, 2015.

SANTOS, Boaventura S.; MENEZES, Maria P. (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.) Universidade popular e encontro de saberes. Salvador: EDUFBA; Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Carta de fundação e estatuto. Porto Seguro; Teixeira de Freitas; Itabuna, 2013. Disponível em: https://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2015/06/Carta-e-Estatuto.pdf. Acesso em 30 jun. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Plano Orientador da UFSB. Porto Seguro; Teixeira de Freitas; Itabuna, 2014. Disponível em: https://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/Plano-Orientador-UFSB-Final1.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução n. 14/2021. Salvador, 2021. Disponível em: https://ufsb.edu.br/images/Resoluc%CC%A7a%CC%83o_n%C2%BA_14-_Dispo%CC%83e_sobre_as_normas_que_regulamentam_as_Atividades_de_Extensa%CC%83o.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.

Published

2025-01-31

How to Cite

The arts of presence and university extension: perspectives on the curricularization of body-territory dramaturgies. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 69–95, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.53615. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/53615. Acesso em: 7 dec. 2025.