Extension Actions as a Collaborative Approach in Art and Community

Authors

  • Kalinka Lorenci Mallmann UFSM
  • Andreia Machado Oliveira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53618

Keywords:

Art and community, collaborative art, University extension

Abstract

The roots of university extension are linked to collaborative artistic practices with communities by seeking different roles through horizontal actions, as opposed to ephemeral actions and welfare-based approaches. Thus, this article seeks to weave a discourse about university extension in Visual Arts linked to collaborative activities based on examples of artistic projects with indigenous communities, supported by research and university extension. To build this dialogue, we considered some notes from Paulo Freire and theorists and artists in the field of contemporary art. These projects lead us to reflect on the need for the university to be in dialogue with communities, putting knowledge and knowledge into circulation to subvert the academic space in which these projects take place.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASBAUM, Ricardo. Manual do artista etc. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.

BUFFA, Ester; CANALES, Renata Pereira. Extensão: meio de comunicação entre universidade e comunidade. EccoS Revista Científica, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 157-169, jan./jun. 2007.

CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt.; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, Itatiba, v. 10, n. 10, p. 23-28, 2007.

ESBELL, Jaider. Jaider Esbell. Coleção Tembetá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2016.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

HELGUERA, Pablo. Education for Socially Engaged Art: A Materials and Techniques Handbook. [S.l.]: Jorge Pinto Books, 2011.

KESTER, Grant H. The One and the Many, Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Durham: Duke University Press, 2011.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LAGROU. Els. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2000.

MALLMANN, Kalinka Lorenci; OLIVEIRA, Andreia Machado; ANDRÉ, Genecí Fidélis. Práticas artísticas colaborativas para empurrar o céu e respirar. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, v. 18, n. 2, p. 190-203, 2023. Disponível em: https://doi 10.11144/javeriana.mavae18-2.pae. Acesso em: 12 jan. 2024.

MALLMANN, Kalinka Lorenci; OLIVEIRA, Andreia Machado; PEREIRA, Marcelo Eugenio Soares. Prática artística em comunidade indígena Kaingang: por uma metodologia colaborativa. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 9, n. 18, nov. 2019. Disponível em: https://eba.ufmg.br/revistapos. Acesso em: 22 fev. 2024.

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Políticas de extensão universitária. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

OLIVEIRA, Andreia Machado. Socially Engaged Art Proposals: Between Collaboration, Affect, And the Commons. Arte Individuo Y Sociedad, v. 36, n. 3, p. 545-555, 2024.

Published

2025-01-31

How to Cite

Extension Actions as a Collaborative Approach in Art and Community. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 250–272, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.53618. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/53618. Acesso em: 24 dec. 2025.