SOBRE TEATRO E REALIDADE(S)
REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
Keywords:
Education, Theater teaching, Paulo FreireAbstract
The present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality.
References
ARAÚJO, José Sávio de Oliveira. A Cena Ensina: uma proposta pedagógica para formação de professores de teatro. Tese [Doutorado em Educação] – Programa de Pós -graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
BERGER, Peter, LUCKMANN, Thomas. A Construção Social da Realidade. Petrópolis: Vozes, 2006.
COUTINHO, Matina Henriques. O uso da abordagem dialógica do teatro em comunidades na experiência do Grupo Nós do Morro, da favela do Vidigal, Rio de Janeiro. In: RABETTI, Maria de Lourdes (org.). Anais do IV Congresso Brasileiro Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2006. p.137 – 138.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
FERREIRA, Taís. Teatro infantil, crianças espectadoras, escola: um estudo acerca de experiências e mediações em processos de recepção. In: RABETTI, Maria de Lourdes (org.). Anais do IV Congresso Brasileiro de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2006. p.250 – 252.
FERREIRA, Taís. Teatro na sala de aula, no pátio, na biblioteca, no auditório, na rua... In: FERREIRA, Taís, FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2012. p.9 – 57.
FREIRE, Ana Maria Araújo (org.) Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. 8 ed. rev. Ampl. Indaiatuba: Villa das Letras, 2007.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
PEREGRINO, Yara Rosas, SANTANA, Arão Paranaguá de. Ensinando Teatro: uma análise crítica da proposta dos PCN. In: ALVES, Erinaldo, SANTANA, Arão Paranaguá de. Este é o ensino de arte que queremos? Uma análise das propostas dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Editora Universitária, Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Ciências Humanas Letras e Artes da UFPB: João Pessoa, 2001. p. 97 – 112.
PERNAMBUCO, Marta Maria; PAIVA, Irene Alves de. Práticas Coletivas na escola. Campinas: Mercado das Letras, Natal, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.
ROCHA, Vera Lourdes Pestana da. Novas Diretrizes Curriculares: novas práticas, ensino de Teatro. In: SANTANA, Arão Paranaguá de (coord.). Visões de ilha: apontamentos sobre Teatro e Educação. São Luís, 2003. p. 75-82.
SANTANA, Arão Paranaguá. Experiência e conhecimento em Teatro. São Luís: EDUFMA, 2013.
SAUL, Alexandre Pinto. Prática Teatral Dialógica de inspiração freiriana: uma experiência na escola, com jovens e adultos. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), 2011.
TELLES, Narciso. Teatro Comunitário: ensino de teatro e cidadania. IN: MACHADO, Irley [et al] (org.). Teatro: ensino, teoria e prática. Uberlândia: EDUFU, 2004. p.19
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.