MINDFULNESS, MEDITATION, AND DHARMA ART

CLUES FOR ACTING PEDAGOGY

Authors

  • Daniel Reis Plá Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

Keywords:

Meditation, Dharma Art, Performing Arts Pedagogy

Abstract

This article aims to discuss the intersection between Performing Arts and Contemplative practices, especially meditation. In this direction I address concepts as mindfulness, meditation and Dharma art to present an introduction to this theme and questions I consider essential to approach it. Finally, I point out to the potential contributions this discussion can offer regarding performer’s training in a contemplative perspective.

Author Biography

Daniel Reis Plá, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

Ator e diretor teatral. Doutor pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).
Professor Adjunto na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

BOYCE, Barry Campbell et al. (Orgs.). The mindfulness revolution: leading psychologists, scientists, artists, and meditation teachers on the power of Mindfulness in Daily Life. Boston: Shambala Publications, 2011. (Versão para Kindle)

CHAMBERLAIN, Franc; MIDDLETON, Deborah K.; PLÁ, Daniel. Buddhist mindfulness and psychophysical performance. In: International Symposium for Contemplative Studies, October 30 to November 2, 2014, Boston, MA. (Não publicado)

DANUCALOV, Marcello Árias Dias; SIMÕES, Roberto Serafim. Neurofisiologia da meditação: investigações científicas no Yoga e nas experiências místico-religiosas: a união entre ciência e espiritualidade. São Paulo: Phorte, 2009.

DAVIDSON, Richard J.; LUTZ, Antoine. Buddha’s brain: neuroplasticity and meditation. IEEE Signal Processing Magazine, v. 25, n. 1, p. 174-176, 2008.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GOLEMAN, Daniel. A mente meditativa: as diferentes experiências meditativas no Oriente e no Ocidente. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Editora Ática, 1997.

GOLEMAN, Daniel. (Org.). Emoções que curam: conversas como Dalai Lama sobre mente alerta emoções e saúde. Tradução de Cláudia Gerpe Duarte. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1999.

HEUMAN, Linda. The embodied mind: an interview with philosopher Evan Thompson. Tricycle, 2014. Disponível em: <http://www.tricycle.com/interview/embodied-mind>. Acesso em: 12 set. 2017.

KABAT-ZINN, Jon; WILLIAMS, J. Mark G. (Eds.). Mindfulness: diverse perspectives on its meaning, origins and applications. New York, USA: Routledge, 2013. (Versão para Kindle)

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo VeigaNeto. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PLÁ, Daniel Reis. Impulso e manifestação: relações entre o corpo espetacular do ator e do praticante do rito de Tara. 2006. 72 p. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

PLÁ, Daniel Reis. Sobre cavalgar o vento: contribuições da meditação budista no processo de formação do ator. 2012. 144 p. Tese (Doutorado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação. Tradução de Jair Barbosa. São Paulo: Ed. UNESP, 2005.

TRUNGPA, Chögyam. Crazy wisdom. New Delhi: Shambhala South Asia Editions, 2003.

TRUNGPA, Chögyam. True perception: the path of Dharma art. Edição de Judith L. Lief. Boston: Shambhala publications, 2008.

VARELA, Francisco J.; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Tradução de Maria Rita Secco Hofmeister. Porto Alegre: Artmed, 2003.

WALLACE, B. Alan. Embracing mind: the commom ground of science & spirtuality. Boston: Shambhala Publication, 2008.

WHITE, Andrew R. Stanislavski and Ramacharaka: the influence of yoga and turn-of-the-century occultism on the system. Theatre Survey, v. 1, n. 47, p. 73-88, 2006.

WOLFORD, Lisa. Grotowski’s objective drama research. Jackson: University Press of Mississipi, 1996.

WOLFORD, Lisa; SCHECHNER, Richard. Part III & IV: Objective Drama 1983-1986 and Art as vehicle 1986. In: WOLFORD, Lisa; SCHECHNER, Richard (Eds.). The Grotowski Soucerbook. New York: Routledge, 2001. p. 281-364.

WORLEY, Lee. Coming from nothing: the sacred art of acting. Boulder: Turquoise Dragon Press, 2001.

Published

2018-05-27

How to Cite

PLÁ, D. R. MINDFULNESS, MEDITATION, AND DHARMA ART: CLUES FOR ACTING PEDAGOGY. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 217–230, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15611. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)