MEMÓRIAS EM FRAMES
O SUPORTE 16MM E A EXPERIÊNCIA DE FAZER CINEMA
Keywords:
Memory, Rio Grande do Sul cinema, 16 mm movieAbstract
The present study intends to bring some reflections about the importance of the 16mm movies for the Brazilian cinema historiography. Therefore, it makes use of the documentary research and Oral History aims to present the film production context in the 1960s in Santa Maria, a country town in a Central Region in Rio Grande do Sul. The 16mm was the first to reduce the production costs making possible the realization of two santa-marienses pioneering films. It is intended demonstrate how A ilha misteriosa (1962), a José Feijó Caneda’s film, and A vida do solo (1968), a Ana Primavesi, Orion Mello e Joel Cambraia’s film, contributed to the audiovisual experience in the city.
References
ASSMANN, Aleida. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
BARICHELLO, Eugênia Mariano da Rocha. Os 50 anos da nova universidade. Santa Maria: Editora UFSM, 2012. 146p.
_______. Comunicação e Comunidade do Saber. Santa Maria: Palotti, 2001. 196p.
BECKER, Tuio (org.). Cinema no Rio Grande do Sul. Cadernos Porto & Vírgula, v. 8. Porto Alegre: Unidade Editorial, 1995.
_______.Cinema gaúcho, uma breve história. Porto Alegre, RS: Movimento, 1986.
BLANK, Thais Continentino. Da tomada à retomada: origem e migração do cinema doméstico brasileiro (1920 -1965). 2015. 208p. Tese (Doutorado Tecnologias da Comunicação e Estéticas/ Histoire de L’Art) - Universidade Federal do Rio de Janeiro/Paris 1, Rio De Janeiro (RJ)/ Paris (FR), 2015.
CESARO, Caio Julio. Em Preservação e restauração cinematográficas no Brasil: a restauração do acervo de Hikoma Udhiara. 2007. 337p. Tese (Doutorado em Multimeios) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
EDERA, Bruno. Full lenght animated feature films. 1.ed. Oxford: Focal Press, 1977.
HISTÓRIA da Kodak, disponível em <http://www.kodak.com/global/en/corp/historyOfKodak/historyIntro.jhtml>, acesso em 20 mar. 2016.
LE GOFF, J. História e Memória. São Paulo: Ed. Unicamp, 1990. 553p.
MEIHY, José Carlos e HOLANDA, Fabíola. História Oral: Como fazer, Como Pensar. 2 ED. São Paulo: Contexto, 2014.
MERTEN, Luiz Carlos. A aventura do cinema gaúcho. São Leopoldo, RS. Unisinos, 2002.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. In: Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5.n. 10. 1992, p. 200-212.
_______. Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos históricos. Rio de Janeiro: CPDOC/FGV v. 2 n. 3, 1989, p.3-15.
PÓVOAS, Glênio. Histórias do cinema gaúcho: propostas de indexação 1904-1954. 2005.205p. Tese (Doutorado em Comunicação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2005.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução: Alain François. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007. 244p.
ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1981. 568p.
SALLES, Filipe. Bitolas e suportes no cinema. In: Mnemocine, disponível em: . Acesso em: 20 de outubro de 2014.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. 129p.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004. 382 p.
WINSTON, B. Technologies of seeing. Photography, Cinemathography and Television. Londres: BFI, 1996.
XAVIER, Ismael (org.). A experiência do cinema: antologia. 1.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal & Embrafilme, 1983.
ZIMMERMANN, P. R. Reel families: A social history of amateur film. Indianapolis: Indiana University Press, 1995. 208p.
Filmografia
A VIDA do Solo. Direção: Orion Mello e Ana Primavesi. Santa Maria/RS: UFSM, 1968.Acervo pessoal de Orion Mello (48min), 16mm, color.
A IILHA Misteriosa. Direção: José Feijó Caneda. Santa Maria/RS. Foto Íris, 1962. Acervo pessoal de Jorge Omar Caneda (30min), 16mm, P&B.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.