A relação entre Teatro e Internet
tensionamento do tempo e do espaço do acontecimento teatral
Keywords:
Theatre, Internet, HappeningAbstract
This article discusses the relationship between theater and internet. We present some examples of this relationship as space of research, dissemination and creation discussing the ontological tension that introducing the virtual audience presence has on the theatrical art, changing its form of existence in time and space. Our interesting is contribute to the understanding of contemporary theater – produced in our current
society marked by immersion in the digital world - seeking to engage with the internet, its capabilities, structures and connections. For that critically examine four theatrical experiences in this field coming from Spain, Argentina and Brazil. From this analysis we discuss the issue of reproducibility of the theater via the Internet through the proposals of Walter Benjamin.
References
ARTE TRANSVERSAL. Página web oficina da Arte Transversal. Disponível em <http://artetransversal.com> Acesso em: 18 de jul. 2012.
BENJAMIM, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras Escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996. p. 165-196.
BERENGUER, Angel. Teoria de los Motivos y Estratégias. In: Teatro. Revista de Estúdios Escénicos. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá. Segunda época. Jan/2007. N. 21, p. 13 a 30. Disponível em < http://www.a360grados.net/sumario.asp?id=1681> Acesso em: 21 de jul. 2012.
BROOK, Peter. El espacio vacío. Barcelona: Ediciones Península, 1994.
DUBATTI, Jorge. El convívio teatral: teoria y prática del Teatro Comparado. Buenos Aires: Atuel, 2003
DUBATTI, Jorge. Filosofia del Teatro I: convívio, experiência, subjetividad. Buenos Aires: Atuel, 2007.
KARTUN, Mauricio. En la cocina de Mauricio Kartun: apuntes del Seminario de Desmontaje a Ala de criados. In: Ala de criados. Buenos Aires: Atuel, Col. Biblioteca del Espectador, 2010.
LOYOLA, Geraldo Freitas; PIMENTEL, Lúcia Gouveia. Ensino de arte e internet: ambientes de participação e interação na web. In: Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 10 n. 19, janeiro/julho 2010. p. 46-53.
MUNIZ, Mariana de Lima e. Improvisação como espetáculo: processo de criação e metodologias de treinamento do ator-improvisador. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
Downloads
Additional Files
- Figura 1. Foto do espetáculo LINKS apresentado no FIMPRO 2011, tendo ao fundo imagem de vídeo do youtube projetado em tempo real. (Português (Brasil))
- Figura 2. Atores encenam na presença do público o espetáculo Play me na Sala João Ceschiatti, Belo Horizonte. (Português (Brasil))
- Figura 3. Captura de tela de computador em momento de votação do público durante exibição online do espetáculo Play me. (Português (Brasil))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.