Collaborative methodology in visual arts as a poetic process

Authors

  • Claudia Vicari Zanatta Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16122

Keywords:

Art, Collaboration, Poetics

Abstract

The article proposes a brief analysis on collaborative practices and their processes from the examples of proposals of the artists Francis Alys, Santiago Sierra and the group Frente 3 de Fevereiro. Some aspects of the collaborative processes articulated by such proposals are focused on, and based on these collaborative practice is differentiated from collaborative creation. In addition, a collaborative methodology is proposed as a poetic process.

Author Biography

Claudia Vicari Zanatta, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

Professora do Departamento de Artes Visuais e PPGAV, UFRGS.

References

ALBUQUERQUE, Fernanda. Troca, soma de Troca, soma de esforços, atitude crítica e proposição: uma reflexão sobre os coletivos de artistas no Brasil (1995 a 2005). Orientadora: Profa. Dra. Blanca Brites. 2006. 273 f. Dissertação (Mestrado em Poéticas Visuais) – Instituto de Artes, Univesidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

ALŸS, Francis. Numa dada situação / In a given situation. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BAXANDALL, Michael. O olhar Renascente - Pintura e Experiência Social da Itália da Renascença. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

BECKER, Howard S. Art Worlds. Los Angeles, London: University of California Press, 1982.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FRENTE 3 DE FEVEREIRO. Zumbi somos nós: cartografia do racismo para o jovem urbano. São Paulo: Programa de Valorização de Iniciativas Culturais; VAI, 2006.

IRAIZOZ, A. Metrópolis: Santiago Sierra. Madrid: RTVE, 2004. Disponível em: ttp://www.rtve.es/alacarta/videos/metropolis/metrpolis-santiago-sierra/945193/. Acesso em: 14 mar. 2019.

KESTER, Grant. The One and The Many. Contemporary Collaborative art in a Global Context. London: Duke University Press, 2011.

KESTER, Grant. Collaboration, Art and Subcultures. 2006. Disponível em versão inglêsportuguês em:

http://communitybasedpractices.pbworks.com/f/Kestercollaboration_art_and_subcultures.pdf. Acesso em: 20 abr. 2019.

LIMA, Daniel Correia Ferreira. Nós: microcrises. Orientadora: Suely Belinha Rolnik. 2011. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2011.

MESQUITA, André. Insurgências poéticas: arte ativista e ação coletiva (1990-2000). São Paulo: Annablume-Fapesp, 2011.

MIRANDA, Fernando. De lo expositivo a la acción pedagógica. In: AAVV. Colaboración. El ojo colectivo. Formas de Hacer Coletivo. Montevidéo, Alonso + cracioun (ed). 2014.

PAIM, Cláudia. Táticas de Artistas na América Latina. Coletivos, iniciativas coletivas e espaços autogestionados. Porto Alegre: Ed. Panorama Crítico, 2012.

Published

2019-11-22

How to Cite

ZANATTA, C. V. Collaborative methodology in visual arts as a poetic process. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 198–210, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16122. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16122. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section