Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums

“A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19685

Keywords:

Art, Museums, Decoloniality, “A Cor do Brasil”, Rio Art Museum

Abstract

In a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.
BISHOP, Claire. Radical Museology, or, What’s “Contemporary”. In: BISHOP, Claire. Museums of Contemporary Art? Londres: Koenig Books, 2013.
GÓMEZ, Pedro Pablo. O paradoxo do fim do colonialismo e a permanência da colonialidade. Vazantes, v. 1, n. 2, p. 28-41, 2017.
GROYS, Boris. The Topology of Contemporary Art. In SMITH, Terry; ENWEZOR, Okwui; CONDEE, Nancy (Ed.). Antinomies of Art and Culture: Modernity, Postmodernity, Contemporaneity. Durham; Londres: Duke University Press, 2008, p. 71-80.
HERKENHOFF, Paulo; CAMPOS, Marcelo. A Cor do Brasil. Texto de apresentação da mostra. Folder. Rio de Janeiro: Museu de Arte do Rio, 2016.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: Ensaio de Antropologia Simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
MAR - Museu de Arte do Rio. A Cor do Brasil. Textos diversos da mostra. Arquivos do MAR. Disponível em https://museudeartedorio.org.br/sites/files/ textos_a_cor_do_brasil_final. Acesso em agosto de 2019.
MENEZES NETO, Hélio Santos. Entre o visível e o oculto: a construção do conceito de arte afro-brasileira. Dissertação (Mestrado, orientadora: Lilia Katri Moritz Schwarcz), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Antropologia, da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.
MIGNOLO, Walter. Museus no horizonte colonial da modernidade: Garimpando o museu (1992) de Fred Wilson. Trad. Simone Neiva Loures Gonçalves e Gisele Barbosa Ribeiro. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 7, n. 13, p. 309-324, jan./jun. 2018.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun. 2017.
QUIJANO, Anibal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: QUIJANO, Anibal. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. (seleção dos textos por Danilo Assis Clímaco) Buenos Aires: Clacso, 2014, p. 285-327. (Publicado originalmente em Festschrift for Immanuel Wallerstein, Journal of World-Systems Research, vol. VI, n. 2, Colorado, Institute of Research on World-Systems, verão/outono 2000, edição especial, editada por Giovanni Arrighi e Walter Goldfrank, parte I).
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

Published

2020-11-29

How to Cite

OLIVEIRA, L. S. de. Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 216–231, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.19685. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section