Sensual politics

the Theater of the Oppressed and the aesthetic dimension in International Relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.31354

Keywords:

Aesthetics, Theatre of the Oppressed, Theatre games

Abstract

Artistic creation is a human activity, based on the individual's relationship with the whole. From the studies on aesthetics, science of the sensitive, emotions, sensations and corporeality are introduced in the production of knowledge. In the field of international politics, studies on aesthetics cover alternatives for the perception and analysis of political and social phenomena, in which the arts can be considered elements of communication and expression. Thus, the text will bring the Theater of the Oppressed (TO) and its application in Rangel neighborhood, in João Pessoa/PB (Brazil), to analyze the potential of the arts in the transformation of conflicts. The investigation is structured based on a qualitative approach that incorporates action research, in particular through the use of participant observation as an analytical strategy.

Author Biographies

Sabrina Lima, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduada em Relações Internacionais pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e membro do Grupo de Estudos de Paz e Segurança Mundial (GEPASM).

Paulo Kuhlmann, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da graduação e pós-graduação em Relações Internacionais da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), coordenador do Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais (PPGRI) dessa mesma instituição. Coordenador do Grupo de Estudos de Paz e Segurança Mundial (GEPASM/UEPB) e do Projeto Universidade em Ação (PUA). Membro da Rede de Pesquisa em Paz, Conflitos e Estudos Críticos de Segurança (PCECS) e do Consejo Latinoamericano de Investigación para la Paz (CLAIP). Palhaço social Mancada Obom.

Luan Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutorando pelo Instituto de Relações Internacionais da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IRI/PUC-Rio), mestre e bacharel em Relações Internacionais pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Colaborador do Projeto Universidade em Ação (PUA/UEPB), membro do Grupo de Estudos de Paz e Segurança Mundial (GEPASM/UEPB/CNPq) e da Rede de Pesquisa em Paz, Conflitos e Estudos Críticos de Segurança (PCECS).

References

BOAL, Augusto. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

BOON, Richard, PLASTOW, Jane (ed.). Theatre and empowerment: Community drama on the world stage. Cambridge University Press, 2004.

BORGES, Marisa; MASCHIETTO, Roberta Holanda. Cidadania e empoderamento local em contextos de consolidação da paz. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 105, p. 65-84, dez. 2014.

BLEIKER, Roland. The Aesthetic Turn in International Political Theory. Millennium: Journal of International Studies, v. 30, n. 3, p. 509-533, 2001.

CARMO, André. Cidadania em espaços sub (urbanos): o Teatro do Oprimido no Alto da Cova da Moura e no Vale da Amoreira. Revista Sociedade e Estado, v. 33, n. 2, p. 581-603, maio-ago. 2018.

FERREIRA, Marcos Alan Shaikhzadeh Vahdat; MASCHIETTO, Roberta Holanda; KUHLMANN, Paulo Roberto Loyolla (org.). Estudos para a Paz: Conceitos e Debates. São Cristovão/SE: Editora UFS, 2019. p. 13-45.

FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GALTUNG, Johan. Violence, peace and peace research. Journal of Peace Research, v. 6, n. 3, p. 167-191, 1969.

GÓMEZ MORENO, Pedro Pablo; MIGNOLO, Walter. Estéticas decoloniales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

GÓMEZ MORENO, Pedro Pablo. Estéticas fronterizas: diferencia colonial y opción estética decolonial. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas/Universidad Andina Simón Bolívar (Ecuador), 2015.

HOZIC, Aida A. Introduction: The Aesthetic Turn at 15 (Legacies, Limits and Prospects). Millennium: Journal of International Studies, v. 45, n. 2, p. 201-205, 2017.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Texto e jogo: uma didática brechtiana. São Paulo: Perspectiva, 1999.

LECOMTE, Frédérique. Théâtre & Réconciliation. Belgique: La Lettre volée, 2015.

MARCUSE, Herbert. A dimensão estética. São Paulo: Martin Fontes, 1977.

MOUFFE, Chantal. Artistic Activism and Agonistic Spaces. Art and Research, v. 1, n. 2, p. 1-5. 2007.

PUREZA, José Manuel; CRAVO, Teresa. Margem crítica e legitimação nos estudos para a paz. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 71, p. 5-19, jun. 2005.

PUREZA, José Manuel. O desafio crítico dos Estudos para a Paz. Relações Internacionais, v. 32, p. 5-22, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. A estética como política. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 14-36, jul.-dez. 2010.

RODRIGUES, Sérgio Murilo. Marcuse: O problema da emancipação e a dimensão estética. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 225-243, 2015.

SANCTUM, Flávio. Estética do oprimido de Augusto Boal: uma odisséia pelos sentidos. 2011. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Arte) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2011.

SHANK, Michel; SCHIRCH, Lisa. Strategic Arts Based Peacebuilding. Peace & Change, v. 33, n. 2, p. 217-242, 2008.

SHEPHERD, Laura J. Aesthetics, Ethics, and Visual Research in the Digital Age: ‘Undone in the Face of the Otter’. Millennium: Journal of International Studies, v. 45, n 2, p. 214-222, 2017.

SOEIRO, José. Um ensaio da revolução: Teatro do Oprimido, teoria crítica e transformação social. Rio de Janeiro: Instituto Augusto Boal, 2012.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1963.

SPOLIN, Viola. O fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2001.

STEELE, Brent J. Recognising, and Realising, the Promise of The Aesthetic Turn. Millennium: Journal of International Studies, v. 45, n. 2, p. 206-2013, 2017.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

VIERA DE JESUS, Diego Santos; TÉLLEZ, Cláudio Andrés. Concerto Para Nenhuma Voz? Arte e Estética no Estudo das Relações Internacionais. Revista Eletrônica Examãpaku, v. 7, n. 3, p. 57-78, set.-dez. 2014.

Published

2021-12-13

How to Cite

LIMA, S.; KUHLMANN, P.; SILVA, L. Sensual politics: the Theater of the Oppressed and the aesthetic dimension in International Relations. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 358–386, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.31354. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/31354. Acesso em: 20 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section