Adventure of an educator-artist teaching performing arts with children in the initial series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32869

Keywords:

Teaching practice in performing arts, Theater-education, Theater in the public school, Improvisation games, Autonomy in children

Abstract

This work reflects experiences of theatrical practice with children aged 7 and 8 from the Initial Series in a school in the city of Cubatão/SP. In the developed teaching processes, we sought to understand how the children's narratives, created through the improvisation game, enable the practical learning of scenic arts and also provide opportunities for children to talk about their daily lives. The ethnographic investigation made it possible to describe the encounters of children with art, and at the same time, the artistic-pedagogical knowledge and practices of the educator-artist. The structure of improvisation games used in these practices enabled students and educator to read their worlds and also, to a lesser extent and more modest in scope, recreate and create new worlds.

Author Biographies

Theda Cabrera Gonçalves Pereira Pereira, Instituto de Artes da UNESP- Universidade Estadual Paulista

Theda Cabrera é Pós- doutora (2016-2018/ USP) e Doutora em Educação (2011-2015/ USP), Mestre em Artes (2002-2004- Unicamp) e Bacharel em Artes Cênicas (1997-2000- Unicamp) e Licenciada em Artes Visuais (2020).

Desde 2000 atua como professora de teatro e artista educadora em programas de educação formal e não-formal junto a crianças, adolescentes e jovens. Atualmente atuo como professora em regime parcial na Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da USP.

Desde 2005 atua na formação de professores e como docente universitária em cursos de Arte, Educação e Cultura, com experiência em cursos universitários de Licenciatura em Arte/Educação- Teatro. Orientou TCCs e Mestrado , atuando diretamente na pesquisa acadêmica de educadores aplicada à ações educativas na Educação Básica.  

Francisco Souza da Silva, Professor na Prefeitura Municipal de Cubatão/ SP

Mestre em Artes pelo PROFARTES/UNESP/SP. Licenciado em Teatro pela UnB, licenciado e bacharel em Ciências Sociais pela UNESP (2010). Atualmente leciona a disciplina de Artes para o Ensino Fundamental na rede de ensino municipal de Cubatão. Minhas áreas de estudos compreendem o jogo de improvisação, o Teatro de Formas Animadas em relação e intersecção com temáticas relacionadas as questões de gênero, étnicos culturais, cultura popular.

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Published

2021-12-13

How to Cite

PEREIRA, T. C. G. P.; SILVA, F. S. da . Adventure of an educator-artist teaching performing arts with children in the initial series. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 95–129, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32869. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32869. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section