Installed theatricality
Approaches between theater and child's ways of being
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32875Keywords:
Childhood, Experimentation, Materials, Theatricalities, InstallationAbstract
This essay presents the process of elaboration of the theatrical practice named Experimentation of Textures or Scenic Textures, which was carried out with children from Early Childhood Education. In a plot that composes the essay, some layers are juxtaposed: the re-elaboration of the theatrical making with young children inside the school; another understanding about the child's being and being in the world and the current perception of the researcher who often dialogues with a type of theatricality that is common both to school children, in a relationship of apprehension of the Theater, and in her daily life with her own nephew. It is the installed theatricality that emerges from the experimentation of materials and from the other relationships that arise between child-material, child-space and child-body.
References
DELGADO, Ana Cristina Cool. A emergência da Sociologia da Infância em Portugal. Revista Educação. São Paulo: Editora segmento, p. 14-26. 2012.
FABIÃO, Eleonora. Performance, Teatro e Ensino. In: TELLES, Narciso, FLORENTINO, Adilson (orgs). Cartografias do Ensino do Teatro. Uberlândia: EDUFU, 2009, p. 61-72.
GARROCHO. Luiz Carlos. Blog Cultura do brincar: poéticas do brincar e suas linhas de errância- artes cênicas e educação. Linhas de errância. 2007. Disponível em: http://culturadobrincar.redezero.org/linhas-de-errancia/. Acesso em mar.2021.
GARROCHO, Luiz Carlos. A criança pequena faz teatro? 2007. Disponível em: http://culturadobrincar.blogspot.com/2007/12/criana-pequena-faz-teatro.html. Acesso em mar.2021.
HOLM, Ana Marie. Fazer e pensar arte. Tradução de Ana Angélica Albano, Du Moreira. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.
HOLM, Anna Marie. Baby Arte: os primeiros passos com a arte. Tradução de Karina Dandanell, Miriam Modesto. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.
JUGUERO, Viviane Rosa. Dramaturgias radicais: poéticas matrísticas para uma arte dialógica. p.427. (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Feral do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro, Rocco, 2017.
MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação e Realidade, Rio Grande do Sul, v.35, n.02, p. 115-138, mai.2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/108. Acesso em: 20 jan.2021.
MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2010.
MACHADO, Marina Marcondes. Fazer surgir antiestruturas: abordagem em espiral para pensar um currículo em arte. Revista e-curriculim: São Paulo, v.08, n.01, p.01-21, abr.2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/625. Acesso em: 12.mar.2021.
PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. São Paulo, Editora Sulina, 2010.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: SARMENTO, Manuel Jacinto, VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de (org.). Infância (In)visível. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, p.25-49. E-book.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A Sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, Romilda Teodora, GARANHANI, Marylena Camargo (org.) Sociologia da infância e a formação de professores. Paraná: Champagnat Editora, p.13-46. E-book.
SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: ensino do teatro na escola pública. São Paulo: Hucitec, 2010.
XAVIER, Jussara Janning. Instalação na arte contemporânea brasileira: interrogações sobre composições visuais e cênicas fundadas na interação corpo-espaço. Revista Interdisciplinar Internacional de Artes Visuais, Curitiba, v. 06, n.01, p.34-45, jun.2019. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/sensorium/issue/view/Art%26Sensorium%2011-1. Acesso em: 16.mar.2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adriana Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.