The scenic work as an aesthetic experience for early childhood

The poetic and pedagogical path of Núcleo Quanta

Authors

  • Suzana Schmidt Viganó Universidade de São Paulo USP

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32924

Keywords:

Performing arts and early childhood, Aesthetic experience and early childhood, Contemporary art and early childhood

Abstract

This article analyses the poetic and pedagogical proposal of Núcleo Quanta, of artistic creation and research for early childhood. It aims at the dialogue between the scenic construction and the universe of young children, in their ontological and expressive singularity. We analyse: the relationship between playing and the creative experience; the body and the movement of children and their relationship with the scene; the scenic space as an environment of play and aesthetic experience; the scenic materialities as intermediaries between the body, the movement and the space; the relationship between artists and spectators in the construction of the scenic work. Thus, early childhood is understood as a creative power and the scene as an environment that triggers its unique aesthetic experience.

References

ARAUJO, Everton Lampe de. O auto-teatro de Hélio Oiticica: provocações de uma arte ambiental. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-18 ago./set. 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/767. Acesso em: 31/03/2021.

BÉZIERS, Marie-Madeleine e HUNSINGER, Yva. O bebê e a coordenação motora. São Paulo: Summus, 1994.

BRANDSTETTER, Gabriele. Dança como cena-grafia do saber. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.2, n.19, p.101-111 nov.2012. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/3195. Acesso em: 30/03/2021.

CATALANO, Ana Rosa. O lugar do espectador participante na obra de Lygia Clark e Helio Oiticica. 2004. 99 f. Dissertação de Mestrado em História Social da Cultura. PUC, Rio de Janeiro, 2004.

DESGRANGES, Flávio. A inversão da olhadela: reflexões sobre o ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2017.

FOUCAULT, Michel. O Corpo Utópico, as Heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.

LOPONTE, Luciana. Arte e metáforas contemporâneas para pensar a infância e a educação. Revista Brasileira de Educação, Porto Alegre v. 13, n. 37, p.112-122, jan./abr. 2008.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, vol.35, nº2, pp.115-137, maio/ago 2010.

MACHADO, Marina Marcondes. A Poética do Brincar. São Paulo: Loyola, 2004.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

REVISTA EDUCAÇÃO. Cultura e Sociologia da Infância: a criança em foco. São Paulo: Editora Segmento, 2013.

ROSENTHAL, Dália. Joseph Beuys: o elemento material como agente social. ARS, São Paulo, v.9, n.18. p.110-133, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 30/03/2021.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, Representar. São Paulo: CosacNaify, 2009.

VIGANÓ, Suzana Schmidt. Quanta: a experiência estética e a primeira infância. Mauritius: Novas Edições Acadêmicas, 2019.

WINNICOTT, D.W.. O Brincar e a Realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

ZOURABICHVILI, François, O Vocabulário de Deleuze. IFCH/UNICAMP, 2004.

Published

2021-12-13

How to Cite

VIGANÓ, S. S. The scenic work as an aesthetic experience for early childhood : The poetic and pedagogical path of Núcleo Quanta. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 130–158, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32924. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32924. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section