Obsession and vertigo:

an interfilmic analysis of Brian de Palma’s Obsession and Alfred Hitchcock’s Vertigo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36137

Keywords:

Cinema, Brian De Palma., Narrative Strategies, Film Analysis, Intertextuality

Abstract

This article is composed of excerpts from the dissertation defended by me to obtain the Master degree, whose proposal is to carry out an analytical investigation on the use of metalanguage in Cinema through intertextuality, seeking to show the importance of this narrative mechanism in the construction of mise en scène of filmmakers who made their first films from the 1960s onwards, in the so-called “post-modernity”. The cut takes place in the work of Brian De Palma, a director who takes Alfred Hitchcock's films as a reference. The present analysis focuses on the feature film Obsession (USA, 1976), with the aim of highlighting the intertextuality with the film Vertigo (USA, 1958).

References

ANDRADE, Bruno. Brian De Palma: mal visto, mal dito. In: Contracampo, 2002. Disponível em <http://www.contracampo.com.br/47/depalmaldito.htm>. Acesso em 11 de janeiro de 2019.

AUMONT, Jacques. Moderno? Por que o cinema se tornou a mais singular das artes. Tradução Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2008.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário Teórico e Crítico de Cinema. Tradução Eloísa Araújo Ribeiro. 5ª. ed. Campinas: Papirus, 2010.

BISKIND, Peter. Como a geração sexo-drogas-e-rock’n’roll salvou Hollywood: Easy Riders, Raging Bulls. Tradução Ana Maria Bahiana. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2009.

BLOOM, Harold. The anxiety of influence: a theory of poetry. 2ª. ed. New York: Oxford University Press, 1997.

BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão (Org.). Teoria contemporânea do cinema, Volume II – Documentário e narratividade ficcional. São Paulo: Editora Senac SP, 2005.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução Roberta Gregoli. Campinas: Editora Unicamp; São Paulo: EDUSP, 2013.

CAPUZZO, Heitor. Alfred Hitchcock: o cinema em construção. 2ª. ed. Vitória: Fundação Ceciliano Abel de Almeida, 1995.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. São Paulo: Ática, 2006.

CLÜVER, Claus. Intermidialidade. In: Pós, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, v. 1, nº 2, Nov. 2011, pp. 08-23. Disponível em: https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/16/16

DELORME, Stéphane. D’une esthétique maniériste. In: Au hasard Balthazar, nº. 2, p. 6, 1997.

DE PALMA (2015). Direção: Noah Baumbach e Jake Paltrow. Produção: Noah Baumbach e Jake Paltrow. Documentário. Empire Ward Pictures, EUA, 2015. 1 filme (110 min.), son., color., Digital HD.

ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Tradução Beatriz Borges. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

GENETTE, Gerard. Palimpsests: Literature in the Second Degree. 8ª. ed. Tradução Channa Newman, Claude Doubinsky. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997.

KEESEY, Douglas. Brian De Palma’s split screen: a life in film. Mississipi: University Press of Mississipi, 2015.

KNAPP, L. F. (Ed.). Brian De Palma: interviews. Mississipi: University Press of Mississipi, 2003.

KOCH, Ingedore Villaça; BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Intertextualidade: Diálogos Possíveis. 3ª. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

KRISTEVA, Júlia. Introdução à Seminálise. 3ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

LAGIER, Luc. Les mille yeux de Brian De Palma. Paris: Cahiers du Cinéma, 2008.

OLIVEIRA JR., Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. Campinas: Papirus, 2013.

PERETZ, Eyal. Becoming Visionary: Brian De Palma’s Cinematic Education of Senses. Stanford: Stanford University Press, 2008.

SANT’ANNA, Affonso Romano de. Paródia, paráfrase e cia. 7ª. ed. São Paulo. Ática, 2003.

SILVEIRA, Renato Henrique Dias. Brian de Palma e o cinema em reinvenção: intertextualidade, voyeurismo e ressignificação. Orientadora: Ana Lúcia M. Andrade. 2019. 104 p. Dissertação (Mestrado em Artes/Cinema) – Escola de Belas Artes, UFMG, Belo Horizonte, 2019.

STAM, Robert. Introdução à Teoria do Cinema. Tradução Fernando Mascarello. 5ª. ed. Campinas: Papirus, 2013.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a Análise Fílmica. Tradução: Marina Appenzeller. 7ª. ed. Campinas: Papirus, 2014.

Published

2022-04-28

How to Cite

SILVEIRA, R. Obsession and vertigo: : an interfilmic analysis of Brian de Palma’s Obsession and Alfred Hitchcock’s Vertigo. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 100–123, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36137. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36137. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section