The shattering of time in Abril despedaçado[novel and film]

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36155

Keywords:

Literature, Film analysis, Narrative time, Abril despedaçado

Abstract

This study develops an analysis of Abril despedaçado (2001), film directed by Walter Salles and based on the eponymous albanian novel by Ismail Kadaré (1978), with the aim of 264264examining the process of transmutation of the narrative category of time in the process of cinematographic construction. In this sense, the dialogic comparison undertaken between literature and film adaptation is one of the many possibilities to substantiate the experience of cinema, expanding the viewer's horizons of interpretation to the polysemic scope of the literary. In addition to considering the complex universe of adaptation, its intricacies and sinuosities, the analytical approach is based on theoretical contributions about time in the novel and, essentially, in film criticism, to reflect on the interweavings of this narrative component in the orchestration of the audiovisual message.

Author Biography

Saulo Lopes de Sousa , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Letras (2018) pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Estudos Linguísticos e Literários (2015) pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Campus Torquato Neto (Teresina). Graduado de Letras / Literatura (2014) pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professor de Língua Portuguesa no Instituto Federal do Maranhão - IFMA / Campus Açailândia. Membro do GELITI - Grupo de Estudos Literários e Imagéticos (UEMASUL), atuando nas seguintes linhas de pesquisa: 1) Estudos literários em diálogos com outros saberes; 2) Cinema e ensino. Atualmente, dedica investigações acerca da iconicidade da palavra literária, na perspectiva das relações interartísticas entre literatura e imagem-som, a partir da obra do diretor Luiz Fernando Carvalho para cinema e televisão.

References

AUMONT, Jean-Jacques; MICHEL, Marie. A análise do filme. 3. ed. Lisboa: Texto & Grafia, 2013.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Tradução de Fernanda Albagli e Benjamin Albagli. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução de Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.

HENRIQUE, José Carlos. Entrevista com Paulo Aureliano da Mata. Revista Performatus, Inhumas, ano 4, n. 15, jan. 2016. Disponível em: <https://performatus.com.br/entrevistas/entrevista-paulo-aureliano-da-mata/>. Acesso em: 13 jul. 2021.

KADARÉ, Ismail. Abril despedaçado. São Paulo: Companhia da Letras, 2007.

MELO NETO, João Cabral de. Morte e vida severina. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

NUNES, Benedito. O tempo na narrativa. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

POUILLON, Jean. O tempo no romance. Tradução de Heloysa de Lima Dantas. São Paulo, Cultrix; Edusp, 1974.

ROSA, Guimarães. Palhaço da boca verde. In: Tutaméia: terceiras estórias. 4. ed. Rio de Janeiro: José Olympios, 1976. p. 115-118.

SALLES, Walter. Abril despedaçado. Disponível em: <http://www.abrildespedacado.com.br/>. Acesso em: 25 ago. 2016.

TARKOVSKI. Andrei Arsensevich. Esculpir o tempo.Tradução de Jefferson Luiz Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VANOYE, Francois; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 2. ed. Tradução de Maria Appenzelier. Campinas, SP: Papirus, 1994. (Coleção Ofício de arte e forma)

Published

2022-04-28

How to Cite

SOARES, D. V.; SOUSA , S. L. de. The shattering of time in Abril despedaçado[novel and film] . PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 263–288, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36155. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36155. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section