The “Roda Viva” program and some memories of the past

Ana Mae Barbosa and the new post-modernist paradigm of Art/Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38934

Keywords:

educomunication, Ana Mae Barbosa, Roda Viva Program, Memories, Art/Education

Abstract

While the modernist art/education liberated the teaching of the traditionalist art making, the postmodern movement was reflected and inserted within the field of education as an epistemology that began to guide the learning of the learners, emphasizing not only more endogenous factors, affections to modernism, but also the exogenous factors. Based on this assumption, this article aims to highlight and defend the idea that the program "Roda Viva" aired in 1998 and available on Youtube as a registered memory, with the participation of Ana Mae Barbosa and several guests, was a complete way to confirm the transition from the modernist movement to the postmodernist movement, evidencing not only a single democratic medium as a founding part in the transmission of knowledge, however also inserting the audiovisual as an element belonging to this new type of teaching, besides proving the urgent need of such media in the continuing formation of the Educator and the Art/Educator.

References

AYER, Maurício (Coordenação editorial). Música nas Montanhas: 40 anos do Festival de Inverno de Campos do Jordão. São Paulo: Santa Marcelina Cultura, 2009.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.

BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015.

_______________. Dilemas da Arte/educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti. XIV Festival Campos do Jordão: variações sobre temas de ensino da Arte. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, (Tese de Doutorado), 2009.

FERRAZ, Maria Heloisa; FUSARI, Maria Rezende. Metodologia do ensino da arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?19.ed. Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

___________. Pedagogia do oprimido. 50.ed. rev. e atual. Paz e terra, 2011.

IAVELBERG, Rosa. Arte/educação modernista e pós-modernista: fluxos na sala de aula. Porto Alegre: penso, 2017.

JACQUINOT-DELAUNAY, Geneviève. « Éducation et communication à l'épreuve des médias », Hermès, La Revue, vol. 48, no. 2, 2007, pp. 171-178.

KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In APARICI, Roberto. Educomunicação; para além do 2.0. São Paulo; Paulinas, 2014.

OROZCO-GOMEZ, Guilherme. Comunicação, educação e novas tecnologias: tríade do século XXI. In CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.

PEREIRA, Isac dos Santos. Cérebros criativos no mundo das produções audiovisuais de massa? Entretenimento, fãs de animações e possibilidades criativas em artes visuais. 40 Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 40-66, jan./abr. 2019. http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.89909

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. In Citelli, Adílson Odair; Costa, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. Paulinas, 2011.

___________________. Caminhos da educomunicação: utopias, confrontações, reconhecimentos. In Aparici, Roberto. Educomunicação; para além do 2.0. Paulinas, 2014a.

________________. Introdução à edição brasileira. A educomunicação na América Latina: apontamentos para uma história em construção. In Aparici, Roberto. Educomunicação; para além do 2.0. Paulinas, 2014b.

Published

2022-12-19

How to Cite

PEREIRA, I. dos S. The “Roda Viva” program and some memories of the past: Ana Mae Barbosa and the new post-modernist paradigm of Art/Education. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 26, p. 267–294, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38934. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38934. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles