Honório Esteves

construction of the modern artist in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.40235

Keywords:

Honório Esteves, Academy of Fine Arts, Curral Del Rey

Abstract

The historiography of Brazilian art was dedicated to studying two moments that definedthe history of Brazilian art and had Minas Gerais as a stage: the Minas Gerais Baroque andthe modernist movement in the 1940s, which resulted in the construction of the PampulhaComplex and the arrival of Alberto da Veiga Guignard to found an art school. Althoughneglected by historiography, this period of the transition and construction of the newcapital of Minas Gerais had the production of numerous relevant artists such as theexemplary case of Honório Esteves. Of simple origin he study drawing in childhood, havingbeen awarded a scholarship from the Government of Minas Gerais to study at the Academyof Fine Arts. Besides being a painter, he was an inventor, restorer and chronicler. Concernedabout the destruction of historical monuments, he represented the Curral Del Rey beforeits destruction for the creation of the new capital: Belo Horizonte. This article is based onthe methodology of art history considering its formal, semantic and social aspects. 

Author Biography

Rodrigo Vivas, Professor da Escola de Belas Artes e do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição

O Pesquisador e Professor Rodrigo Vivas Andrade graduou-se em História pela  Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) em 1999 onde recebeu o prêmio de Destaque no Curso. Realizou seu mestrado em História da Cultura na Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Defendeu a tese de Doutorado em História da Arte em 2008, UNICAMP, sendo orientado pelo Professor Nelson Aguilar com o título: Os Salões Municipais de Belas Artes e a Emergência da Arte Contemporânea em Belo Horizonte. 1960-1969. Publicou vários artigos e seu livro mais recente: Por uma história da arte em Belo Horizonte: artistas, exposições e salões de arte. É professor de História da Arte da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, professor do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição.

References

A Imprensa, Rio de Janeiro, n. 859, 8 fev. 1901, p. 2.

A Noite, Rio de Janeiro, n. 3619, 2 jan. 1922, p. 6.

A Provincia de Minas, Ouro Preto, n. 242, 8 jan. 1885, p. 1.

A Provincia de Minas, Ouro Preto, n. 324, 04 mai. 1886, p. 4.

ALMEIDA, Marcelina das Graças. Belo Horizonte, arraial e metrópole: memória das artes plásticas na capital mineira. In: RIBEIRO, Marília Andrés; SILVA, Fernando Pedro. Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Belo Horizonte: C/Arte. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1997, p. 72-108.

Alphabeto Chromatico, Minas Geraes, Ouro Preto, n. 160, 14 jun. de 1896, p. 7.

AMADOR, Bueno. Belas Artes. O Salão de 1906. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 25 set. 1906, p. 2.

AMADOR, Bueno. O Salão de 1904 (Impressões Rápidas). A Noticia, Rio de Janeiro, 7-8 set. 1904, p. 2.

Biografia Emílio Rouède, 19&20. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/bios/bio_erouede.htm>. Acesso em: 17 jan. 20222.

Biografia Frederico Steckel, 19&20. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/bios/bio_steckel.htm>. Acesso em 17 jan. 2022.

BRANDÃO, Ângela. “Contemplação de Ouro Preto”: Murilo Mendes e uma poética para o barroco mineiro. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24., 2007, São Leopoldo, RS. Anais do XXIV Simpósio Nacional de História - História e multidisciplinaridade: territórios e deslocamentos. São Leopoldo: Unisinos, 2007. p. 2.

BRANDÃO, Angela. Contemplação de Ouro Preto: Murilo Mendes e uma poética para o barroco mineiro. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/gthistoriaculturalrs/angela_brandao.html>. Acesso em 17 jan. 2022.

DORIA, Escragnolle. Em Minas. Revista da Semana, Rio de Janeiro, n. 14, 13 mar. 1937, p. 18.

DUQUE, Gonzaga. O Salão de 1904. Kósmos, Rio de Janeiro, set. 1904, s/p.

Estojo escolar. Minas Geraes, Ouro Preto, n. 155, 10 jun. 1894, p. 7.

Externato do Gymnasio Mineiro. Minas Geraes, Ouro Preto, n. 144, 30 mai. 1894, p. 2.

Gazeta de Noticias, Rio de Janeiro, n. 11, 11 jan. 1911, p. 1.

GIANNETTI, Ricardo. Em defesa do patrimônio artístico de Ouro Preto: lembrando as ações do pintor Honorio Esteves. In: GIANNETTI, Ricardo. Ensaios para uma história da arte de Minas Gerais no século XIX. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 61-85.

GIANNETTI, Ricardo. O ateliê de pintura de Honorio Esteves. In: VALLE, Arthur; DAZZI, Camila; PORTELLA, Isabel Sanson; SILVA, Rosângela de Jesus (org). Oitocentos - Tomo IV: O ateliê do artista. Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2017, p. 243-261.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, n. 88, 29 mar. 1885, p. 2

Livro da Lei Mineira, TOMO XLIX Parte Primeira. In.: Colecção das Leis e Resoluções da Provincia de Minas Gerais, Ouro Preto, 1882, p. 29

Minas Geraes, Minas, n. 17, 19 jan. 1900, p. 6.

Minas Geraes, Ouro Preto, n. 151, p. 1,

Minas Geraes, Ouro Preto, n. 242, 7 set. 1896, p. 6.

O Estado de Minas, Ouro Preto, n. 380, 10 mar. 1894, p. 1.

O Paiz, Rio de Janeiro, n. 11809, 5 fev. 1917, p. 3.

O Pharol, Juiz de Fora, n. 11, 13 jan. 1911, p. 2.

O Pharol, Juiz de Fora, n. 692, 30 set. 1903, p. 2.

Ouro Preto, Ouro Preto, n. 11, 12 mai. 1900, p. 1.

PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e Academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Faperj, 2016. p. 84-85.

RIBEIRO, Marília Andrés; SILVA, Fernando Pedro. Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Belo Horizonte: C/Arte. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1997.

ROCHA, Tássia Christina Torres. Honório Esteves e a Preservação do Patrimônio Artístico Nacional no Século XIX. ROCALHA – Revista eletrônica do Centro de Estudos e Pesquisas em História da Arte e Patrimônio da UFSJ. São João del-Rei, MG | Ano I, vol. I | 2020 | EHAP (I) | p. 284-302.

ROCHA, Tássia Christina Torres. O pensamento preservacionista no século XIX: o pioneirismo de Honório Esteves. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo), Instituto Federal Minas Gerais, Ouro Preto, 2017, 89 f.

SAMPAIO, Márcio. A paisagem mineira. Belo Horizonte: Fundação Palácio das Artes, 1977, p. 16.

VERONESO, Paulo. Impressões do "Salão". A Noticia, Rio de Janeiro, 7-8 out. 1904. p. 2.

Published

2022-12-19

How to Cite

VIVAS, R. Honório Esteves: construction of the modern artist in Minas Gerais. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 26, p. 153–171, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.40235. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40235. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Articles