Honório Esteves
construction of the modern artist in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.40235Keywords:
Honório Esteves, Academy of Fine Arts, Curral Del ReyAbstract
The historiography of Brazilian art was dedicated to studying two moments that definedthe history of Brazilian art and had Minas Gerais as a stage: the Minas Gerais Baroque andthe modernist movement in the 1940s, which resulted in the construction of the PampulhaComplex and the arrival of Alberto da Veiga Guignard to found an art school. Althoughneglected by historiography, this period of the transition and construction of the newcapital of Minas Gerais had the production of numerous relevant artists such as theexemplary case of Honório Esteves. Of simple origin he study drawing in childhood, havingbeen awarded a scholarship from the Government of Minas Gerais to study at the Academyof Fine Arts. Besides being a painter, he was an inventor, restorer and chronicler. Concernedabout the destruction of historical monuments, he represented the Curral Del Rey beforeits destruction for the creation of the new capital: Belo Horizonte. This article is based onthe methodology of art history considering its formal, semantic and social aspects.
References
A Imprensa, Rio de Janeiro, n. 859, 8 fev. 1901, p. 2.
A Noite, Rio de Janeiro, n. 3619, 2 jan. 1922, p. 6.
A Provincia de Minas, Ouro Preto, n. 242, 8 jan. 1885, p. 1.
A Provincia de Minas, Ouro Preto, n. 324, 04 mai. 1886, p. 4.
ALMEIDA, Marcelina das Graças. Belo Horizonte, arraial e metrópole: memória das artes plásticas na capital mineira. In: RIBEIRO, Marília Andrés; SILVA, Fernando Pedro. Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Belo Horizonte: C/Arte. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1997, p. 72-108.
Alphabeto Chromatico, Minas Geraes, Ouro Preto, n. 160, 14 jun. de 1896, p. 7.
AMADOR, Bueno. Belas Artes. O Salão de 1906. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 25 set. 1906, p. 2.
AMADOR, Bueno. O Salão de 1904 (Impressões Rápidas). A Noticia, Rio de Janeiro, 7-8 set. 1904, p. 2.
Biografia Emílio Rouède, 19&20. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/bios/bio_erouede.htm>. Acesso em: 17 jan. 20222.
Biografia Frederico Steckel, 19&20. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/bios/bio_steckel.htm>. Acesso em 17 jan. 2022.
BRANDÃO, Ângela. “Contemplação de Ouro Preto”: Murilo Mendes e uma poética para o barroco mineiro. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24., 2007, São Leopoldo, RS. Anais do XXIV Simpósio Nacional de História - História e multidisciplinaridade: territórios e deslocamentos. São Leopoldo: Unisinos, 2007. p. 2.
BRANDÃO, Angela. Contemplação de Ouro Preto: Murilo Mendes e uma poética para o barroco mineiro. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/gthistoriaculturalrs/angela_brandao.html>. Acesso em 17 jan. 2022.
DORIA, Escragnolle. Em Minas. Revista da Semana, Rio de Janeiro, n. 14, 13 mar. 1937, p. 18.
DUQUE, Gonzaga. O Salão de 1904. Kósmos, Rio de Janeiro, set. 1904, s/p.
Estojo escolar. Minas Geraes, Ouro Preto, n. 155, 10 jun. 1894, p. 7.
Externato do Gymnasio Mineiro. Minas Geraes, Ouro Preto, n. 144, 30 mai. 1894, p. 2.
Gazeta de Noticias, Rio de Janeiro, n. 11, 11 jan. 1911, p. 1.
GIANNETTI, Ricardo. Em defesa do patrimônio artístico de Ouro Preto: lembrando as ações do pintor Honorio Esteves. In: GIANNETTI, Ricardo. Ensaios para uma história da arte de Minas Gerais no século XIX. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 61-85.
GIANNETTI, Ricardo. O ateliê de pintura de Honorio Esteves. In: VALLE, Arthur; DAZZI, Camila; PORTELLA, Isabel Sanson; SILVA, Rosângela de Jesus (org). Oitocentos - Tomo IV: O ateliê do artista. Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2017, p. 243-261.
Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, n. 88, 29 mar. 1885, p. 2
Livro da Lei Mineira, TOMO XLIX Parte Primeira. In.: Colecção das Leis e Resoluções da Provincia de Minas Gerais, Ouro Preto, 1882, p. 29
Minas Geraes, Minas, n. 17, 19 jan. 1900, p. 6.
Minas Geraes, Ouro Preto, n. 151, p. 1,
Minas Geraes, Ouro Preto, n. 242, 7 set. 1896, p. 6.
O Estado de Minas, Ouro Preto, n. 380, 10 mar. 1894, p. 1.
O Paiz, Rio de Janeiro, n. 11809, 5 fev. 1917, p. 3.
O Pharol, Juiz de Fora, n. 11, 13 jan. 1911, p. 2.
O Pharol, Juiz de Fora, n. 692, 30 set. 1903, p. 2.
Ouro Preto, Ouro Preto, n. 11, 12 mai. 1900, p. 1.
PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e Academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Faperj, 2016. p. 84-85.
RIBEIRO, Marília Andrés; SILVA, Fernando Pedro. Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Belo Horizonte: C/Arte. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1997.
ROCHA, Tássia Christina Torres. Honório Esteves e a Preservação do Patrimônio Artístico Nacional no Século XIX. ROCALHA – Revista eletrônica do Centro de Estudos e Pesquisas em História da Arte e Patrimônio da UFSJ. São João del-Rei, MG | Ano I, vol. I | 2020 | EHAP (I) | p. 284-302.
ROCHA, Tássia Christina Torres. O pensamento preservacionista no século XIX: o pioneirismo de Honório Esteves. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo), Instituto Federal Minas Gerais, Ouro Preto, 2017, 89 f.
SAMPAIO, Márcio. A paisagem mineira. Belo Horizonte: Fundação Palácio das Artes, 1977, p. 16.
VERONESO, Paulo. Impressões do "Salão". A Noticia, Rio de Janeiro, 7-8 out. 1904. p. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Vivas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.