The teacher-queer in the classroom

letters about the work of teacher of theater in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41706

Keywords:

Pedagogy of Performing Arts, Theater in Education, School, Epistolary dialogue, LGBTQIA+ teacher

Abstract

This essay presents part of a research carried out on the theme of the role of the theater teacher, focusing on the teacher-queer in the classroom. This is an excerpt from the author's course conclusion work, guided by the authoress, materializing in an epistolary and pedagogical dialogue between two theater teachers, one recently graduated and the other university professor, considered inspiring in the author's training path. The epistolary format, aligned with the cartographic method (MATTAR, 2017), helped to open space for to think about the impact of the figure of an LGBTQIA+ teacher at the forefront of artistic- pedagogical processes in theater in the contemporary unschooled school (MASSCHELEIN; SIMONS, 2021). In dialogue with authors such as Freire (2019), Larrosa (2017, 2019), Louro (2003), Masschelein and Simons (2021), it reflects on these themes and ends by posing other urgent questions to be confronted, expanding the discussion

 

Author Biographies

Túlio Fernandes Silveira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

É professor de teatro, pesquisador, ator e produtor cultural. Mestrando em Artes Cênicas no Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), na linha de pesquisa Pedagogia das Artes Cênicas. Graduado em Licenciatura em Teatro pela mesma universidade. Desenvolve pesquisa (em andamento) na área de Teatro na Escola com ênfase nas juventudes do Ensino Médio, com orientação da Profa. Dra. Heloise Baurich Vidor.

Heloise Baurich Vidor, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Heloise Baurich Vidor é atriz e professora associada do Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Florianópolis/SC, Brasil. Desenvolve pesquisa na área da Pedagogia das Artes Cênicas e atua como docente na Licenciatura em Teatro, no Programa de Mestrado Profissional em Artes/Profartes e no Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas/PPGAC.

References

ACOSTA, Alicia; AMAVISCA, Luis. Viva as unhas coloridas! Ilustrações de Gusti. Tradução Livia Deorsola. Ubatuba: Livros da Raposa Vermelha, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2019.

LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen; CUBAS, Caroline. Elogio do professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, ano 9, p. 541-553, 2º Semestre 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/64NPxWpgVkT9BXvLXvTvHMr/?lang=pt&format=pdf. Acesso: 19 set. 2022.

MARQUES, L. J.; CONCILIO, V.; SILVEIRA, T. F.; MACHADO, F. O Teatro entre as grades do patriarcado: privação de liberdade e de experiências em uma prática no regime socioeducativo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18833. Acesso em: 11 jun. 2022.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Experiências escolares: uma tentativa de encontrar uma voz pedagógica. In: LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 41-63.

MATTAR, Sumaya. O ato cartográfico na docência da arte: instaurando estados criativos de experimentação. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26o, 2017, Campinas. Anais do 26° Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, p. 3277-3291, 2017.

RANCIERE, J. The Ignorant Schoolmastel: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Stanford: Stanford University Press, 1991.

SILVEIRA, T. F. Em combate a LGBTfobia: um processo de teatro-fórum conduzido por Marcia Pompeo. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 75-101, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/17538. Acesso em: 11 jun. 2022.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

VIDARTE, Paco. Ética bixa: proclamações libertárias para uma militância LGBTQ. São Paulo: N-1 edições, 2019.

Published

2023-04-06

How to Cite

SILVEIRA, T. F.; VIDOR, H. B. The teacher-queer in the classroom: letters about the work of teacher of theater in school. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 219–247, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41706. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41706. Acesso em: 17 jul. 2024.