Queer language and the demystification of the monumental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41723

Keywords:

queer theory, arts, academic writing, performance

Abstract

From the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices.

References

ANZALDÚA, G. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Trad. Édna de Marco. Rev. Estudos Feministas, Ano 8, 1, 1º trimestre de 2000, p. 229-236.

BORGES-ROSARIO, F.; MORAES, M. J.; HADDOCK-LOBO, R. Toco, farofa e marafo. In: BORGES-ROSARIO, F. MORAES, M. J.; HADDOCK-LOBO, R (Org.). Encruzilhadas Filosóficas, Rio de Janeiro: Ape’Ku, Versao Kindle, 2020, p. 11-14.

BOURCIER, S. Queer Zones (vol.1). Trad. Henrique Provinzano Amaral, Thiago Mattos. São Paulo Crocodilo: n-1 edições, 2022.

BOURRIAUD, N. Pós-produção: Como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FERÁL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, 8, 1, 2008, p. 97-110.

HALBERSTAM, J. Female Masculinity. Durham: Duke UP, 1998.

HALBERSTAM, J. Reflections on Queer Studies and Queer Pedagogy. Journal of Homosexuality, 45.2 , 2003, p. 361-364.

HUTCHEON, L. Poética do Pós Modernismo: história, teoria e ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.

JOHNSON-EILOLA, J. Datacloud: Toward a new theory of online work. Cresskill, NJ: Hampton Press, 2005.

JOHNSON-EILOLA, J.; SELBER, S. A. Plagiarism, Originality, Assemblage. Computers and Composition, 24.4, 2007, p. 375-403.

KOPELSON, K. Dis/Integrating the Gay/Queer Binary: Reconstructed Identity Politics for a Performative Pedagogy. College English, 65.1, 2002, p. 17-35.

LOPES, D. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: Editora Universidade de Brasília: Finatec, 2007.

NASCIMENTO, L. C. P. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

NASCIMENTO, T. Cuírlombismo literário. São Paulo: n-1 edições, 2019.

RICH, A. When we dead awaken: Writing as revision. In: BARTHOLOMAE, D.; PETROSKY, A. Ways of Reading: An Anthology for Writers. New York: Bedford/St. Martin’s, 1997, p. 520-533.

RANNIERY, T. No meio do mundo, aquendar a metodologia: notas para queerizar a pesquisa em currículo. Universidade Estadual de Ponta Grossa Ponta Grossa, Brasil. Práxis Educativa, vol. 11, núm. 2, maio-agosto, 2016, p. 1-20.

RODRIGUES, A. A. Tradução de “An Essay on Genius” (1774). São Paulo. Dissertação (Mestrado), FFLCH: USP, 2007.

ROSENFED, A.; GUINSBURG, J. Romantismo e Classicismo. In: GUINSBURG, J. O Romantismo. São Paulo: Perspectiva, 2002, p. 261-274.

RUFINO, L. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

RUFINO, L. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

RUFINO, L. Sabença jongueira: inscrição de vida como palavra de mundo. In: MEDEIROS, C.; GALINDO, V. Experimentos de Filosofia Pós-Colonial. São Paulo: Ed. Filosófica Politeia, 2020, p. 123-129.

SEDGWICK, E. K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, 28, janeiro-junho de 2007, p. 19-54.

SEGATO, Rita. Contra-pedagogías de la crueldade. Cidad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018.

SULLIVAN, N. A Critical Introduction to Queer Theory. Edinburgh: Edinburgh University Pres, 2003.

STENBERG, S. Making Room for New Subjects: Feminist Interruptions of Critical Pedagogy Rhetorics. In: RONALD, K. ; J. S. (Ed.). Teaching Rhetorica: Theory, Pedagogy, Practice. Portsmouth, NH: Boynton/Cook, 2006, p. 131-146.

THÜRLER, D. Sabedoria é desaprender – notas para a construção de uma política cultural das margens. SILVA, G., PUGA, L. e RIOS, Otávio (Org.). In: Alfabetização política, relações de poder e cidadania: perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2018.

TORO, F. D. O que é performance? Entre a teatralidade e a performatividade de Samuel Beckett. Tradução de Edélcio Mostaço. Revista Urdimento. Florianópolis: UDESC/CEART, vol.1, nº15, out de 2010, p. 149-172.

TRUJILLO, G. El feminismo queer es para todo el mundo. Madrid: Catarata, 2022.

VILLA-FORTE, L. N. Escrever sem escrever: a literatura de apropriação. Dissertação de mestrado. Rio de Janeiro: Programa de Pós-graduação em Letras: PUC-Rio, 2015.

VIP, A.; LIBI, F. Aurélia, a dicionária da língua afiada. São Paulo: Editora do Bispo, 2006.

Published

2023-04-06

How to Cite

THÜRLER, D. Queer language and the demystification of the monumental. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 73–90, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41723. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723. Acesso em: 17 jul. 2024.