Crossings between dance and queer pedagogy
an approach to subvert and position artistic/educational processes
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41777Keywords:
Dance, Queer Pedagogy, Cultural Pedagogies, EducationAbstract
The present article seeks to discuss the possibilities of intersection between Dance and Queer Pedagogy. To this end, it analyzes an artistic-pedagogical proposition developed in the Technical School for the Arts' (ETA/UFAL) Technical School in Dance course, at the Federal University of Alagoas (UFAL, highlighting the educational strategies together with the Pedagogical Course Project, in the direction of thinking about a queer perspective of dance education. In this sense, it establishes relations between a theoretical-reflexive scope constituted by elements from the fields of study of Queer Theory, Visual Culture and Cultural Pedagogies in order to articulate/propose contemporary approaches to creation/teaching in Dance permeated by dialogical, emancipatory and non-normative principles.
References
BERTÉ, Odailso. Dança contempop: corpos, afetos e imagens (mo)vendo-se. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015.
____________. VOGUE: dança a partir de relações corpo-imagem. In: Dança, Salvador, v. 3, n. 2 p. 69-80, jul./dez. 2014.
BRITZMAN, Deborah. Is there a queer pedagogy? Or stop reading straight. In: Educational Theory, Illinois, v. 45, n. 2, p. 151-166, 1995.
BUTLER, Judith. Regulações de Gênero. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 42, p. 249–274, 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8645122> Acesso em: 13 nov. 2022.
____________. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.
_____________. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do ‘sexo’. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 151-172.
CASTRO, Crystian Danny da Silva. Corpo, imagem, autobiografia: a trama pessoal-política de Frida Kahlo criando fronteiras híbridas em Performance. In: R. Inter. Interdisc. Art&Sensorium, Curitiba, v.9, n.1, p. 92-105, Jan.- Jun. 2022.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura visual e infância. In: Anais da 31ª Reunião da PED. Out., 2008. p. 102-132.
DIAS, Belidson. Derivações: práticas investigativas entre Teoria Queer e pesquisas baseadas em arte na educação da cultura visual. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 115-131.
DINIS, Nilson Fernandes. Por uma pedagogia queer. In: Itinerarius Reflectionis – Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí – UFG, v. 2, n. 2, 2013.
ESCOLA TÉCNICA DE ARTES. Projeto Pedagógico de Curso Técnica em Dança. Maceió, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª Ed - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREISLEBEN, Jéssica Maria. Bricolagens com infâncias e pedagogias culturais em um processo edu(vo)cativo em artes visuais. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Programa de Pós-graduação em Educação. Santa Maria, RS, 2018. 138 f.
GIROUX, Henry. (1999). A cultura popular como pedagogia do prazer e significado: descolonizando o corpo. In: GIROUX, H. Cruzando fronteiras do discurso: novas políticas em educação. Porto Alegre: Artmed.
GUSMÃO, Roney. Memória, corpo e cidade: voguing como resistência pós-moderna. E-book. Santa Maria, RS: Ed. UFSM, 2021.
HALL, Stuart. A identidade cultural da pós-modernidade. Tradução Thomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro – 11. ed. – Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pedagogias Culturais: o processo de (se) constituir em um campo que vincula conhecimento, indagação e ativismo. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora da UFSM. 2014.
____________. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Ed/Org.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.
____________. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.
KATZ; Helena. O corpo como mídia de seu tempo: a pergunta que o corpo faz. In: Rumos Itaú Cultural Dança. São Paulo: Itaú Cultural, 2004. CD-ROM.
LOURO, Guacira Lopes. (2008). Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. In: Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) - maio/ago., p. 17-23, 2008.
____________. Um Corpo Estranho: Ensaios Sobre Sexualidade e Teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
____________. Teoria queer – uma política pós-identitária para a Educação. In: Rev. Estudos Feministas. 9 (2) • 2001, p. 541-544.
MELO, G. C. L; JÚNIOR; M. S.; MARQUES, A. A. S. Discursos sobre raças: quando as teorias queer nos ajudam a interrogar a norma. In: Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 21, 2020, p. 410-434.
PARIS Is Burning. Produção e direção de Jennie Livingston. New York, USA: Academy Entertainment Off White Productions. Miramax Films Distribuidora, 1990. (76 min.). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=mBVBipOl76Q>. Acesso em: 13 nov. 2022.
POSE. Direção: Ryan Murphy; Brad Falchuk; Steven Canals. Som/Imagem. FX, 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=sy4HJsOSMVs>. Acesso em: 23 jan. 2022.
SANTOS, Henrique Cinta. A transnacionalização da cultura dos Ballrooms. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, SP, 2018.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2007.
TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da Cultura Visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 51-68.
VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e Educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. In: Rev. Cad. Comum, v.24, n. 1, Santa Maria, 2020
VALLE, Lutiere Dalla. Aprendendo a ser docente através de filmes: possíveis trânsitos entre cinema e educação. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora da UFSM, 2014.
VAZ, Tales Gubes. Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo)sexualidades em dois cursos de extensão online. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Goiás (UFG), Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual. Goiânias, GO, 2012. 147f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Crystian Danny da Silva Castro, Lutiere Dalla Valle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.