Social personas

portraits from the Vladimiro Zatz Collection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41778

Keywords:

Vernacular photography, Portrait-photos, Photographic collection

Abstract

This paper narrates the assembly of a database with 360 portraits extroverted from the archives of a photo studio in Belo Horizonte, in what was called Vladimiro Zatz Collection project. The text goes through chosen portraits in this collection to analyze clothes, hairs, earrings, necklaces, among other visual information. In these elements, it detects useful signs in locating styles and tastes of groups and subgroups to which the portrayed people would have belonged, in the complex social landscape of Belo Horizonte in the 1950s. The paper concludes stating that, although these portraits present themselves as “identities”, they are far from being so, since the biographies of these people are inaccessible, in addition to being fluid and elusive.

Author Biography

Paulo Roberto de Carvalho Barbosa, UFMG

Comecei a carreira como ilustrador. Trabalhei por cerca de vinte anos na profissão, tendo recebido diversos prêmios em salões pelo Brasil afora. Dediquei-me em seguida ao mestrado e ao doutorado em Artes Visuais, dos quais resultaram dois livros sobre cinema. Trabalho atualmente como professor de Artes Visuais na Escola de Design do Estado de Minas Gerais (UEMG).

References

ARROYO, Michele Abreu e SOUZA, Françoise Jean de Oliveira. Fotógrafos lambe-lambe: retratos do ofício em Belo Horizonte. Belo Horizonte: Fundação Municipal de Cultura, Dir. Patrimônio Cultural, 2011.

BARBOSA, Paulo R. de Carvalho. Crônicas do cinematógrafo. Escritos sobre cinema e fotografia. Belo Horizonte: Relicário edições, 2018.

BELTING, Hans. Faces. Uma história do rosto. Lisboa: KKYM, 2019.

BOURDIEU, P. Gostos de Classe e Estilos de Vida. In.: ORTIZ, R. (org). A sociologia de Pierre Bourdieu. Págs. 73 - 111. São Paulo: Olho d’Água, 2003.

CAMPT, Tina et al. Imagining the everyday life, engagements with vernacular photography. Nova York: Steidl, 2020.

CHÉROUX, Clément. La fotografia vernácula. México, D.F.: Ediciones Ve, 2014.

HARAZIM, Dorrit. O instante certo. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico Brasileiro de 1950. Rio de Janeiro: IBGE, 1956. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/?view=detalhes&id=767. Acesso em: 6 nov. 2022.

KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica, São Paulo: Ateliê Editorial, 2016.

______________. Os tempos da fotografia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

______________. Fotografia e história, São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

LUBAR, Steven. Inside the lost museum: Curating, past and present. Londres: Harvard University Press, 2017.

MAGALHÃES, Fernanda Torres. O suspeito através das lentes: o DEOPS e a imagem da subversão (1930-1945). São Paulo: Humanitas, 2008.

MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. São Paulo: Contexto, 2022.

SANTOS, Ângelo Oswaldo de Araújo. Praça 7: o coração da cidade. Belo Horizonte: Conceito, 2006.

WALLIS, Brian (org.) et al. The order of things: photography from the Walther collection. Nova York: Steidl, 2015.

Published

2023-04-06

How to Cite

BARBOSA, P. R. de C.; GOMES, K. L. Social personas: portraits from the Vladimiro Zatz Collection. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 389–408, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41778. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41778. Acesso em: 21 may. 2024.