Narratives of life and art
crossings brought by Queer theory to a teacher
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41782Keywords:
Life and art narratives, Queer Theory, Teaching art at schoolAbstract
From Life and Art narratives, this paper brings the re-elaboration of experiences of teaching/learning theater at school, with students from a public school in Maranhão, in the years 2017 and 2018. Memories are activated through the approach to Queer Theory, bythe writings of Miskolci (2017), Louro (2004) and Nascimento (2022), having as maininvestigative question: can learning situations about sexuality, gender and desire comefrom the students themselves? After the intertwining of memories under the gaze of thepresent, the urgency of transgressing the fanciful certainties about “who teaches” and “wholearns” is brought up as a proposition. It is also pointed out, as a provocation brought bythe respective theory to the teaching of art, the perception that the potency is in thebodies in relation and in the whole process of opening and construction that may arisefrom this assumption
References
AMARAL, Lilian. Mediação Cultural como arte/educação: cartografia como geopoética dos sentidos. Da edição 20 - Podem as Práticas Artísticas Construir Territórios? Astrolábio, nº 21 ano II set. 2017. Disponível em <http://astrolabio.org.br/mediacao-cultural-como-arteeducacao-cartografia-geopoetica-dos-sentidos/>. Acesso em Mai 2018.
BOAL, Augusto. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembrança de velhos. 3ª Ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. - 2 ed. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
INFORMAÇÃO VERBAL. Entrevista concedida por Djane de Sousa. Xxxx – XX, 2018a.
INFORMAÇÃO VERBAL. Em entrevista concedida por Mykaelly Alves Gomes. Xxxx – XX, 2017.
INFORMAÇÃO VERBAL. Relato oral concedido por seu Chico do povoado São José. Xxxx – XX, 2017.
INFORMAÇÃO VERBAL. Relato pós-apreciação do experimento Ode à Cores: Registrado de forma manuscrita pela aluna. XXXX, Xxxx – XX, 2018b.
KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento: Palestra-Performance de Grada Kilomba. 2016. Tradução de Jessica Oliveira. Disponível em: <https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2018/05/kilomba-grada-ensinando-a-transgredir.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2022.
LINGUAJANDO Professor Valmir. Gênero e sexualidade na escola - Guacira Lopes Louro - Nós da Educação | Completo. Youtube, 19 de outubro de 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=J1ZKt1ynJ3Q>. Acesso em: 15 de janeiro de 2022.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 96 p.
MACHADO, João Batista. Xxxx, histórias do fundo do baú. FACT/UEMA, Xxxx – XX, 1999.
MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Cadernos da Diversidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017, 84p.
NASCIMENTO, Fernando Augusto do. Teatro e representatividade Queer: experiências com o método do drama na escola. 1. ed.- São Paulo: Hucitec: 2022.
SESC SÃO PAULO. O que é Queer? com Richard Miskolsci. Youtube, 23 de agosto de 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ar19rH0H6lM>. Acesso em: 17 de setembro de 2022.
SOUZA, Elizeu C. de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A.D.; HETKOWSKI, T.M. (Orgs.). Memória e formação de professores. [on-line]. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 59-74. Disponível em <http://books.scielo.org>. Acesso em Mai, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tissiana Carvalhedo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.