The Invisible as Visible Memory

The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.44839

Keywords:

Analogue photography, Photographic event, Imagination, Archive, Memory

Abstract

The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real.

Author Biographies

Bárbara Lissa, UFMG

Licenciada em Letras/UFMG, bacharel em Artes Plásticas/Guignard (Escultura e Gravura em Metal), UEMG, mestre em Artes na linha de pesquisa Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-Artes/EBA/UFMG) e doutoranda em Estudos Literários pelo programa Pós-Lit da UFMG. Lattes disponível em: <http://lattes.cnpq.br/2908416351338551>.

Maria Vaz, UFMG

Bacharel em Artes Plásticas/Guignard (Fotografia), UEMG, e mestre em Artes na linha de pesquisa Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-Artes/EBA/UFMG). Lattes disponível em: <http://lattes.cnpq.br/1124464480225067>.

Carlos Falci, UFMG

Doutor em Literatura/UFSC, professor associado da Escola de Belas Artes da UFMG,  atua no Programa de Pós-Graduação em Artes na linha de pesquisa em Poéticas Tecnológicas. Lattes disponível em <http://lattes.cnpq.br/5171993076380836>.

Bruni Emanuele Fernandes, UFMG

Bacharel em Letras, com ênfase em Estudos de Edição  (UFMG), e mestre em Artes na linha de pesquisa Artes Visuais pelo Programa de Pós Graduação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-Artes/EBA/UFMG). Lattes disponível em: <http://lattes.cnpq.br/0733115188622225>.  

References

ALBRO, Jonas. The Cost of Our Choices: Alice Miceli’s Projeto Chernobyl at the Americas Society. Arte Fuse, 1 jan. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2SW7i9Q. Acesso em: 14 out. 2020.

ARAÚJO, Paula Martinelli. Eustáquio Neves: sujeito fotográfico – memoria e imagen. 2018. 192 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Forte. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1974.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

ERNST, Wolfgang. Media archaeography: method and machine versus history and narrative of media. In: HUHTAMO, Erkki; PARIKKA, Jussi (ed.). Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Berkeley: University of California Press, 2011. p. 239-255

ERNST, Wolfgang. Media archaeography: method and machine versus history and narrative of media. In: ERNST, Wolfgang. Digital memory and the archive. Edited and with an Introduction by Jussi Parikka. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013. p. 55-73. Disponível em: https://djaballahcomps.files.wordpress.com/2013/06/ernst-wolfgang-digital-memory-and-the-archive-2013.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

ERNST, Wolfgang. Underway to the Dual System: Classical Archives and Digital Memory. In: ERNST, Wolfgang. Digital memory and the archive. Edited and with an Introduction by Jussi Parikka. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013. p. 81-94. Disponível em: https://djaballahcomps.files.wordpress.com/2013/06/ernst-wolfgang-digital-memory-and-the-archive-2013.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

ERNST, Wolfgang. Archives in Transition: Dynamic Media Memories. In: ERNST, Wolfgang. Digital memory and the archive. Edited and with an Introduction by Jussi Parikka. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013. p. 95-101. Disponível em: https://djaballahcomps.files.wordpress.com/2013/06/ernst-wolfgang-digital-memory-and-the-archive-2013.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

ERNST, Wolfgang. Arqueologia da mídia: método e máquina versus história e narrativa da mídia. Tradução de Natália Aly. TECCGOS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 14, p. 42-62, jul.-dez. 2016a. Disponível em: https://bit.ly/36jyirL. Acesso em: 27 set. 2020.

ERNST, Wolfgang. Chronopoetics: The Temporal Being and Operativity of Technological Media. London: Rowman & Littlefield, 2016b.

ERNST, Wolfgang. Texts and notes on media tempor(e)alities. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjb24jamvbsAhUmHbkGHds0ApUQFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.musikundmedien.hu-berlin.de%2Fde%2Fmedienwissenschaft%2Fmedientheorien%2Fernst-in-english%2Fpdfs%2Fmedia-time.pdf&usg=AOvVaw19lB6xOwI8xltsvOvuafuv. Acesso em: 7 out. 2020.

FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas, volume I. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FALCI, Carlos. Condições para a construção de cibernarrativas a partir do conceito de imersão. 2007. 216 f. Tese (Doutorado em Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

FALCI, Carlos. Uma poética dos rastros com ambientes efêmeros de memória. In: GOBIRA, Pablo; MUCELLI, Tadeus. Configurações do pós-digital: arte e cultura tecnológicas. Belo Horizonte: Editora UEMG, 2017. p. 244-257. Disponível em: https://bit.ly/3jlmoBp. Acesso em: 30 set. 2020.

FATORELLI, Antônio. Do analógico ao digital: negociações e ultrapassagens. In: Dossiê: Fotografia e Audiovisual: aproximações possíveis? Ícone, v. 15, n. 2, out. 2014.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas. Coimbra: Annablume, 2012.

FONSECA, Márcio. Casa Memória do Filme – Eustáquio Neves: obra sobre papel abre a exposição “Memória do Filme”, com obras inéditas do renomado fotógrafo Eustáquio Neves. ArtArte, 27 abr. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3iX3jEJ. Acesso em: 14 out. 2020.

GALERIA: MEMÓRIA DO Filme, de Eustáquio Neves. About Light, 26 abr. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3lYkOGL. Acesso em: 14 out. 2020.

HORN, Evelyse Lins. Fotografia-expressão: a fotografia entre o documental e a arte contemporânea. XI Prêmio Funarte de Fotografia 2010, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3l0BPzh. Acesso em: 28 set. 2020.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés. Prefácio de Eduardo Viveiros de Castro. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LOMBARDI, Kátia Hallak. Fotografias de conflito: o que permanece? Discursos fotográficos, Londrina, v. 7, n. 11, p. 13-32, jul./dez. 2011.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de C. A. de Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MICELI, Alice. Sem entrada e sem saída: o diário de viagem da fotógrafa Alice Miceli rumo a Chernobyl. Revista de Fotografia Zum, 11 jul. 2018. Disponível em: https://revistazum.com.br/radar/alice-miceli-chernobyl/. Acesso em: 14 out. 2020.

MICELI, Alice; LAVIGNE, Nathalia. Radiação, campos minados e epidemias: a artista Alice Miceli investiga espaços atravessados pelo invisível. Revista de Fotografia Zum, 29 maio 2020. Disponível em: https://revistazum.com.br/zum-quarentena/entrevista-alice-miceli/. Acesso em: 14 out. 2020.

MICELI, Alice. Paisagens misteriosas: Alice Miceli entrevistada por Louis Bury. Bomb Magazine, 9 jan. 2020. Disponível em: https://bombmagazine.org/articles/uncanny-landscapes-alice-miceli-interviewed/. Acesso em: 15 dez. 2020.

NEVES, Eustáquio. In: Exposição Memória do Filme. Chicken or pasta, 2018. Disponível em: https://chickenorpasta.com.br/guia-fim-de-semana/as-boas-do-mes-de-julho-em-belo-horizonte/para-inspirar. Acesso em: 7 jun. 2023.

NOGUEIRA, Thyago (org.). Claudia Andujar: a luta Yanomami. 2. ed. São Paulo: Instituto Moreira Sales, 2019.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.

SOARES, Francisco; CRUZ, Maria Teresa. Estórias Portugal-África: concepção de um espaço digital de partilha. Media e Jornalismo, v. 16, n. 29, p. 27-42, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.14195/2183-5462_29_2. Acesso em: 27 set. 2020.

SOARES, Lílian. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Resenha do texto de André Rouillé (São Paulo: Editora SENAC, 2009). Revista Poiésis, n. 15, p. 243-246, jul. 2010. Disponível em: http://www.poiesis.uff.br/PDF/poiesis15/Poiesis_15_Fotografia.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

SORREL, Charlie. Blind Camera Takes Photos From Other Side of the World. Wired, 3 maio 2010. Disponível em: https://bit.ly/31no46H. Acesso em: 14 out. 2020.

SPIEKER. Sven. The Big Archive: Art from Bureaucracy. Cambridge: MIT Press, 2008. p. 131-192. Disponível em: https://bit.ly/3dVTxl8. Acesso em: 25 out. 2020.

Published

2023-08-01

How to Cite

LISSA, B.; VAZ, M.; FALCI, C.; FERNANDES, B. E. The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 230–248, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.44839. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839. Acesso em: 17 jul. 2024.