Powering Blackness from Green Book Film Analysis
A Guide for Life
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46619Keywords:
Education, social class, context and historical time, racismAbstract
This paper aims to develop a film analysis based on how we perceive and understand poetics as an inseparable element of everyday life. To do so, we present the imagery deconstruction of the film Green Book in which we criticize the hierarchical views and conditioned to the standard of normality referring to black bodies and that transgress the universe of everything that is pointed out as standard. The text impels us to reflect on the pain of black bodies, on the pain caused by xenophobia and on the school failure of one of the protagonists of the film, who is then helped by the protagonist Don Shirley to overcome his difficulties with writing. So he breaks with stereotypes based on the representation of an internationally renowned black musician and his friendship built in the midst of overcoming differences, where different people understand each other in mutual and social learning processes.
References
ADORNO, Theodor W. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz
Eduardo Bica. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro: Pólen, 2019. (Coleção Feminismos
Plurais).
AMARO, Sarita; FARIAS, Eduardo Augusto. Para entender o enegrecer: glossário afrocentrado de A a
Z. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.
BHABHA, Homi. Como o novo entra no mundo: o espaço pós-moderno, os tempos pós-coloniais e as
provações da Tradução Cultural. In: BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG,
p. 274-292.
BORDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma Teoria do Sistema
de Ensino. Covilhã: Universidade da Beira Interior: Editora Lusosofia, 2009. (Coleção Recensões
Lusosofia).
BORDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Tradução de
Maria Helena Kühner. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução de Rogério Bettoni. Belo
Horizonte: Autêntica, 2017.
BUTLER, Robert N. Ageism: a foreword. Journal of Social Issues, Washington, DC, v. 36, n. 2, p. 8-11,
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA,
FANON, Frantz. Alienação e liberdade: escritos psiquiátricos. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
FARIAS, Eduardo Augusto. A entrega do(a) filho(a) à adoção: realidade e desafios ao atendimento
profissional. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.
FARIAS, Eduardo Augusto. Trabalhando com pessoas com deficiência e suas famílias: a caminho
de perspectivas mais inclusivistas. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.
FILHA, Constantina Xavier. Família, famílias… representações e práticas educativas. In: FILHA,
Constantina Xavier (org.). Sexualidade, gênero e diferenças na educação das infâncias. Campo
Grande: Editora UFMS, 2012. p. 12-29.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 73. ed. Rio de
Janeiro: Paz e Terra, 2022.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 11.
ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
HOOKS, bell. We Real Cool: Black Man and Masculinity. New York: Routledge, 2004.
JESUS, Rodrigo Ednilson de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens
negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Revista EDUR: Educação em Revista, Belo
Horizonte, n. 34, e167901, 2018. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/edur/a/rzs7bGtj4LKQSCKqz8rMdvD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 maio
QUEM foi Don Shirley, o pianista de Green Book. Nerdizmo, [S. l.], 25 fev. 2019. Cinema Música.
Disponível em: https://nerdizmo.uai.com.br/quem-foi-don-shirley-o-pianista-de-green-book/. Acesso
em: 25 abr. 2022.
RECIO, Rosa Vázquez; LÓPEZ-GIL, Mónica. Interseccionalidad, jóvenes “sin-sistema” y resistencia. Una
mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230094,
Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fX4NGxF5hPZRzNNmsTbKpdS/?
format=pdf&lang=es. Acesso em: 9 maio 2023.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
RODRIGUES, Jessyka. Sem rótulos, por favor! Gênero e sexualidade em ambientes educacionais.
Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
GREEN BOOK: o guia. Direção: Peter Farrelly. Roteiro: Nick Vallelonga, Peter Farrelly. Los Angeles:
Village Roadshow Pictures; New York: Universal Pictures, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Augusto Farias, Ravelli Henrique de Souza, Marta Regina Furlan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.