Powering Blackness from Green Book Film Analysis

A Guide for Life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46619

Keywords:

Education, social class, context and historical time, racism

Abstract

This paper aims to develop a film analysis based on how we perceive and understand poetics as an inseparable element of everyday life. To do so, we present the imagery deconstruction of the film Green Book in which we criticize the hierarchical views and conditioned to the standard of normality referring to black bodies and that transgress the universe of everything that is pointed out as standard. The text impels us to reflect on the pain of black bodies, on the pain caused by xenophobia and on the school failure of one of the protagonists of the film, who is then helped by the protagonist Don Shirley to overcome his difficulties with writing. So he breaks with stereotypes based on the representation of an internationally renowned black musician and his friendship built in the midst of overcoming differences, where different people understand each other in mutual and social learning processes.

References

ADORNO, Theodor W. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz

Eduardo Bica. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro: Pólen, 2019. (Coleção Feminismos

Plurais).

AMARO, Sarita; FARIAS, Eduardo Augusto. Para entender o enegrecer: glossário afrocentrado de A a

Z. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.

BHABHA, Homi. Como o novo entra no mundo: o espaço pós-moderno, os tempos pós-coloniais e as

provações da Tradução Cultural. In: BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG,

p. 274-292.

BORDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma Teoria do Sistema

de Ensino. Covilhã: Universidade da Beira Interior: Editora Lusosofia, 2009. (Coleção Recensões

Lusosofia).

BORDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Tradução de

Maria Helena Kühner. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução de Rogério Bettoni. Belo

Horizonte: Autêntica, 2017.

BUTLER, Robert N. Ageism: a foreword. Journal of Social Issues, Washington, DC, v. 36, n. 2, p. 8-11,

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA,

FANON, Frantz. Alienação e liberdade: escritos psiquiátricos. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

FARIAS, Eduardo Augusto. A entrega do(a) filho(a) à adoção: realidade e desafios ao atendimento

profissional. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.

FARIAS, Eduardo Augusto. Trabalhando com pessoas com deficiência e suas famílias: a caminho

de perspectivas mais inclusivistas. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.

FILHA, Constantina Xavier. Família, famílias… representações e práticas educativas. In: FILHA,

Constantina Xavier (org.). Sexualidade, gênero e diferenças na educação das infâncias. Campo

Grande: Editora UFMS, 2012. p. 12-29.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 73. ed. Rio de

Janeiro: Paz e Terra, 2022.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 11.

ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HOOKS, bell. We Real Cool: Black Man and Masculinity. New York: Routledge, 2004.

JESUS, Rodrigo Ednilson de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens

negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Revista EDUR: Educação em Revista, Belo

Horizonte, n. 34, e167901, 2018. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/edur/a/rzs7bGtj4LKQSCKqz8rMdvD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 maio

QUEM foi Don Shirley, o pianista de Green Book. Nerdizmo, [S. l.], 25 fev. 2019. Cinema Música.

Disponível em: https://nerdizmo.uai.com.br/quem-foi-don-shirley-o-pianista-de-green-book/. Acesso

em: 25 abr. 2022.

RECIO, Rosa Vázquez; LÓPEZ-GIL, Mónica. Interseccionalidad, jóvenes “sin-sistema” y resistencia. Una

mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230094,

Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fX4NGxF5hPZRzNNmsTbKpdS/?

format=pdf&lang=es. Acesso em: 9 maio 2023.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RODRIGUES, Jessyka. Sem rótulos, por favor! Gênero e sexualidade em ambientes educacionais.

Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

GREEN BOOK: o guia. Direção: Peter Farrelly. Roteiro: Nick Vallelonga, Peter Farrelly. Los Angeles:

Village Roadshow Pictures; New York: Universal Pictures, 2018.

Published

2024-07-03

How to Cite

FARIAS, E. A.; SOUZA, R. H. D.; OLIVEIRA, M. R. F. de. Powering Blackness from Green Book Film Analysis: A Guide for Life. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 31, p. 51–72, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.46619. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46619. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section