Powering Blackness from Green Book Film Analysis
A Guide for Life
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46619Keywords:
Education, social class, context and historical time, racismAbstract
This paper aims to develop a film analysis based on how we perceive and understand poetics as an inseparable element of everyday life. To do so, we present the imagery deconstruction of the film Green Book in which we criticize the hierarchical views and conditioned to the standard of normality referring to black bodies and that transgress the universe of everything that is pointed out as standard. The text impels us to reflect on the pain of black bodies, on the pain caused by xenophobia and on the school failure of one of the protagonists of the film, who is then helped by the protagonist Don Shirley to overcome his difficulties with writing. So he breaks with stereotypes based on the representation of an internationally renowned black musician and his friendship built in the midst of overcoming differences, where different people understand each other in mutual and social learning processes.
References
ADORNO, Theodor W. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz Eduardo Bica. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.
AMARO, Sarita; FARIAS, Eduardo Augusto. Para entender o enegrecer: glossário afrocentrado de A a Z. 1. Ed. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.
BHABHA, Homi. Como o Novo Entra no Mundo: O espaço pós-moderno, os tempos pós-coloniais e as provações da tradução cultural. O Local da cultura. Belo Horizonte, UFMG, 2008.
BORDIEU, Pierre. A Dominação Masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Tradução Maria Helena Kühner -15ª edição – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2019.
BORDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução de Rogério Bettoni. 1. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BUTLER, R. Ageism: a foreword. Journal of Social Issues, Washington, DC, v. 36, n. 2, p. 8-11, 1980.
DONALD SHIRLEY. Disponível em: https://nerdizmo.uai.com.br/quem-foi-don-shirley-o-pianista-de-green-book/ Acesso em 25 abr. 2022.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FANON, Frantz. Alienação e liberdade: escritos psiquiátricos. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
FILHA. C. X. Família, famílias… representações e práticas educativas. Sexualidade, gênero e diferenças na educação das infâncias. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2012.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 11 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
HOOKS, Bell. We Real Cool: black man and masculinity. New York: Routledge, 2004.
JESUS, R. E. de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Revista EDUR - Educação em Revista. Belo Horizonte, n.34, e167901, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/rzs7bGtj4LKQSCKqz8rMdvD/abstract/?lang=pt. Disponível em: 09 mai. 2023.
RECIO, R. V; GIL, M. L. Interseccionalidad, jóvenes “sin-sistema”
y resistencia. Una mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 23 e230094 2018. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742022000100503 Acesso em 09 mai. 2023.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. Companhia das letras, 2019.
RODRIGUES, Jessyka. Sem rótulos, por favor! Gênero e xexualidade em ambientes educacionais. 1. ed. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
THE NEGRO MOTORIST GREEN BOOK. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47361544#:~:text=Ao%20viajar%20pelo%20pa%C3%ADs%20em,seguros%20para%20afroamericanos%20na%20%C3%A9poca. Acesso em 10 mai. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Augusto Farias, Ravelli Henrique de Souza, Marta Regina Furlan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.