Powering Blackness from Green Book Film Analysis

A Guide for Life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46619

Keywords:

Education, social class, context and historical time, racism

Abstract

This paper aims to develop a film analysis based on how we perceive and understand poetics as an inseparable element of everyday life. To do so, we present the imagery deconstruction of the film Green Book in which we criticize the hierarchical views and conditioned to the standard of normality referring to black bodies and that transgress the universe of everything that is pointed out as standard. The text impels us to reflect on the pain of black bodies, on the pain caused by xenophobia and on the school failure of one of the protagonists of the film, who is then helped by the protagonist Don Shirley to overcome his difficulties with writing. So he breaks with stereotypes based on the representation of an internationally renowned black musician and his friendship built in the midst of overcoming differences, where different people understand each other in mutual and social learning processes.

References

ADORNO, Theodor W. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz Eduardo Bica. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

AMARO, Sarita; FARIAS, Eduardo Augusto. Para entender o enegrecer: glossário afrocentrado de A a Z. 1. Ed. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2021.

BHABHA, Homi. Como o Novo Entra no Mundo: O espaço pós-moderno, os tempos pós-coloniais e as provações da tradução cultural. O Local da cultura. Belo Horizonte, UFMG, 2008.

BORDIEU, Pierre. A Dominação Masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Tradução Maria Helena Kühner -15ª edição – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2019.

BORDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução de Rogério Bettoni. 1. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BUTLER, R. Ageism: a foreword. Journal of Social Issues, Washington, DC, v. 36, n. 2, p. 8-11, 1980.

DONALD SHIRLEY. Disponível em: https://nerdizmo.uai.com.br/quem-foi-don-shirley-o-pianista-de-green-book/ Acesso em 25 abr. 2022.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FANON, Frantz. Alienação e liberdade: escritos psiquiátricos. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

FILHA. C. X. Família, famílias… representações e práticas educativas. Sexualidade, gênero e diferenças na educação das infâncias. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2012.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 11 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HOOKS, Bell. We Real Cool: black man and masculinity. New York: Routledge, 2004.

JESUS, R. E. de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Revista EDUR - Educação em Revista. Belo Horizonte, n.34, e167901, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/rzs7bGtj4LKQSCKqz8rMdvD/abstract/?lang=pt. Disponível em: 09 mai. 2023.

RECIO, R. V; GIL, M. L. Interseccionalidad, jóvenes “sin-sistema”

y resistencia. Una mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 23 e230094 2018. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742022000100503 Acesso em 09 mai. 2023.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. Companhia das letras, 2019.

RODRIGUES, Jessyka. Sem rótulos, por favor! Gênero e xexualidade em ambientes educacionais. 1. ed. Porto Alegre: Nova Práxis Editorial, 2020.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

THE NEGRO MOTORIST GREEN BOOK. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47361544#:~:text=Ao%20viajar%20pelo%20pa%C3%ADs%20em,seguros%20para%20afroamericanos%20na%20%C3%A9poca. Acesso em 10 mai. 2023.

Published

2024-07-03

How to Cite

FARIAS, E. A.; SOUZA, R. H. D.; FURLAN, M. R. Powering Blackness from Green Book Film Analysis: A Guide for Life. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 31, p. 51–72, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.46619. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46619. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section