“Perspectivas do Livro de Artista”
um relato
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Livro de artistaAbstract
This work aims to present a short overview on ‘artist’s book’ in Brazil. It is based on ‘Perspectivas do Livro de Artista’, the first Pan-American event about artists’ books, that was held at the Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais in November 2009, encompassing Brazilian, Mexican and American artists, professors and researchers. The text will be structured accordingly to some of the thematic axis that also guided the talks during the event, in order to create an overview of the status of recent works and researches related to artists’ books in Brazil.
References
AMARAL, Aracy (Supervisão, coordenação geral e pesquisa). Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-62). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.
BETHÔNICO, Mabe. Caracteres geológicos peculiares. Nesta revista. p. 152.
BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo. Vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. Rio de Janeiro: Funarte/Instituto Nacional de Artes Plásticas, 1985.
CADÔR, Amir Brito. O signo infantil em livros de artista. Nesta revista. p. 59.
CAMPOS, Augusto; PLAZA, Julio. Poemobiles. São Paulo: Augusto de Campos e Julio Plaza, 1974. (Edição limitada: 1000 cópias).
COHEN, Ana Paula. Vivendo sob o mesmo teto. Nesta revista. p. 160.
DERDYK, Edith. A narrativa nos livros de artista: por uma partitura coreográfica nas páginas de um livro. Nesta revista. p. 164.
DRUCKER, Johanna. The Century of Artists’ Books. New York: Granary Books, 2004.
DRUMMOND, Marcelo. Ruídos, imagens & outras gráficas na construção do livro de artista. Nesta revista. p. 201.
FABRIS, Annateresa; TEIXEIRA DA COSTA, Cacilda. Tendências do Livro de Artista no Brasil. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 1985.
FERVENZA, Hélio. O + é deserto. São Paulo: Escrituras, 2003.
FREEMAN, Brad. Contemporary artists’ books. Nesta revista. p. 34.
HELLION, Martha. Gestualidad y performance en los libros de artista. Nesta revista. p. 104.
GARCIA, Angelo Mazzuchelli. O design gráfico do livro A marca e o logotipo brasileiros. Nesta revista. p. 120.
PANEK, Bernadette. O livro como lugar – campo expandido do livro de artista. Nesta revista. p. 137.
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas
Artes da UFMG. Belo Horizonte, v. 2, n. 3, mai. 2012.
RUSCHA, Edward. Twentysix gasoline stations. 1963.
SILVEIRA, Paulo. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. Porto Alegre: Editora da Universidade (UFRGS), 2001.
_____. O livro dos sete dias. Porto Alegre: UFRGS, 2001.
_____. Ciranda. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
_____. A crítica e o livro de artista. Nesta revista. p. 50.
_____. As existências da narrativa no livro de artista. Porto Alegre: Instituto de Artes da UFRGS, 2008. 321p. (Tese, Doutorado em História, Teoria e Crítica da Arte).
TEJO, Cristiana. Paulo Bruscky: arte em todos os sentidos. Recife: Zoludesign, 2009.
TURRER, Daisy. O livro de artista e o paratexto. Nesta revista. p. 73.
VENEROSO, Maria do Carmo de Freitas. Palavras e imagens em livros de artista. Nesta revista. p. 82.
ZANINI, Walter. História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles e Fundação Djalma Guimarães, 1983.
www.ichs.ufop.br/conifes/anais/CMS/cms1702.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.