Pictures of Ghosts and Other Portraits
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.51689Keywords:
photography, cinema, literature, memóriaAbstract
The narrative impact of photography emerges as a fundamental argument and a structuring thematic presence, in relation to content and meaning, in works of various genres in cinema and literature, as can be seen prominently in the films Blow-Up, Retratos fantasmas, Elena and Aftersun. The objective of this paper is to highlight a critical path regarding the works cited in their singularity and their modes of composition, analyzing the specificity of the photographic image in its relation to theoretical and cognitive questions about presence and absence, memory and forgetting, considering its disruptive effects and the concepts of photoliterature, autofiction and metafiction.
References
ANDRADE, Ana Lúcia. Cinema – Metalinguagem – Espectador. In: ANDRADE, Ana Lúcia. O filme dentro do filme: a metalinguagem no cinema. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999. p. 65-73.
BENJAMIN, Walter. A imagem de Proust. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política:
ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 36-49. (Obras escolhidas, 1).
BENJAMIN, Walter. Passagens. Organização de Willi Bolle e Olgária Matos. Tradução de Irene Aron e
Cleonice Rainho. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo,
BOUSFIHA, Jihane. For Charlotte Wells, Memory Is an “Inexplicable” Part of Aftersun. W Magazine,
Oct. 2022. Disponível em: https://www.wmagazine.com/culture/aftersun-movie-directorcharlotte-wells-interview-2022. Acesso em: 21 fev. 2024.
CORTÁZAR, Julio. As babas do diabo. In: CORTÁZAR, Julio. As armas secretas. Tradução de Eric Nepomuceno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994. p. 133-159.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Tradução
de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Tradução de Patrícia Carmello e Vera
Casa Nova. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 2, n. 4, p. 206-219,
DIDI-HUBERMAN, Georges. Devolver uma imagem. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem.
Tradução de Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 205-225.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Tradução de Cleonice Paes Barreto
Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Passados citados por Jean-Luc Godard. Tradução de Vera Casa Nova e
Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2023.
DOUBROVSKY, Serge. O último eu. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 111-126.
EBERT, Roger. Great Movies: “Peeping Tom”. RogerEbert.com, 2 maio 1999. Disponível em:
https://www.rogerebert.com/reviews/great-movie-peeping-tom-1960. Acesso em: 21 fev. 2024.
HUTCHEON, Linda. Poéticas do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz.
Rio de Janeiro: Imago, 1991.
JAMESON, Fredric. As marcas do visível. Tradução de Ana Lúcia de Almeida Gazolla et al. Rio de Janeiro: Graal, 1995.
LECARME, Jacques. Autoficção: um mau gênero? In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios
sobre a autoficção. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo
Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 67-110.
MICCHICCHÉ, Lino. Antonioni visto por Antonioni. In: APRÁ, Adriano (org.). Aventura Antonioni.
Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil: Ministério da Cultura, 2017. p. 55-63.
MONTIER, Jean-Pierre. De la photolittérature. In: MONTIER, Jean-Pierre (org.). Transactions photolittéraires. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2015. p. 11-61.
ORLANDO, José Antônio. Retratos do invisível: revelações da fotografia em Edgar Allan Poe, Machado de Assis e Julio Cortázar. 2022. 242 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2022.
RISTOW, Fabiano. Petra Costa faz retrato da irmã morta precocemente em documentário. O Globo,
maio 2013. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/petra-costa-faz-retrato-afetivo-dairma-morta-precocemente-em-documentario-8343197. Acesso em: 21 fev. 2024.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Semiótica da fotografia. In: SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried.
Imagem: semiótica, cognição, mídia. São Paulo: Editora Iluminuras, 1998. p. 107-114.
SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. Tradução de Joaquim Paiva. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia
das Letras, 2003.
SONTAG, Susan. Regarding The Torture of Others. The New York Times, 23 May 2004. Disponível em:
https://www.nytimes.com/2004/05/23/magazine/regarding-the-torture-of-others.html. Acesso em:
fev. 2024.
SONTAG, Susan. Ao mesmo tempo: ensaios e discursos. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo:
Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Antônio Orlando
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.