(Un)Maskings

An Analysis of Three Theatrical Scenes from Pigmalião Escultura que Mexe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52741

Keywords:

Masks, Puppet Theater, Pigmalião Escultura que Mexe

Abstract

The paper addresses the scenic operability of the mask by the theater group from Minas Gerais, Pigmalião Escultura que Mexe. In addition to detailing its use and describing aspects of its materiality, it focuses on the political and philosophical configurations engendered by the act of the performer unmasking before the audience. To this end, it describes and problematizes three scenes from three different shows in its repertoire: O quadro de todos juntos (2014), Mordaz (2016), and Macunaïma Gourmet (2017).

References

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Oficinas Gráficas de

Eugênio Cupolo, 1928.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Barueri: Ciranda Cultural, 2016.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

CANETTI, Elias. Massa e poder. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

COSTA, Felisberto Sabino da. A poética do ser ou não ser: procedimentos dramatúrgicos do teatro

de animação. São Paulo: Edusp, 2016.

FANON, Frantz. Racismo e Cultura. Revista Convergência Crítica, Campos dos Goytacazes, n. 13,

p. 78-90, 2018.

FELIX, Eduardo. O quadro de todos juntos. Dramaturgia do espetáculo do grupo Pigmalião

Escultura que Mexe. Belo Horizonte, 2014.

FELIX, Eduardo. ROSIÈRE, Conceição. Mordaz. Dramaturgia do espetáculo do grupo Pigmalião

Escultura que Mexe. Belo Horizonte, 2016.

FELIX, Eduardo. VIANA, Marina. Macunaïma Gourmet. Dramaturgia do espetáculo do grupo

Pigmalião Escultura que Mexe. Belo Horizonte, 2017-2023.

GURGEL, Luiza Kelly. Ai... que preguiça! uma análise dos “brasis” de macunaíma. Linguagens: Revista

de Letras, Artes e Comunicação, v. 3, n. 1, p. 18-30, 2010.

JURKOWSKI, Henryk. Métamorphoses. Charleville-Mézières: Éditions Institut International de la

Marionnette, 2000.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. Tradução de Lúcia Helena França Ferraz. São Paulo:

Perspectiva, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

Published

2024-10-21

How to Cite

SCHRICKTE, M. R. (Un)Maskings: An Analysis of Three Theatrical Scenes from Pigmalião Escultura que Mexe. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 32, p. 106–127, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.52741. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/52741. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê