The carranca-sign in the affective handicrafts of the Dama do Barro
Readings around the creative processes of Ana das Carrancas
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52745Keywords:
Clay handicrafts, Ana das Carrancas, Traditional Northeastern Brazilian figurehead on the São Francisco River, CorporealityAbstract
This work is based on a comprehensive approach to the artistic language of Ana das Carrancas, an artisan from the city of Petrolina, located on the banks of the São Francisco river in the state of Pernambuco, Brazil. The aim is to reflect on her production of traditional Northeastern Brazilian figurehead on the São Francisco river as a revealing record of encounters between the artist and the alterity of the world. Based on documentary research, we analysed printed and digitised newspapers, journals and news in internet newspapers about her life and her work. Finally, we observed that there is an emergence of
the carranca-sign in the boatmen's experiences, as well as in the art of Ana das Carrancas, stimulating processes of embodiment and symbolic production of affective semiosis.
References
ANDRADE, Emanuel. A Dama do Barro. Petrolina: Editora Franciscana, 2006.
AQUINO, Sonha Maria Coelho de; EPIPHANIO, Erika Hofling. Vida e arte de Ana das Carrancas: uma
análise sob o olhar da logoterapia. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 2, p. 104-117, ago. 2022.
BRAGA, Bya. Mascaramento corporal e diversidade em saberes. In: ICA-CONGRESO INTERNACIONAL
DE AMERICANISTAS, 56., 2018, Salamanca. Memoria del 56º Congreso Internacional de
Americanistas. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, 2018. p. 1113-1120.
BRAGA, Bya; PEREIRA, Gabriel, MARSCHNER, Jaciara. Cores, corporeidades e alegrias de viver:
convívios com as máscaras e mascaramentos dos teatros de tradição popular de Minas Gerais no
Brasil. Revista Aspas, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 26-38, dez. 2022.
BRUM, Eliane. Ana das carrancas deu adeus a Zé dos Barros. Revista Época, Rio de Janeiro, 9 out.
Disponível em: https://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,ERT14415-15228-14415
,00.html. Acesso em: 12 maio 2021.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 12. ed. São Paulo: Global, 2012.
FULY, André. Carrancas do São Francisco. [S. l.: s. n.], 2008. 1 vídeo (6 min). Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=vgvCHDxVAbI. Acesso: 1 maio 2024.
GIUDICE, Dante Severo. História cultura turismo e desenvolvimento em Juazeiro - BA. Revista de
Desenvolvimento Econômico, Salvador, ed. esp., p. 540-557, dez. 2015.
GUALBERTO, Tiago. Ana das Carrancas, a Dama do Barro. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2017. p. 1-4.
Disponível em: http://www.museuafrobrasil.org.br/docs/default-source/publica
%C3%A7%C3%B5es/gualberto-tiago-ana-das-carrancas.pdf?sfvrsn=0. Acesso: 22 ago. 2024.
INNIS, Robert. Between Philosophy and Cultural Psychology. Cham: Springer, 2020.
LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Vozes, 2016.
MACHADO, Regina Coeli Vieira. Carrancas do São Francisco. Recife: Fundação Joaquim Nabuco,
MACHADO, Vinicius Torres. A máscara no teatro moderno: do avesso da tradição à
contemporaneidade. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
MELO, Francisco Bandeira de. Conversa com Ana das Carrancas à margem do São Francisco. Diário de
Pernambuco, Recife, edição 164, 3º caderno, p. 2, 12 jul. 1970.
MIRANDA, Rosélia. O desenho das carrancas e seus significados. In: SEMINÁRIO DO PROGRAMA DE
PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENHO, CULTURA E INTERATIVIDADE, 14., 2019, Feira de Santana. O pensar
desenho: reflexões culturais e interdisciplinares. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de
Santana, 2019. p. 1-16.
NEVES, Zanoni. Os remeiros do São Francisco na literatura. Revista de Antropologia, v. 46, n. 1, p.
-210, dez. 2003.
NOGUEIRA, Lucas. O amor e arte de Ana e José. Petrolina: Marcia Ribeiro Editoração, 2022.
PARDAL, Paulo. Carrancas do São Francisco. 2. ed. Rio de Janeiro: Serviços de Documento Geral da
Marinha, 1981.
PINHEIRO, Marina Assis. Body, Affectivity and Language: The Affective Semiosis of the Emergence of
the New. In: INNIS, Robert E. (org.). Between Philosophy and Cultural Psychology. Cham: Springer,
p. 97-105.
PINHEIRO, Marina Assis. Psicologia, Arte e Vida: o cotidiano como gestação do inédito. In: MELLO, Ana
Maria A.; HAZIN, Izabel (org.). Nordeste Criança: olhares da infância. Brasília: Conselho Federal de
Psicologia, 2021. p. 36-44.
PINHEIRO, Marina Assis; MÉLO, Roberta de Sousa. Diários de confinamento: a emergência do novo na
intimidade da relação eu-outro-mundo. Psicologia & Sociedade, v. 32, p. 1-18, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberta de Sousa Mélo, Rafael De Oliveira Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.