The arising of intimacies in childhood

an educational problem

Authors

  • Joana Nascimento Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32560

Keywords:

Childhood., Intimacy., Art education., Encounter.

Abstract

This article aims to make a brief historical review of childhood and a reflection on intimacy in contemporaneity, in a process of dismantling normalized perceptions of the terms. The research in the field of art education proposes a reconsideration of childhood, advocating its existence at all ages, articulating childhood developments in the artistic experience. The arising of intimacies in childhood is a complex matter in effervescence throughout life, whose educational meaning activates the dialogue between what appears – is manifested – and what is built in a process of disappearance. The reflection on projects involving artist's books in educational encounters, seeks to trace paths of experiential actions in children-books-adults, in the renewal of everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joana Nascimento, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto
    i2ADS / Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto / Portugal Doutoranda bolseira FCT: SFRH/BD/145096/2019

References

ARIÈS, Philippe. Gerações. Infância. Educação. In: GIL, Fernando (coord.). Enciclopédia Einaudi, vol.36. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1997, p. 353-380.

BARAD, Karen. Intra-Actions. Mousse Magazine, n. 34, p. 76-81, 2012. Disponível em: <http://johannesk.com/posthumanist/readings/barad-mousse.pdf>. Acesso em: 7 dez. 2020.

EUGÉNIO, Fernanda. Articulações. In: DINGER, Ana; EUGÉNIO, Fernanda; LEITE, Luiza (ed.). Caixa-Livro AND. Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019, p. 14-20.

FREDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

JAMES, Alice; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorizing Childhood. Cambridge: Polity Press, 1998.

JENKS, Chris. Constituindo a criança. Jornal de Educação, Sociedade e Culturas, n. 17, p. 185-216, 2002.

LOPES, Maria. Pioneiras da Educação pela Arte: Enfoques Biográficos sobre Alice Gomes, Cecília Menano e Maria Manuela Valsassina. 2015. 394 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Instituto de Investigação e Formação Avançada, Universidade de Évora, Évora, 2015.

MARINO, Sueli. Permanências e reconfigurações da intimidade na modernidade líquida: a implosão da divisão entre o público e o privado. 2020. 227 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SãoPaulo, 2020.

PROUT, Alan. The Future of Childhood. Towards the interdisciplinary study of children. London, New York: RoutledgeFalmer, 2005.

REGISTER, Lisa. Henley, Tracy. The phenomenology of Intimacy. Journal of Social and Personal Relationships, London: SAGE, v. 9. p. 467-481, 1992.

SANTOS, João dos. Ensaios sobre educação II – O Falar das Letras. Lisboa: Livros Horizonte, 1991.

SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

VAINFAS, Ronaldo. História da vida privada: dilemas, paradigmas, escalas. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 4, p. 9-27, 1996.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

The arising of intimacies in childhood: an educational problem. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 15–39, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32560. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32560. Acesso em: 25 dec. 2025.