An experience between psychomotor practices and dramatic play

images of playing

Authors

  • Thiago Meira Universidade Federal de Ouro Preto - Brasil https://orcid.org/0000-0002-4213-6489
  • Neide das Graças de Souza Bortolini Universidade Federal de Ouro Preto - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.25584

Keywords:

Relacional Psychomoticity, Natural dramatizations, Child drama

Abstract

This article is intended for the study of relational psychomotor practices as a basis for the development of an experience with child drama carried out with students in the second year of elementary school, during which, critical observation allowed to conduct actions that are guided by the subjectivity and otherness of children. Starting from the conceptual propositions of Suzana Veloso Cabral (2001) on Relational Psychomotricity, the article seeks approaches with theories of theater and education by Peter Slade (1978), valuing the inventive potential of children. The article presents relevant aspects of the five meetings held with students, highlighting the evolution of experiences mediated by the combination of relational psychomotricity and dramatic play.

Author Biographies

Thiago Meira, Universidade Federal de Ouro Preto - Brasil

Doutorando em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais. Desenvolve pesquisa na linha de Artes e Experiência Interartes na Educação. Possui mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto e graduação em Artes Cênicas, licenciatura, também pela Ufop. Dedica-se ao esudo do jogo dramático infantil, da psicomotricidade relacional e de vivências teatrais e performativas com crianças.  

Neide das Graças de Souza Bortolini, Universidade Federal de Ouro Preto - Brasil

Professora Adjunto na Universidade Federal de Ouro Preto no Instituto de Filosofia, Arte e Cultura, no Departamento de Artes Cênicas: Licenciatura. Integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas com o projeto de pesquisa Imagens no vazio, escritura e teatralidades. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Literatura Brasileira: literatura infantil. Doutorado em Artes na Universidade Federal de Minas Gerais. 

References

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Published

2021-01-29

How to Cite

MEIRA, T.; DAS GRAÇAS DE SOUZA BORTOLINI, N. An experience between psychomotor practices and dramatic play: images of playing. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 221–248, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.25584. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/25584. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section