UFMG Black Theater Festival
Extension actions for anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53462Keywords:
Black Theater, Theater Festival, Extension, Anti-racist educationAbstract
This article highlights some extension actions promoted by the University Theater of the Federal University of Minas Gerais (TU/UFMG), focusing on the Black Theater Festival (FETNE) and its contribution to the student training process by presenting works with black and afro-referenced themes. In this perspective, it is understood that extension activities can help the diversification of pedagogical assumptions and the elaboration of a cultural policy for the university that values our Afro-Brazilian heritages, systematically erased by the colonization process. Furthermore, we seek to highlight how the context of elaboration of the extension program TU-70 years: for an anti-racist school favored the creation of possibilities for curricularization of extension actions proposed in the two editions of FETNE.
Downloads
References
ANUNCIAÇÃO, Aldri. Trilogia do confinamento: Namíbia não! Embarque imediato, o campo de batalha. São Paulo: Perspectiva, 2020.
BRASIL. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 15/07/2024.
CARMO, Tereza Pereira. do; PAULINO, Rogério Lopes. da Silva.; RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Uma Medeia Negra no Teatro Universitário da UFMG: experimentos antirracistas em uma disciplina de interpretação teatral. In: Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2022. Anais eletrônicos. Rio Branco: ABRACE, 2023. p. 1081-1096. Disponível em: https://portalabrace.org/novo2022/ebooks/artes-cenicas-na-amazonia-saberes-tradicionais-fazeres-contemporaneos. Acesso em: 17 jul. 2024.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
DINIZ, Guilherme. Negruras virtuais: telas pretas futurando poéticas. In: ALEXANDRE, Marcos. PAULINO, Rogério Lopes da Silva.; PEDRON, Denise Araújo. (Org.). Teatro Negro UFMG arte na pandemia. Belo Horizonte: Viva Voz Editora, 2021. P. 59-85.
DUMAS, Alexandra Gouvea. Peles negras de uma cena teatral: processo construtivo de uma peça negrorreferenciada. Rascunhos, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 94-109, jun. 2020.
GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê? São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017.
LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o teatro negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. Tese (Doutorado em Artes) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
MACHADO, Ana Flávia.; PAGLIOTO, Bárbara Freitas; CUNHA, Maria Helena. O acesso de alunos de escolas públicas ao circuito liberdade: análise de um projeto piloto. Educação em Revista, v. 32, p. 317-347, 2016.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. São Paulo, Ática, 2020.
OLAVO, Agostinho. Além do rio (Medea). In: NASCIMENTO, Abdias (Org.). Dramas para negros e prólogo para brancos: antologia de teatro negro brasileiro. Rio de Janeiro: Teatro Experimental do Negro, 1961. P. 199-231.
QUINN, Bernadette. Arts festivals, urban tourism and cultural policy. In: Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 2: 3, 264-279, 2010. Disponível em:https://doi.org/10.1080/19407963.2010.512207.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SOUZA, Julianna Rosa de. O teatro negro e as dinâmicas do racismo no campo teatral. São Paulo: Hucitec Editora, 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Pró Reitoria de Planejamento. Resolução no. 01/2020, de 05 de março de 2020. Disponível em: https://www.ufmg.br/proplan/wp-content/uploads/2022/08/Resolucao-01_2020-Cons.-Univ.-de-05-de-marco-de-2020-Equipe.pdf. Acesso em 15/07/2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Secretaria dos Órgãos de Deliberação Superior. Regimento Geral. Resolução Complementar n.03/2022, de 10 de novembro de 2022. Disponível em: https://www2.ufmg.br/sods/Sods/Sobre-a-UFMG/Regimento-Geral. Acesso em 15/07/2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto político pedagógico do curso técnico de nível médio em teatro do Teatro Universitário. Belo Horizonte: UFMG, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rogério Lopes da Silva Paulino, Denise Araújo Pedron, Marcos Antônio Alexandre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







