The New School in the interior of Ceará
challenges faced by the reform of Lourenço Filho in the city of Sobral
Abstract
Justiniano Serpa, governor of the state of Ceará undertook, in 1922, a reform in the education of the state. The pedagogue from São Paulo, Lourenço Filho, who would later become one of the signatories of the Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova, was the intellectual responsible for the so-called Reforma Serpa, which sought at the same time to democratize access to primary education and implement a new method of teaching in the state. The purpose of this work is to investigate the discourses and practices surrounding the implementation of the reform in the municipality of Sobral, located in the northern region of Ceará, between 1922 and 1932. We discussed here, through local newspapers of that period, the reception of new educational ideals within the state of Ceará, as well as the practical problems that, over ten years, constituted obstacles to the practice of active teaching.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).