Affonso Penna and the engrancement of the Minas Gerais: Repertoires onprofessional instruction (1874-1906)

Authors

  • Bárbara Braga Penido Lima Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

The proposal of this article is to take the politician Affonso Penna as the subject of this study, throug the reconstruction of his professional and intellectual trajectory, between 1874 and 1906. Seeks to discuss the repertoires of their discourses, understand the horizon of expectations regarding the notions of progressassociated with a project of modernity, according to the perspectives of Affonso Penna on the educational programs he sought to institute in the state. It intends to analyse how the school institutions, especiallythose of vocational trainingwere considered by the eminente politician as na instrument to achieve progress through economic and social development. To analyze the speeches of Affonso Penna, the Anas of the Senado Mineiro were analyzed as source, according to the concepts of experience space and horizon of expectations, both coined by Reinhart Koselleck (2006), besides to the concepto f repertory, as apropriate and redefined by Angela Alonso (2002). The methodology used will be the analysis of discourse, especially that of Patrick Charaudeau (2013).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bárbara Braga Penido Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em História, licenciatura, pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009-2013). Mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (2014-2016). Tem experiência na área de Patrimônio Histórico, Artístico e Cultural, destacando-se trabalhos relacionados ao desenvolvimento de pesquisas de dossiês de tombamentos, de registros de bens imateriais e desenvolvimento e acompanhamento de projetos de Educação Patrimonial. Compõe sociedade na empresa Temporis Consultoria (Temporis Consultoria Limitada - ME); CNPJ: 07.627.881/0001-14; Razão social: Temporis Consultoria Limitada - ME, que desenvolve trabalhos pautados na gestão e preservação do patrimônio histórico, cultural e natural. Pesquisa na área de História das Ideias Políticas, História da Educação, História Social, História Cultural, História do Brasil Primeira República e História da Cruz Vermelha Brasileira Filial Minas Gerais. Atualmente professora de ensino fundamental e médio na Escola Estadual Sagrada Família II. Aprovada no processo seletivo para doutorado na linha de Ciência e Cultura da História no Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas/UFMG, em 2018, com previsão de término do curso em 2023. Possui experiência em elaboração de relatórios técnicos. Possui publicações de crônicas em revistas literárias.

Published

2019-09-30