Teaching of indian history, Critical Interculturality, and de-colonial education (6th year of the school Profession, Manoel Torres, Brejo do Cruz/PB, 2017)
Abstract
It discusses the teaching of indigenous history in dialogue with critical and decolonial intercultural education, aiming to deconstruct the stereotyped discourse on indigenous peoples. A workshop was held, with two 45-minute classes, in the 6th grade class of Elementary School II. In methodological terms: the written activities and the traineeship report were investigated by the discourse analysis proposed by Eni P. Orlandi. The analysis of the activities and the in-room discussions of the students showed critical-reflection capacities, seeing the indigenous groups as historical agents and their ethnic-cultural specificities and the distancing of the colonial discourse that inferiorized the indigenous peoples. Thus, this dialogue allows to break with certain visions on the indigenous, respecting the difference and valuing it.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leomar Oliveira Diniz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).