Histórias narradas em mídias

disputas do passado indígena na cultura da mídia em ambientes digitais

Authors

  • Sílvia Letícia Bezerra Santos UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Abstract

This paper addresses disputes of historical narratives concerning indigenous folk, particularly in media culture in digital environments. It is problematized how different narratives resignify ways of thinking epistemologically the past of those people, as in around the notions of “Little History” and “Big History”. Therefore, we analyze narratives in institutional media, as on the official page of the Fundação Nacional do Índio (FUNAI); in alternative media, as on the “Mídia Índia” website; and in others types of media that focus on the indigenous community of Amarelão, in Rio Grande do Norte, highlighting the “indigenous cyberactivism”. The theoretical dialogues transit between the “Media History”, the “South Epistemology” and the “Cyberculture”, with the methodological use of the “Netnography” that privileges the joint analysis of texts and images. The reflections pointed that rethinking those histories on digital media it's a significant way to glimpse another forms of knowledge about the indigenous past.

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Author Biography

Sílvia Letícia Bezerra Santos, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Graduada em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas, na linha de pesquisa “Linguagens, Memória e Produção de saberes”. Técnica em Informática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Durante a graduação, participou do projeto de extensão 50 anos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte: História e acervo, vinculado ao Núcleo de Documentação e Pesquisa Histórica (NUDOPH). Estagiou no Mossoró Segundo Ofício de Notas, gerenciando Banco de Dados. Pesquisadora no Grupo de Estudos Culturais (GRUESC-UERN). Produtora de conteúdo digital responsável pela página @feminiize-se nas redes sociais. Atua principalmente nos seguintes temas: Memória; História Oral; Identidade; Ensino de História; Educação Indígena; Etnografia; Netnografia.

Published

2021-01-31