For a good viewer, half an image is enough:
The speech of “Pantanal” highlights patriarchy and fights toxic masculinity
Abstract
The article focuses on the telenovela Pantanal (TV Globo, 2022), an original work by Benedito Ruy Barbosa, with a text resignified by his grandson Bruno Luperi. The Pantanal corner is understood as a sertanejo space, considering the exhibition in prime time of open TV, stimulating reflection on oppression and silencing that victimize men and women. The investigative profile points out how telefiction highlights the damage caused by coloniality, based on the question “How does the construction of diegesis evidence the oppression embedded in the patriarchal system and favors the perception of the damage caused by the traps of machismo?”. Scenes are chosen in which sexist arbitrariness is highlighted, through misogyny and gender violence, and the shackles of the patriarchal structure are emphasized, based on the notions of wounds of Modernity (GUMBRECHT, 2019) and Toxic Masculinity (BOLA, 2022). The methodology combines Critical Narrative Analysis (MOTTA, 2013) with script investigation (MACIEL, 2017).
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aurora Miranda Leão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).