Environmental educational practices in training children's educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25698

Keywords:

Childhood, Formation, Educators, Languages, Bioecology

Abstract

Having a focus on the systemic perspective the permanent training of environmental childhood educators can bring a powerful multidisciplinary relationship between languages and children's education. The aim of this study is to investigate the environmental educational practices of childhood educators and their perspectives based on experiences in multiple contexts and cultures. The research is qualitative whose theoretical basis is the intertwining of concepts of the Biology of Knowledge and the Bioecology of Human Development. Ecological Engagement was the methodology through which the researcher included himself in the spaces of training to design the communication and reflection workshops. They were inspired in Non-Violent Communication. The analysis of information production was done with the support of the Sobek tool. Therefore the educational trajectories are mobilized by the possibility of conversation (action). Thus, the contribution of a bioecological view and the experiential proposal of educational environmental practices influence the constitution of children seducators.

Author Biographies

  • Eliane Lima Piske, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil

    Doutoranda e Mestre em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande- PPGEA/FURG. Pedagoga. Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior- CAPES. Colaboradora do Centro de Referência em Apoio às Famílias- CRAF/FURG. Integrante do Grupo de Estudos Ecoinfâncias: infâncias, ambientes e ludicidade. Colaboradora do UEADSL: Plataforma de Eventos do Grupo Texto Livre pela Faculdade de Letras da Universidade de Minas Gerais.

  • Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil

    Licenciada em Pedagogia - Habilitação Educação Infantil. Mestre e Doutora em Educação Ambiental. Professora Adjunta no Instituto de Educação na Universidade Federal do Rio Grande. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Ecoinfâncias. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE/ FURG. Coordenadora de Apoio Pedagógico na Secretaria de Educação a Distância - SEaD/ FURG.

  • Maria Angela Mattar Yunes, Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, RJ, Brasil

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica São Paulo. Psicóloga. Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, RJCentro de Referência e Apoio às Famílias e Profissionais Sociais CRAPS/Unilasalle/Universo

References

ANDRADE, Ariana Camilo Leovergilio de et al. Editorial. In: 10. ANAIS do Congresso Nacional Universidade EAD e Software Livre. [S.l.: s.n.], 2019. v. 2, p. 1–11. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/16199. Acesso em: 16 mai. 2013.

BERSCH, Ângela Adriane Schmidt et al. Programa de formação de educadores sociais na promoção da resiliência profissional. Rio Grande: Ed. da FURG, 2019.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069 de 13 de julho de 1990. Porto Alegre: Conselho Estadual dos Direitos da Criança e do Adolescente: [s.n.]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 2 out. 2020.

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do Desenvolvimento Humano: Tornando os Seres Humanos mais Humanos. [S.l.]: Artmed, 2011. Tradução de André de Carvalho-Barreto. Revisão técnica de Silvia Helena-Koller.

CARVALHO, Ana M. A.; PEDROSA, Maria Isabel; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Aprendendo Com A Criança De Zero A Seis Anos. [S.l.]: Cortez, 2012.

COUTO, Zélia de Fátima Seibt do. Metadesign Educacional: A autonomia compartilhada como cultura emergente da convivência digital. 2015. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, FURG. Disponível em: https://argo.furg.br/?BDTD10732. Acesso em: 23 ago. 2020.

EPSTEIN, Daniel. Uso do Minerador de Textos Sobek como Ferramenta de Apoio à Compreensão Textual. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/178332. Acesso em: 27 ago. 2018.

GOMES, Marineide de Oliveira. Formação de professores na educação infantil. 2. ed. São Paulo: [s.n.], 2013.

KOLLER, Sílvia Helena; MORAIS, Normanda Araujo de; SANTOS PALUDO, Simone dos. Inserção

ecológica: um método de estudo do desenvolvimento humano. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2016.

MARTÍN-QUINTANA, Juan Carlos et al. Programas de Educación Parental. Psychosocial Intervention, v. 18, n. 2, p. 57–65, jul. 2009.

MATTE, Ana Cristina Fricke; PISKE, Eliane Lima. Guia prático e reflexivo do uso da internet pelo professor: evento didático. São Carlos: Pedro & João, 2020.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução: José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

MATURANA, Humberto; YÁÑEZ, Ximena Dávila. Habitar humano em seis ensaios de biologia cultural. Tradução: Edson Araújo Cabral. São Paulo: Palas Athena, 2009.

MATURANA, Humberto R.; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Tradução: Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo: Palas Athena, 2011.

MISSIO, Joana; ARPINI, Dorian Mônica. El juego en la vivencia de calle de los niños: retratos y narraciones a partir de Dibujos-Historias. Sociedad e Infancias, Universidad Complutense de Madrid (UCM), v. 2, n. 0, set. 2018. DOI: 10.5209/soci.59347. Disponível em: https://doi.org/10.5209/soci.59347.

PISKE, Eliane Lima; GARCIA, Narjara Mendes. Congresso Nacional Universidade EAD e Software Livre como contexto educador: o Sulear de Con-sciências. In: 9. ANAIS do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. Belo Horizonte: [s.n.], 2018. v. 1, p. 1–5. Disponível em:

http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/13838/1125611527. Acesso em: 5 out. 2020.

PISKE, Eliane Lima; NEUWALD, Mariana Costa; GARCIA, Narjara Mendes. Sustentabilidade ambiental, a ética nas e com as relações humanas e as interações afetivas: tríade necessária ás pesquisas em Educação Ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Lepidus Tecnologia, n. 1, p. 88–101, nov. 2018. DOI: 10.14295/remea.v0i1.8565. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v0i1.8565.

PISKE, Eliane Lima; YUNES, Maria Angela Mattar; BERSCH, Angela Adriane et al. Práticas educativas nas instituições de acolhimento sob o olhar das crianças. Revista de Educação Pública, Revista de Educacao Publica, v. 27, n. 66, p. 905, set. 2018. No prelo. DOI: 10.29286/rep.v27i66.3364. Disponível em: https://doi.org/10.29286/rep.v27i66.3364.

PISKE, Eliane Lima; YUNES, Maria Angela Mattar; GARCIA, Narjara Mendes. Ambientes educativos como contextos microssistêmicos para o desenvolvimento humano nas infâncias. Itinerarius Reflectionis, Universidade Federal de Goias, v. 15, n. 3, p. 01–22, nov. 2019. DOI: 10.5216/rir.v15i3.58821. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rir.v15i3.58821.

ROSENBERG, Marshall. Comunicação não-violenta: Técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. Tradução: Mário Vilela. São Paulo: Ágora, 2006.

SILVEIRA, Simone de Biazzi Ávila Batista da et al. Inserção Ecológica: metodologia para pesquisar risco e intervir com proteção. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 29, 2009. Disponível em: www.pepsic.bvsalud.org. Acesso em: 23 ago. 2020.

Published

2020-10-05

How to Cite

Environmental educational practices in training children’s educators. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e25698, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.25698. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/25698. Acesso em: 23 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 47

You may also start an advanced similarity search for this article.