Profile of research groups in Piauí

intertwining lines of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.54310

Keywords:

Human Resource, Research & Developmen, Research Lines, Science & Technology, State Scenario

Abstract

This article analyzes the profile of research groups in Piauí, aiming to identify elements that can strengthen Science, Technology, and Innovation (ST&I) activities in the region. Data were collected from the CNPq Research Group Directory between March and May 2023. The research revealed the existence of 670 groups distributed among UFPI, UESPI, IFPI, and UFDPar, addressing aspects such as human resource development, geographic context, major areas of knowledge, and partnerships. The results indicate steady growth in the number of groups, low involvement of technical staff and international collaborators, and a significant number of groups with atypical characteristics. A concentration of groups was also observed in the metropolitan region of Teresina and the state's coastal area, highlighting the need for policies to internalize higher education and research. The study suggests increasing investments in technical human resources to enhance the support and management of laboratories and research activities. The literature emphasizes that participation in research groups is crucial for scientific productivity and effective postgraduate training, as well as fostering socialization among scientists and the construction of academic values and norms. Based on these findings, it is recommended to continue and expand policies that promote the internalization of research and the formation of groups that meet local and regional demands, contributing to the state's scientific and technological development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Romario Martins de Sousa, Instituto Federal do Piauí, Coordenação Pedagógica, Uruçuí, PI, Brasil

    Mestre em Gestão Pública pela Universidade Federal do Piauí (UFPI, 2023). É Técnico em Assuntos Educacionais no Instituto Federal do Piauí (IFPI) desde 2014. Foi Coordenador de Apoio Pedagógico no IFPI/Campus Uruçuí (2020-2022). Já atuou como Coordenador Local no Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) na Universidade Estadual do Piauí - UESPI/Campus Uruçuí, onde também foi Técnico de Apoio Administrativo.

  • Benedita Marta Gomes Costa, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Curso de Administração, Sobral, CE, Brasil

    Possui graduação em Ciências - Matemática (1995), mestrado em Gestão Educacional (2002) e doutorado em Biotecnologia. Atualmente é Professora (Administração Geral com ênfase em Métodos Quantitativos) e Gestão Ambiental da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Tem experiência na área de Métodos Quantitativos, atuando principalmente nos seguintes temas: Empreendedorismo, Gestão Ambiental, Sistema Regional de Inovação e bionegócios.

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. [S. l.: s. n.], 2008. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 30 de dezembro de 2008. Vide Decreto nº 7.022, de 2009.

BRASIL. MINISTÉRIO DA INTEGRAÇÃO E DO DESENVOLVIMENTO REGIONAL. Documento de referência do Plano Regional de Desenvolvimento do Nordeste para o período 2024-2027. PNDE. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://www.gov.br/sudene/pt-br/centrais-de-conteudo/prdne-24-27-para-publicacao-aprovada-pela-resolucao-condel-167-de-10-08-2023.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

CABEZA-PULLÉS, D.; GUTIERREZ-GUTIERREZ, L. J.; LLORENS-MONTES, F. J. Drivers for performance in innovative research groups: The mediating role of transactive memory system. BRQ Business Research Quarterly, v. 21, n. 3, p. 180–194, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.brq.2018.03.002.

CEZAR, Mabel Fátima Schleder; SOUZA, Mariany Cristine; MORE, Rafael Pereira Ocampo; DIAS, Marlise There; BUSS, Maico Oliveira; AZEVEDO, Paola. O perfil da composição dos grupos de pesquisa na UFSC. In: XVIII Colóquio Internacional De Gestion Universitaria. Equador: [s. n.], 2018. Anais…

CHIARINI, Tulio; RAPINI, Marcia Siqueira; RUFFONI, Janaína; PEREIRA, Larissa de Souza. Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPQ: Trajetórias e contribuições acadêmicas. [S. l.]: Ipea, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.38116/td2801. Acesso em: 10 jan. 2023.

CLOSS, Lisiane Quadrado; FERREIRA, Gabriela Cardozo. A transferência de tecnologia universidade-empresa no contexto brasileiro: uma revisão de estudos científicos publicados entre os anos 2005 e 2009. Gestão da Produção, v. 19, n. 2, p. 419–432, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2012000200014.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp. Acesso em: 10 jan. 2023.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Grupos de Pesquisa. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq. Acesso em: 10 jan. 2023.

COSTA, Andréia Cristina Barbosa; CHAVES, Erika de Cássia Lopes; TERRA, Fábio de Souza; MONTEIRO, Lidiane Aparecida. Perfil dos grupos de pesquisa em Enfermagem do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Revista Rene, v. 15, n. 3, p. 471–479, 2014. DOI: 10.15253/2175-6783.2014000300012.

COSTA, Benedita Marta Gomes; PEDRO, Edilson da Silva; MACEDO, Gorete Ribeiro de. Análise da formação de recursos humanos em Biotecnologia no Nordeste brasileiro. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 10, n. 2, p. 945–974, 2013. DOI: 10.21713/2358-2332.2013.v10.459.

COSTA, Rafaela Lira Mendes. Participação em grupos de pesquisa: impactos na produção de conhecimento e formação profissional na área da enfermagem. Revista GEP NEWS, v. 2, n. 2, p. 121–127, 2018.

ERDMANN, Alacoque Lorenzini; PEITER, Caroline Cechinel; LANZONI, Gabriela Marcellino de Melo. Grupos de pesquisa em enfermagem no Brasil: comparação dos perfis de 2006 e 2016. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 38, n. 2, e69051, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.69051.

ERDMANN, Alacoque Lorenzini; SANTOS, José Luis Guedes dos; KLOCK, Patrícia; SODER, Rafael Marcelo; DAL SASSO, Grace Teresinha Marcon; ERDMANN, Rolf Hermann. Políticas, gerência e inovação de grupos de pesquisa para a excelência em enfermagem. Aquichan, v. 13, n. 1, p. 92–103, 2013.

ETZKOWITZ, Henry. Individual investigators and their research groups. Minerva, v. 30, p. 2850, 1993.

FLORÊNCIO, Márcio Nannini Silva; MACEDO, Ricardo Fontes; MALACARNE, Alan; ABUD, Ana Karla Souza; OLIVEIRA JÚNIOR, Antonio Martins. Análise da colaboração universidade-empresa em Sergipe a partir dos grupos de pesquisa cadastrados no CNPq. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 14, n. 34, p. 261–279, 2018. DOI: https://doi.org/10.3895/rts.v14n34.7509.

INSTITUTO FEDERAL DO PIAUÍ. IFPI. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI 2020-2024: construindo para o futuro. Teresina: Ifpi, 2020. Disponível em: https://www.ifpi.edu.br/pdi/pdi-2020-2024/documentos. Acesso em: 3 nov. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE PROPRIEDADE INDUSTRIAL. INPI. Ranking Depositantes Residentes – 2020. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/central-de-conteudo/estatisticas/arquivos/estatisticas-preliminares/rankdepositantesresidentes-2020.pdf. Acesso em: 3 nov. 2023.

LINO, M. M.; BACKES, V. M. S.; CANEVER, B. P.; FERRAZ, F.; PRADO, M. L. Perfil da produção científica e tecnológica dos grupos de pesquisa em educação em enfermagem da Região Sul do Brasil. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 18, n. 3, p. 165–172, 2010. DOI: 10.1590/s0104-11692010000300022.

LÓPEZ-YÁÑEZ, Julián; ALTOPIEDI, Mariana. Evolution and social dynamics of acknowledged research groups. High Education, v. 70, p. 629–647, 2015. DOI: 10.1007/s10734-014-9835-9.

MAINARDES, Jefferson. Grupos de Pesquisa da área de Educação no Brasil: revisão de literatura. Revista Cadernos de Educação, n. 65, p. 1–23, 2021. DOI: 10.15210/caduc.v0i65.21571.

MIANO, Vitor Yoshihara; COUTO, Cássio Luís Pasin; CASTELLO, Guilherme Veloso; RAMOS, Allan Rodrigues. Atipicidades em grupos de pesquisa dos Institutos Federais do Rio de Janeiro – levantamento dos quantitativos em 2018 de acordo os critérios da CNPQ. Revista de Gestão em Análise, v. 9, n. 1, p. 64–73, 2020. DOI: 10.12662/2359-618xregea.v9i1.p64-73.2020.

MUÑOZ, Germán A. Arboleda; TENORIO, Adolfo Plazas. Innovation Management in University Research Groups. Journal of Technology Management & Innovation, v. 19, n. 2, p. 16–27, 2024.

NICKEL, Luana; OLIARI, Luciane Patrícia; VESCO, Stéfany Nayara Petry Dal; PADILHA, Maria Itayra. Grupos de pesquisa em cuidados paliativos: a realidade brasileira de 1994 a 2014. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 20, n. 1, p. 70–76, 2016. DOI: 10.5935/1414-8145.20160010.

PAEZ-LOGREIRA, H.; ZAMORA-MUSA, R.; VELEZ-ZAPATA, J. Relation Analysis of Knowledge Management, Research, and Innovation in University Research Groups. Journal of Technology Management & Innovation, v. 11, n. 4, p. 5–11, 2016. DOI: 10.4067/s0718-27242016000400002.

PERUCCHI, V.; GARCIA, J. C. R. Autoria da produção científica e tecnológica dos grupos de pesquisa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Ciência da Informação, v. 40, n. 2, p. 244–255, 2011. DOI: 10.18225/ci.inf.v40i2.1313.

RAMOS, M. Y. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Revista Educação e Pesquisa, v. 44, p. 1–22, 2018. DOI: 10.1590/s1517-9702201706161579.

SENA, Carolina Carvalho Rocha; HANNUM, Juliana Santos de Souza. Grupo de Estudo e Pesquisa como Processo de Aprendizagem para Formação Acadêmica em Ciências Agrárias. Building the way, v. 10, n. 1, p. 1–14, 2020.

SILVA, Abrahão Sanderson; COUTINHO, Hebert Rogério. Entre fatores ambientais e culturais: arqueologia no litoral do Piauí desde os anos 1990. Especiaria: Cadernos De Ciências Humanas, v. 17, n. 30, p. 15–37, 2017.

SILVA, C. F.; LOPES, R. M. A comunidade científica de Alagoas: um olhar a partir dos seus grupos de pesquisa. Pro-Posições, v. 31, e20180086, 2020. DOI: 10.1590/1980-6248-2018-0086.

SOUSA, R. M.; FLORÊNCIO, M. N. S.; LOPES, L. F. D.; ASSUNÇÃO, T. A.; CASTRO, M. M. B.; SANTOS, A. R. A. A Influência da Capacidade Absortiva no Desempenho Inovativo dos Grupos de Pesquisa no Piauí. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, v. 14, p. 1–21, 2024. DOI: 10.22279/navus.v14.1872.

TOSTA, Kelly Cristina Benetti Tonani; SPANHOL, Fernando José; TOSTA, Humberto Tonani. Conhecimento, universidade e inovação: como se relacionam na geração de inovação baseada em conhecimento. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, v. 9, n. 3, p. 245–268, 2016. DOI: 10.5007/1983-4535.2016v9n3p245.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2017 - 2021. Teresina: Uespi, 2017. Disponível em: https://uespi.br/proplan-pdi/. Acesso em: 3 nov. 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2022 - 2026. Teresina: Uespi, 2022. Disponível em: https://uespi.br/proplan-pdi/.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO DELTA DO PARNAÍBA. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2020 - 2024. Teresina: UFDPar, 2023. Disponível em: https://ufdpar.edu.br/pdi. Acesso em: 3 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2015 - 2019. Teresina: Uespi, 2015. Disponível em: https://www.ufpi.br/ultimas-noticias-ufpi/7353-ufpi-apresenta-pdi-20152019. Acesso em: 3 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2020 - 2024. Teresina: Uespi, 2020. Disponível em: https://ufpi.br/pdi-e-pdu-cca. Acesso em: 3 nov. 2023.

VERBREE, Maaike; HORLING, Edwin; GROENEWEGEN, Peter; VAN DER WEIJDEN, Inge; BESSELAAR, Peter. Addressing leadership and management of research groups. A multivariate study. [S. l.: s. n.], 2011. Working paper. Rathenau Instituut, Den Haag.

VILARINO, Guilherme Torres; DOMINSK, Fábio Hech; ANDRADE, Rubian Diego; FELDER, Érico Pereira Gomes; ANDRADE, Alexandro. Análise dos grupos de pesquisa em psicologia do esporte e do exercício no Brasil. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v. 39, n. 4, p. 371–379, 2017. DOI: 10.1016/j.rbce.2017.07.004.

Published

2025-02-04

How to Cite

FLORÊNCIO, Márcio Nannini da Silva; SOUSA, Romario Martins de; COSTA, Benedita Marta Gomes. Profile of research groups in Piauí: intertwining lines of knowledge. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e54310, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.54310. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/54310. Acesso em: 8 dec. 2025.