Mobile applications as digital pedagogical resources

a mapping through formal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24923

Keywords:

Mobile phone, Mobile app, Digital teaching resource, Foreign language, Formal education

Abstract

The smartphone has been taking a highlight place nowadays because of its mobility, for being a nomadic technology, and also for being a metamedia, in other words, it converges a lot of medias in one single device (SUÁREZ GÓMEZ; GRANÉ ORÓ; TARRAGÓ, 2019). On this gadget, we can download softwares, called applications, that work as shortcuts (GARDNER; DAVIS, 2014) to activities that we want to perform, which can be from communication to locomotion activities and others. However, this reality has been perceived inside the school and with pedagogical goals. Therefore, this systematic review has the aim to map, and to acquire knowledge about the mobile applications as pedagogical resource in foreign language classroom at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Jonathan Ruan Ribeiro; LIMA, Alex de Sousa. Aplicativos Educacionais: Uma análise sobre o aplicativo duolingo no aprendizado do idioma inglês. 2018. Artigo apresentado ao curso de Licenciatura em Informática – Universidade Federal do Maranhão, Maranhão. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/2774/1/JonathanRuanAlmeida.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

BANNELL, Ralph Ings et al. Educação no século XXI: Cognição, tecnologias e aprendizagens. Rio de Janeiro: Editora PUC, Editora Vozes, jan. 2016.

CENSI, Luciana de Jesus Lessa. Aplicativos móveis e praticantes de língua inglesa: diálogos com um cotidiano escolar em Feira de Santana – BA. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador. Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/bitstream/20.500.11896/656/1/Luciana%20Censi.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

CETIC. Celular torna-se o principal dispositivo de acesso a internet. [S.l.: s.n.], 2017. Disponível em: https://www.cetic.br/noticia/celular-torna-se-o-principal-dispositivo-de-acesso-a-internet-aponta-%20cetic-br/. Acesso em: 26 jun. 2019.

GARDNER, Howard; DAVIS, Katie. La generación app: cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós, 2014.

HICKEY. Learning the Duolingo – how one app speaks volumes for language learning. [S.l.: s.n.], 2015. Disponível em: http://www.theguardian.com/business/2015/mar/08/learning-the-duolingo-how-one-%20app-speaks-%20volumes-for-language-learning. Acesso em: 9 mar. 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KARSENTI, Thierry; FIÉVEZ, Aurélien. The iPad at School: From Adoption to Innovation. Laval (Québec): Éditions Grand Duc, 2014.

LIZ, Nevton. Tecnologia móvel no ensino e aprendizagem de língua inglesa na escola. 2015. Dissertação de Mestrado – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2168/1/LD_PPGEN_M_Liz%2C%20Nevton%20de_2015.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

LU, J.; MENG, S.; TAM, V. W. L. Learning Chinese Characters via Mobile Technology in a Primary School Classroom, 2014. Disponível em: http://hub.hku.hk/handle/10722/216984. Acesso em: 19 jun. 2021.

MACIAS, Vega; MIGUEL, José. Aplicaciones Puolingo y Wlingua y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de primero de bachillerato de la unidad educativa ventanas del cantón ventanas, los ríos, en el periodo lectivo 2015 - 2016, 2016. Disponível em: http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/1915. Acesso em: 19 jun. 2021.

MAGALI, Unda Erazo Yesenia. M-learning apps en el desarrollo de la producción oral del idioma inglés en el estudiantado del tercer año de bachillerato general unificado del Colegio Amazonas en el período 2016-2017. Mai. 2017. Proyecto de Investigación presentado como requisito previo a la obtención del título de Licenciada en Ciencias de la Educación – Universidade Central Del Ecuador.

MONTES, Juan Carlos Rodríguez. Implementación de la plataforma virtual duolingo.com en los procesos de enseñanza y aprendizaje del inglés. Jan. 2018. Trabajo de grado - Maestría – Facultad de Ingeniería y Administración Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de Colombia. Disponível em: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63730. Acesso em: 19 jun. 2021.

NASCIMENTO, Karoline Costa. O uso de aplicativos móveis como ferramenta pedagógica no ensino-aprendizagem de língua inglesa. 2017. Dissertação de mestrado – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/12046/1/Arquivototal.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Educarse en la era digital. Madrid: Morata, jul. 2012.

REDONDO, Juan José Magaña. Audio Trainer Play: diseño de uma aplicación gamificada para el desarollo de las destrezas auditivas en um contexto de enseñanza secundaria. 2017. Trabajo de fin de máster – Facultad de Filología, UNED. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Audio-Trainer-Play%5C%3A-design-of-a-gamified-app-for-of-Redondo-Jos%C3%A9./14eac837fbebe43bea96f6bab59b01feeddd793b. Acesso em: 19 jun. 2021.

RODRIGUES, Sarah Jackelliny da Silva. EnglishGap: aplicativo móvel para o ensino de Língua Inglesa. 2014. Dissertação de mestrado – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife. Disponível em: http://ww5.ead.ufrpe.br/ppgteg/pdf/2015/dissertacoes/Sarah_Jackelliny.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, n. 2, p. 5–6, jun. 2007. DOI: 10.1590/S0103-21002007000200001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002007000200001&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 19 jun. 2021.

SACCOL, Eliane; SCHLEMMER, Amarolinda; BARBOSA, Jorge. M-learning e U-learning: Novas Perspectivas da Aprendizagem Móvel e Ubíqua. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SUÁREZ GÓMEZ, Rafael; GRANÉ ORÓ, Mariona; TARRAGÓ, Anna. APPS4CAV - Creación audiovisual con dispositivos móviles. [S.l.]: LMI, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=732813. Acesso em: 19 jun. 2021.

UNESCO. Diretrizes de Políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. [S.l.: s.n.], 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770_por. Acesso em: 19 jun. 2021.

XIMENA, Barahona Lagla Nidia. Applications app/aplicaciones móviles en el proceso enseñanza- aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de noveno año de educación general básica de la unidad educativa Los Shyris. Fev. 2017. Trabajo de investigación prévio a la obtención del título de Licenciada em Ciencia de la Educación, mención inglês – Universidade Central Del Ecuador.

Published

2021-09-02

How to Cite

POLICARPO, K.; BERGMANN, J. C. F. Mobile applications as digital pedagogical resources: a mapping through formal education. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 3, p. e24923, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.24923. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24923. Acesso em: 17 jul. 2024.