Intertextuality in hypertexts

an analysis of didactic tweets

Authors

  • Ana Claudia Oliveira Azevedo Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Vitória da Conquista, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8729-6515
  • Márcia Helena de Melo Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Vitória da Conquista, BA, Brasil http://orcid.org/0000-0002-3663-3462

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.32557

Keywords:

Hypertext, Intertextuality, Tweet, Twitter

Abstract

The objective of this article is to analyze different categories of the intertextuality phenomenon in didactic tweets. The term “intertextuality”, which is related to the Bakhtinian concept of dialogism, comes from the literary theory and is used to refer to the dialogue between texts, both in a strict and in a wide sense. It is a common aspect to all the texts, including internet texts, that is, hypertexts, characterized, among other aspects, by a high degree of multimodality. In this article, the types of intertextuality listed by Koch, Bentes and Cavalcante (2012) were observed in four (hyper)texts of the tweet genre. These tweets approach educational contents from different areas of knowledge — Natural Sciences, Human Sciences, Languages and Mathematics — and were collected through screenshots. The analysis showed that several categories of intertextuality occur productively in (hyper)texts of the tweet genre, which confirms the assumption that this phenomenon is constitutive of the language. Moreover, it was found that intertextuality occurs not only at the verbal level, since the tweet, as a hypertext, allows the convergence of languages.

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Author Biographies

Ana Claudia Oliveira Azevedo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Vitória da Conquista, BA, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Línguística (PPGLin) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2020-2022), com bolsa Fapesb, sob a orientação da Professora Doutora Márcia Helena de Melo Pereira. Licenciada em Letras Modernas (Português, Inglês e respectivas literaturas) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2019). Foi bolsista Fapesb (2018-2019) e voluntária (2016-2018) de Iniciação Científica no projeto de pesquisa A relação entre estilo e gênero vista sob a perspectiva processual: desvendando segredos da criação, coordenado pela Professora Doutora Márcia Helena de Melo Pereira. Tem experiência na área de Linguística Textual, com foco em gêneros discursivos digitais, hipertexto, letramento acadêmico e dados processuais. 

Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Vitória da Conquista, BA, Brasil

É doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas, onde também realizou o curso de mestrado em Linguística Aplicada. Atualmente, é professora titular do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin-UESB), campus de Vitória da Conquista, atuando na área de Linguística de Texto. Desenvolve, atualmente, projeto de pesquisa sobre processo de construção de textos, gênese de textos, relação entre estilo individual e estilo de gênero, gêneros digitais, crítica genética, autoria e ensino de texto.

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Published

2021-08-18

How to Cite

AZEVEDO, A. C. O.; PEREIRA, M. H. de M. Intertextuality in hypertexts: an analysis of didactic tweets. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 3, p. e32557, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.32557. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/32557. Acesso em: 17 jul. 2024.