Technologies at the service of whom?
A dialogue between Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire, and Sérgio Guimarães about surveillance capitalism in education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.42201Keywords:
Surveillance capitalism, Educational platforms, Alvaro Vieira Pinto, Paulo Freire, Evgeny MorozovAbstract
Digital technologies are important tools to facilitate the education of millions of people in Brazil. Google and Microsoft mediate pedagogical processes through their platforms. These digital monopolies have as their main business model the monetization of their users' personal data. Through the collection, storage, organization of data and the commercialization of prediction products, the goods produced by these corporations modify the market, political strategies, ways of working, social structures and public policies (CRUZ; VENTURINI, 2020). This phenomenon is defined as surveillance capitalism. The research aims to reflect on the advance of surveillance capitalism in education in the light of Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire and Sérgio Guimarães. It is questioned which hegemonic digital technologies present in public education are at the service of which groups? How can Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire and Sérgio Guimarães help in the reflection on surveillance capitalism in education? The work has a qualitative approach. The technique used is bibliographical research, in which the works Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação by Paulo Freire and Sérgio Guimarães; O conceito de tecnologia by Álvaro Vieira Pinto; and Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política by Evgeny Morozov. It was found that the authors defend the development of critical awareness about technologies, through the analysis and understanding of the historical, economic and political contexts in which technological artifacts are developed.
Downloads
References
AGRAWAL, Rajat. Cómo Microsoft construye nueva tecnología para llevar la agricultura de precisión a los agricultores más pobres del mundo. 2020. Disponível em: https://news.microsoft.com/es-xl/features/como-microsoft-construye-nueva-tecnologia-para-llevar-la-agricultura-de-precision-a-los-agricultores-mas-pobres-del-mundo/. Acesso em: 3 ago. 2022.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Educação em um cenário de plataformização e de economia dos dados: problemas e conceitos. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. 2022. Disponível em: https://cgi.br/media/docs/publicacoes/1/20220929112852/educacao_em_um_cenario_de_plataformiza%5C%C3%5C%A7ao_e_de_economia_de_dados_problemas_e_conceitos.pdf. Acesso em: 7 dez. 2022.
CRUZ, Leonardo Ribeiro Da; VENTURINI, Jamila Rodrigues. Neoliberalismo e crise: o avanço silencioso do capitalismo de vigilância na educação brasileira durante a pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1060–1085, dez. 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.1060. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/v28p1060.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar Com a Mídia: Novos Diálogos Sobre Educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
LIMA, Stephane. Educação, Dados e Plataformas: Análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e Microsoft. Iniciativa Educação Aberta, v. 27, 2020.
MOROZOV, Evgenv. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
OBSERVATÓRIO, EDUCAÇÃO VIGIADA. 2022. Disponível em: https://educacaovigiada.org.br/pt/sobre.html. Acesso em: 6 jul. 2022.
OBSERVATÓRIO, EDUCAÇÃO VIGIADA. Universidades Federais e Institutos Federais de Educação já gastam quase 17 milhões de reais desde 2021 com a utilização de ferramentas da Google. Educação Vigiada. 2023.
PINTO, Alvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
REDMOND, Wash. Microsoft conclui aquisição da Nuance, inaugurando uma nova era da IA baseada em resultados. 2022. Disponível em: https://news.microsoft.com/pt-br/microsoft-conclui-aquisicao-da-nuance-inaugurando-uma-nova-era-da-ia-baseada-em-resultados/. Acesso em: 3 ago. 2022.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.
STATISTA. Cloud infrastructure services vendor market share worldwide from 4th quarter 2017 to 4th quarter 2021. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/967365/worldwide-cloud-infrastructure-services-market-share-vendor/. Acesso em: 7 ago. 2022.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Janaína do Rozário Diniz, Renata de Souza França
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.