Technologies at the service of whom?

A dialogue between Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire, and Sérgio Guimarães about surveillance capitalism in education

Authors

  • Janaína do Rozário Diniz Universidade do Estado de Minas Gerais, Departamento de Ciências Humanas e Fundamentos da Educação, Ibirité, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7993-5447
  • Renata de Souza França Universidade do Estado de Minas Gerais, Departamento de Ciências Humanas e Fundamentos da Educação, Ibirité, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3809-0975

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.42201

Keywords:

Surveillance capitalism, Educational platforms, Alvaro Vieira Pinto, Paulo Freire, Evgeny Morozov

Abstract

Digital technologies are important tools to facilitate the education of millions of people in Brazil. Google and Microsoft mediate pedagogical processes through their platforms. These digital monopolies have as their main business model the monetization of their users' personal data. Through the collection, storage, organization of data and the commercialization of prediction products, the goods produced by these corporations modify the market, political strategies, ways of working, social structures and public policies (CRUZ; VENTURINI, 2020). This phenomenon is defined as surveillance capitalism. The research aims to reflect on the advance of surveillance capitalism in education in the light of Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire and Sérgio Guimarães. It is questioned which hegemonic digital technologies present in public education are at the service of which groups? How can Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire and Sérgio Guimarães help in the reflection on surveillance capitalism in education? The work has a qualitative approach. The technique used is bibliographical research, in which the works Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação by Paulo Freire and Sérgio Guimarães; O conceito de tecnologia by Álvaro Vieira Pinto; and Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política by Evgeny Morozov. It was found that the authors defend the development of critical awareness about technologies, through the analysis and understanding of the historical, economic and political contexts in which technological artifacts are developed.

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Author Biographies

Janaína do Rozário Diniz, Universidade do Estado de Minas Gerais, Departamento de Ciências Humanas e Fundamentos da Educação, Ibirité, Minas Gerais, Brasil

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais, pós-graduação Lato Sensu em Administração de Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Lavras e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professora na Universidade do Estado de Minas Gerais. Experiência nas áreas Ciência da Informação e Educação, com ênfase nos seguintes temas: formação docente, fontes de informação na internet, desinformação, plataformização da educação e software livre na educação.

Renata de Souza França, Universidade do Estado de Minas Gerais, Departamento de Ciências Humanas e Fundamentos da Educação, Ibirité, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento pela Universidade FUMEC. Mestra em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento pela mesma instituição. Especialista em Gestão Estratégica de Processos de Negócios pela PUC - Minas, Gestão de Projetos e Gestão Educacional pela Faculdade Pitágoras. Graduada em Sistemas de Informação pela PUC Minas. Possui vasta experiência em atividades organizacionais, de negócio e inovação. Também possui experiência na docência, lecionando para cursos de Bacharelado e Licenciatura. Participa ativa como pesquisadora nas áreas de Inovação, Tecnologia, Gestão Conhecimento e Educação.

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Published

2023-06-14

How to Cite

DINIZ, J. do R.; FRANÇA, R. de S. Technologies at the service of whom? A dialogue between Álvaro Vieira Pinto, Evgeny Morozov, Paulo Freire, and Sérgio Guimarães about surveillance capitalism in education. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 16, p. e42201, 2023. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.42201. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42201. Acesso em: 18 may. 2024.