Adaptation and validity evidence of the Questionnaire for Assessing Educational Podcasts (QAEP) into Brazilian Portuguese

an undisciplined study in health literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.47783

Keywords:

Health literacy, Podcast, Educational podcast, Validation, Digital educational resource

Abstract

Adopting the interdisciplinary perspective of applied linguistics (Moita Lopes, 2006) and assuming the intrinsic relationship between language and social practices, in this article, we present the validation of an educational podcast assessment instrument whose content aims to develop health literacy. The use of podcasts as a health education strategy has increased in recent years. Professionals in this area need, on the other hand, to analyze the suitability of this type of digital educational resource (DER). To analyze this type of DER, an instrument was developed in the Brazilian context for the evaluation of educational podcasts by health professionals. However, in Brazil, there is still no specific instrument for evaluating podcasts by the audience for which this type of educational resource is intended. The objective of this study was to translate, adapt and validate, into Brazilian Portuguese, an instrument for this purpose, in this case, the Questionnaire for Assessing Educational Podcasts (QAEP). This is a methodological study, which developed from the following phases: 1) authorization was obtained from the main author to translate and use the instrument; 2) then, translation steps were carried out by a professional translator and back translation of the instrument by native speakers of the source language-culture, which came to be called the Educational Podcast Assessment Instrument (EPAI); 3) a committee of experts (three health professionals and an applied linguist) discussed the compliance of the protocol with the research and area objectives after translation and 4) finally, the adaptation was validated by expert judges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Alves de Carvalho Sampaio, Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil

Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil.

Nukácia Meyre Silva Araújo, Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Fortaleza, CE, Brasil

Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Fortaleza, CE, Brasil.

Patrícia Cândido Alves, Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil

Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil.

Lisidna Almeida Cabral, Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil

Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Fortaleza, CE, Brasil.

References

ALARCÓN, Rafael; BENDAYAN, Rebecca; BLANCA, María J. Student Satisfaction with Educational Podcasts Questionnaire. Escritos de Psicología, v. 10, n. 2, 2017. DOI: 10.5231/psy.writ.2017.14032.

ALARCÓN, Rafael; BLANCA, María J. Development and Psychometric Properties of the Questionnaire for Assessing Educational Podcasts (QAEP). Front. Psychol., v. 11, p. 579454, 2020. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.579454.

ALEXANDRE, Neusa M. C.; COLUCI, Marina Z. O. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061–3068, 2011. DOI: 10.1590/S1413-81232011000800006.

ARAÚJO, Nukácia M. S. Curadoria digital: o importante papel do professor como curador de Recursos Educacionais Digitais. In: REBECA, Finardi Kyria; ROGÉRIO, Tílio; VLÁDIA, Borges; ADRIANA, Dellagnelo; ETELVO, Ramos Filho (ed.). Transitando e transpondo n(a) linguística aplicada. Campinas: Pontes, 2019. p. 211–239.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PODCASTERS. PodPesquisa Produtores 2020/2021. Acesso em: 27 jan. 2021. 2021. Disponível em: https://abpod.org/wp-content/uploads/2020/12/Podpesquisa-Produtor-2020-2021%5C_Abpod-Resultados.pdf.

BAKHTIN, Mikhail. Gêneros do discurso. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas [1970-1975]. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017.

BALLS-BERRY, Joyce; SINICROPE, Pamela; VALDEZ SOTO, Miguel; BROCKMAN, Tabetha; BOCK, Martha; PATTEN, Christi. Linking Podcasts With Social Media to Promote Community Health and Medical Research: Feasibility Study. JMIR Form Res., v. 2, n. 2, e10025, 2018. DOI: 10.2196/10025.

BIABDILLAH, Fajerin; TOLLE, Herman; BACHTIER, Fitra A. Go Story: Design and Evaluation Educational Mobile Learning Podcast using Human Centered Design Method and Gamification for History. Journal of Information Technology and Computer Science, v. 6, n. 3, p. 308–318, 2021. DOI: 10.25126/jitecs.202163345.

BOTTENTUIT JUNIOR, João B.; COUTINHO, Clara P. Podcast em educação: um contributo para o estado da arte. In: BARCA, A. et al. (ed.). Libro de Actas do Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. La Coruña: Universidade da Coruña, 2007. p. 837–846.

CHAN, Teresa M.; THOMA, Brent; KRISHNAN, Keeth; LIN, Michelle; CARPENTER, Christopher R.; ASTIN, Matt; KULASEGARAM, Kulamakan. Derivation of two critical appraisal scores for trainees to evaluate online educational resources: a METRIQ study. Western Journal of Emergency Medicine, v. 17, n. 5, p. 574–584, 2016. DOI: 10.5811/westjem.2016.6.30825.

GALVÃO, Paulo César da Costa; VASCONCELOS, Camila Brito de; AMORIM, Cíntia Raquel Ferreira de; LIMA, Ricardo Oliveira da Cunha; FIORENTINO, Giovanna. Caracterização dos estudos metodológicos em enfermagem: Revisão Integrativa. International Journal of Development Research, v. 12, n. 03, 2022. DOI: 10.37118/ijdr.23954.03.2022.

GUILLEMIN, Francis; BOMBARDIER, Claire; BEATON, Dorcas. Crosscultural adaptation of health-related quality of life measures: literature review and proposed guidelines. J Clin Epidemiol., v. 46, n. 12, p. 1417–1432, 1993. DOI: 10.1016/0895-4356(93)90142-N.

LEITE, Paloma Loiola; TORRES, Francisco Ayslan Ferreira; PEREIRA, Leonarda Marques; BEZERRA, Adriana de Moraes; MACHADO, Lucas Dias Soares; SILVA, Maria Rocineide Ferreira da. Construção e validação de podcast para educação em saúde sexual e reprodutiva de adolescentes. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 30, spe, e3706, 2022. DOI: 10.1590/1518-8345.6263.3705.

LOPES, Leo. Podcast: guia básico. Rio de janeiro: Editora Marsupial, 2015.

MARQUES, Suzana R. L.; LEMOS, Stela M. A. Letramento em saúde e fatores associados em adultos usuários da atenção primária. Trabalho, Educação e Saúde, v. 16, n. 2, 2022. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00109.

MOITA LOPES, Luiz (ed.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOTA, Alessandra da Silva; REIS, Jessyca Santos Cavalcante dos; ROCHA, Sarah Lais; OLIVEIRA, Gisele Rodrigues de Carvalho; DOMINGUES, Robson José de Souza. Construção e Validação de podcast como tecnologia educacional para prevenção da Hemorragia Pós-parto. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i3.12913.

MUNIZ, Ricardo Alexandre Amaral; LAMB, Paolo Porciúncula; ROGES, Andréa Loureiro; ARAÚJO, Ednaldo Cavalcante de; VASCONCELOS, Eliane Maria Ribeiro de; MUNIZ, Vilma Célia Amaral. Construção e validação de podcast com conteúdo educacional em saúde com participação ativa de acadêmicos de enfermagem. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i3.13646.

PASQUALI, Luiz. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Artmed, 2010.

PATERSON, Quinten S.; THOMA, Brent; MILNE, W. Kenneth; LIN, Michelle; CHAN, Teresa M. A Systematic Review and Qualitative Analysis to Determine Quality Indicators for Health Professions Education Blogs and Podcasts. Journal of graduate medical education, v. 7, n. 4, p. 549–554, 2015. DOI: 10.4300/JGME-D-14-00728.1.

SAMPAIO, H. A. C.; AZEVEDO, R. M. Podcast como estratégia educativa. In: JORGE, Maria S. B. et al. (ed.). Tecnologias e-health em gestão em saúde. Curitiba: Editora CRV, 2021. p. 89–111.

SAMPAIO, Helena Alves de Carvalho; CARIOCA, Antônio Augusto Ferreira; SABRY, Maria Olganê Dantas; SANTOS, Patrícia Mariano dos; COELHO, Maria Auristela Magalhães; PASSAMAI, Maria da Penha Baião. Letramento em saúde de diabéticos tipo 2: fatores associados e controle glicêmico. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 3, p. 865–874, 2015.

SEMAKULA, Daniel; NSANGI, Allen; OXMAN, Andrew D.; OXMAN, Matt; AUSTVOLL-DAHLGREN, Astrid; ROSENBAUM, Sarah; MORELLI, Angela; GLENTON, Claire; LEWIN, Simon; NYIRAZINYOYE, Laetitia; KASEJE, Margaret; CHALMERS, Iain; FRETHEIM, Atle; ROSE, Christopher J.; SEWANKAMBO, Nelson K. Effects of the Informed Health Choices podcast on the ability of parents of primary school children in Uganda to assess the trustworthiness of claims about treatment effects: One-year follow up of a randomised trial. Trials, v. 21, n. 1, 2020.

SEMAKULA, Daniel; NSANGI, Allen; OXMAN, Matt; AUSTVOLL-DAHLGREN, Astrid; ROSENBAUM, Sarah; KASEJE, Margaret; NYIRAZINYOYE, Laetitia; FRETHEIM, Atle; CHALMERS, Iain; OXMAN, Andrew D.; SEWANKAMBO, Nelson K. Can an educational podcast improve the ability of

parents of primary school children to assess the reliability of claims made about the benefits and harms of treatments: study protocol for a randomised controlled trial. Trials, v. 18, n. 1, 2017. DOI: 10.1186/s13063-016-1745-y.

SOBRAL, A. Dizer o “mesmo” a outros: ensaios sobre tradução. São Paulo: Special Book Services Livraria, 2008.

SULISTIAWATI, Lia; SUSENO, Muchlas. An Evaluation of English Podcast Come and Speak Hour Program. Journal of Linguistics and English Teaching Studies, v. 3, n. 2, p. 47–59, 2022.

TOURY, G. Descriptive Translation Studies and Beyond. [S. l.]: J. Benjamins Pub., 1995. (Benjamins translation library). ISBN 9789027221452.

VIANA, Luana. Estudos sobre podcast: um panorama do estado da arte em pesquisas brasileiras de rádio e mídia sonora. Contracampo, v. 39, n. 3, p. 1–16, 2020. DOI: 10.22409/contracampo.v39i3.43248.

VILLARTA-NEDER, Marco A.; FERREIRA, Helena M. O podcast como gênero discursivo: oralidade e multissemiose aquém e além da sala de aula. Letras, p. 35–56, 2022. DOI: 10.5902/2176148539579.

VOLOCHINOV, Valentin N. A construção da enunciação. In: VOLOCHINOV, Valentin N. (ed.). A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. [S. l.]: Pedro & João Editores, 2013. p. 157–188.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Health Promotion Glossary of Terms. Geneva: WHO, 2021.

Published

2024-03-08

How to Cite

SAMPAIO, H. A. de C.; ARAÚJO, N. M. S.; ALVES, P. C.; CABRAL, L. A. Adaptation and validity evidence of the Questionnaire for Assessing Educational Podcasts (QAEP) into Brazilian Portuguese: an undisciplined study in health literacy. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e47783, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.47783. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/47783. Acesso em: 13 may. 2024.