Digital and decolonial curation of videos and podcasts in French language education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.47937

Keywords:

Digital Curation, Language Education, Decoloniality

Abstract

In formative pathways with future French language teachers, the erasure of criticality in the planning of didactic sequences involving the search, selection, analysis, adaptation, organization, and sharing of digital materials has been observed (Deschaine; Sharma, 2015). This issue will be discussed in this article, which aims to elucidate the limits and possibilities in the processes of curation and creation of technical-pedagogical resources for language education. The results of the analyses conducted so far indicate that the sources to which those students constantly resort in preparing their lesson plans (videos and podcasts instantiated on media portals and streaming platforms) can hinder the ethical, aesthetic (Rocha, 2019), and decolonial (Veronelli; Daitch, 2021) didactic design of teaching-learning experiences for the expansion of language repertoires. In order to understand the described problem, in addition to discussing the partial results of two ongoing research projects, we intend to highlight the need to create theoretical-methodological frameworks that can decolonize the curation-authorship of materials in this field, from the training of educators to their work in learning communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Nukácia Meyre Silva. Curadoria digital: o importante papel do professor como curador de recursos educacionais digitais. In: FINARDI, Kyria Rebeca; TILIO, Rogerio; BORGES, Vládia Maria Cabral;

DELLAGNELO, Adriana Kuerten; FILHO, Etelvo Ramos (ed.). Transitando e transpondo n(a) Linguística Aplicada. Campinas: Editora Pontes, 2019. p. 211–239.

BEVILÁQUA, André Firpo; COSTA, Alan Ricardo; FIALHO, Vanessa Ribas; LEFFA, Vilson J. Princípios de curadoria de recursos digitais em Inglês como Segunda Língua no ELO em Nuvem. Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, v. 74, n. 3, set. 2021. ISSN 2175-8026, 0101-4846. DOI: 10.5007/2175-8026.2021.e80087. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/80087. Acesso em: 30 dez. 2023.

DESCHAINE, Mark E.; SHARMA, Sue Ann. The Five Cs of Digital Curation: Supporting Twenty-First-Century Teaching and Learning. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, v. 10, p. 19–24, 2015. ISSN 1933-4850. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1074044. Acesso em: 30 dez. 2023.

GRILLI, Marina. Por uma educação linguística Translíngue e Decolonial: questões para o ensino de alemão. Iniciação & Formação Docente, v. 7, n. 4, p. 904, jan. 2021. ISSN 2359-1064. DOI: 10.18554/ifd.v7i4.5200. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagepadle/article/view/5200. Acesso em: 30 dez. 2023.

KALANTZIS, Mary. Letramentos. Campinas-SP: Fundação de Desenvolvimento da Unicamp - Funcamp, abr. 2020. ISBN 978-6586253177.

KLEIMAN, Ângela. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, Luiz P. (ed.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 39–58.

RIBEIRO, Ana Elisa. Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01–16, jan. 2021. ISSN 26754916. DOI: 10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id270. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/270. Acesso em: 30 dez. 2023.

RIBEIRO, Ana Elisa. Ciclos da precariedade: revisitando experiências de ensino pandêmicas e além. Cadernos de Linguística, v. 4, n. 1, jul. 2023. ISSN 2675-4916. DOI: 10.25189/2675-4916.2023.v4.n1.id682. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/682. Acesso em: 30 dez. 2023.

ROCHA, Claudia. MOOCs em língua estrangeira: desafios para a construção de ecologias de aprendizagens situadas e transgressivas. In: FINARDI, Kyria Rebeca; TILIO, Rogerio; BORGES, Vládia Maria Cabral;

DELLAGNELO, Adriana Kuerten; FILHO, Etelvo Ramos (ed.). Transitando e transpondo n(a) Linguística Aplicada. Campinas: Editora Pontes, 2019. p. 139–178.

TZIRIDES, Anastasia Olga; SAINI, Akash; ZAPATA, Gabriela; SEARSMITH, Duane; COPE, Bill; KALANTZIS, Mary; CASTRO, Vania; KOURKOULOU, Theodora; JONES, John; SILVA, Rodrigo Abrantes da; WHITING, Jen; KASTANIA, Nikoleta Polyxeni. Generative AI: Implications and Applications for Education. arXiv, 2023. DOI: 10.48550/ARXIV.2305.07605. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2305.07605. Acesso em: 30 dez. 2023.

VERONELLI, Gabriela Alejandra; DAITCH, Silvana Leticia. Sobre a colonialidade da linguagem. Revista X, v. 16, n. 1, p. 80, fev. 2021. ISSN 1980-0614, 1980-0614. DOI: 10.5380/rvx.v16i1.78169. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/78169. Acesso em: 30 dez. 2023.

Published

2024-01-29

How to Cite

ABREU, M. dos S.; DIAS, L. C. da C.; OLIVEIRA, M. E. de S. Digital and decolonial curation of videos and podcasts in French language education. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e47937, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.47937. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/47937. Acesso em: 11 may. 2024.