ICT-mediated education in youth and adult literacy programmes in the Dominican Republic: an approach to the state of the art
uma abordagem do estado da arteEducação mediada por TIC em programas de juventude e alfabetização de adultos na República Dominicana
DOI :
https://doi.org/10.17851/1983-3652.11.3.131-153Mots-clés :
ICT, education, Dominican Republic, youth and adult literacy programmes, basic digital resources.Résumé
ABSTRACT:This research focuses on the relation between Education and ICT/Internet in the Dominican Republic. Specifically, we focus on the context of basic literacy education in young people and adults, the overall aim being to learn the extent to which ICT are used in adult education in that country. To this end, we administered a questionnaire to a sample of teachers to learn what digital resources they have access to, how they are used, and a diagnosis of self-perceived digital competences. The main results point to an ever-increasing number of resources for use in the classroom, although there is still room for improvement. Moreover, the implantation of the Internet as a basic tool for strengthening the educational system is progressing but is not yet complete. We conclude that the lack of resources may be partially contributing to this shortfall in immersion in the new technologies, but that it is necessary to continue to implement programs to reinforce the digital competences of teachers, even at a basic level and taking particular account of older teachers. This would certainly improve the teaching-learning process, especially if we consider that the teachers themselves consider ICT as a key factor in the educational process.
KEYWORDS: ICT; education; Dominican Republic; youth and adult literacy programmes; basic digital resources.
RESUMO: Esta pesquisa enfoca a relação entre Educação e TIC/Internet na República Dominicana. Especificamente, nos concentramos no contexto da educação básica em alfabetização em jovens e adultos, com o objetivo geral de compreender até que ponto as TIC são usadas na educação de adultos nesse país. Para isso, aplicamos um questionário a uma amostra de professores para saber a que recursos digitais eles têm acesso, como são usados e o diagnóstico de competências digitais percebidas por eles mesmos. Os principais resultados apontam para um número cada vez maior de recursos para uso em sala de aula, embora ainda haja espaço para melhorias. Além disso, a implantação da Internet como ferramenta básica para o fortalecimento do sistema educacional está progredindo, mas ainda não está completa. Concluímos que a falta de recursos pode estar contribuindo parcialmente para essa deficiência na imersão nas novas tecnologias, mas que é necessário continuar a implementar programas para reforçar as competências digitais dos professores, mesmo em um nível básico e tendo particularmente em conta os professores mais velhos. Isso certamente melhoraria o processo de ensino-aprendizagem, especialmente se considerarmos que os próprios professores consideram as TIC como um fator-chave no processo educacional.
PALAVRAS-CHAVE: TIC; educação; República Dominicana; programas de alfabetização de jovens e adultos; recursos digitais básicos.
Téléchargements
Références
ADAMS, R. C. Social survey methods for mass media research. Hillsdale. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1989.
ALMENARA, J. C. La necesidades de la TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y comunicación educativas, 21(45), p. 5-19, 2007.
ANDERSON, T. Theory and practice of online learning. AU Press, Athabasca University: Canada, 2008.
BARRÓN, M. C. Docencia universitaria y competencias didácticas. Perfiles Educativos, 31, 125, p. 76-87, 2009.
BOSCH, J. L. C.; TORRENTE, D. Encuestas telefónicas y por correo. Centro de Investigaciones Sociológicas: Madrid: España, 1993.
BRIONES, G. Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. ARFO. Editores: Bogotá, 1996.
CABEZAS, M.; CASILLAS, S.; PINTO, A. M. Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la universidad de Salamanca sobre su competencia digital, EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 2014, 48. Palma de Mallorca: EDUTEC. Article online available at: http://goo.gl/H08Rij. Access in: 12 oct. 2015.
CARMONA, E. J.; GALLEGO, L.; MUÑOZ, A. El ‘dashboard’ digital del docente. Elizcom: Quindío, Colombia, 2008.
CASILLAS, S.; CABEZAS, M. Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 2014, 29, septiembre. Barcelona: DIM-EDU. Article on-line available at: http://dim.pangea.org/revista29.htm. Access in: 12 oct. 2015.
CEA D´ANCONA, M. Á. La encuesta psicosocial (1). In: CLEMENTE DÍAZ, M. Psicología Social: Métodos y Técnicas de Investigación. Eudema Universidad: Madrid, España, 1992, p. 264-278. CEA, M. Á. D’Ancona; VALLES MARTÍNEZ, M. La encuesta psicosocial (2). In: CLEMENTE DÍAZ, M. Psicología Social: Métodos y Técnicas de Investigación. Eudema Universidad: Madrid, España, 1992, p. 279-301.
CEPAL. Available on-line: http://www.cepal.org/es. Access in: 18 jun. 2017.
CLARK, K. D. Urban Middle School Teachers’ Use of Instructional. Journal of Research on Computing in Education, 33:2, p. 178-195, 2000. doi: 10.1080/08886504.2000.10782308.
EUROPEAN COMMISION. e-Skills for the 21st Century. 2010. Available on-line: http://goo.gl/FmKB6. Access in: 18 jun. 2017.
FERNÁNDEZ, F. Competencias profesionales del docente en la sociedad del siglo XXI. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación (OGE), 11, 1, p. 4-7, 2003.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetización: lectura de la palabra y lectura de la realidad, Paidós: Barcelona, España, 1989.
GARCÍA-VALCÁRECEL, MUÑOZ-REPISO, A.; HERNÁNDEZ-MARÍN, A. Recursos tecnológicos para la enseñanza e innovación educativa. Síntesis: Madrid, España, 2013.
GONZÁLEZ, M. T.; ESCUDERO J. M. Innovación educativa: Teorías y procesos de desarrollo, Humanitas: Barcelona, España, 1987.
GOROZIDIS, G.; PAPAIOANNOU, A. Teachers’ achievement goal and self-determinations to engage in work tasks promoting educational innovations. Learning and Individual Differences, 2016, 49, p. 46-58.
HERNÁNDEZ CARRANZA, E.; ROMERO-CORELLA, S. I.; RAMÍREZ-MONTOYA, M. Soledad Evaluación de competencias digitales didácticas en cursos masivos abiertos: Contribución al movimiento latinoamericano. Comunicar, XXII, 44, p. 81-90, 2015.
HERRERO GUTIÉRREZ, F. J.; ACLE VICENTE, D. Lenguaje y dicción en las retransmisiones deportivas radiofónicas: La percepción según los oyentes castellanoleoneses. Revista Mediterránea de Comunicación, v. 4, n. 2, p. 5-33, 2013.
OECD.org. Available on-line: http://www.oecd.org/. Access in: 18 jun. 2017.
MARTELLI, C. A Point of View on New Education for Smart Citizenship. Future Internet, 9, 4, p. 1-17, 2017.
MORALES, M.; LAVIGNE, G.; MERCADO, M. Technology appropriation of virtual university rural students, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, V. 55, p. 1-13, 2016.
SALKIND, N. K. Métodos de investigación. Traducción: R. L. Escalona; revisión técnica: V. Valdés Salmerón. Prentice Hall: México, 1998.
SANCERMI, M. D.; COLLADO, A. A propósito de la innovación educativa. Edetania: estudios y propuestas socio-educativa, 44, p. 209-218, 2013.
SEE TAN, L., SHING LEE, S., PONNUSAMY, L. D., RUILIN, E.; KIAN TAN, K. Fostering Creativity in the Classroom for High Ability Students: Context Does Matter. Education Sciences, 6, 36, p. 1-17, 2016. DOI:10.3390/educsci6040036.
SHAIKH, Z.; AHMED, S. Role of Teacher in Personal Learning Environments. Digital Education Review, 21, p. 23-32, 2012.
TAN, L.; LEE, S. S.; PONNUSAMY, L.; KOH, E.; TAN, K. C. K. Fostering Creativity in the Classroom for High Ability Students: Context Does Matter. Educ. Sci., 6, 36, 2016.
TEJEDOR TEJEDOR, F. J. Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la comunidad de Castilla y León (1ª ed.), Ediciones Universidad de Salamanca: Salamanca, España, 2010.
VYGOTSKY, L. S.; COLE, M. Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes, Harvard University Press: United States, 1978.
WALDER, A. Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching. and learning. Journal Studies in Educational Evaluation, V. 54, p. 71-82, 2016.
ZABALZA, M. Á. Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narceo: Madrid, España, 2003.
ZHU, Z. T., YU, M. H.; RIEZEBOS, P. A research framework of smart education. Smart Learning Environments, 2016
, 3(4), p. 1-17, 2016.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Texto Livre: Linguagem e Tecnologia 2018
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Il s'agit d'un article en libre accès qui permet une utilisation, une distribution et une reproduction sans restriction sur n'importe quel support tant que l'article original est correctement cité.