Drummond and the Vapors of a Kidnapping

The Hysterical Adalgisa, the Orchid, the Beautiful Water Lily

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2024.51487

Keywords:

Carlos Drummond de Andrade, Nymph, hysteria, desire

Abstract

This article, with an essayistic bias, starts from the poem “Desdobramento de Adalgisa”, by Carlos Drummond de Andrade, to put into motion Mário de Andrade’s hypothesis that there would be a kidnapping, that is, a repression of desire in the poet’s first books. Faced with the dismantling of images that go through “Desdobramento de Adalgisa”, a trace of hysteria seems to emerge that foresees a disorder of the poetic gesture. In a second moment, we show how reverberations of Adalgisa’s hysteria can be seen in the erotic, floral and metamorphic imagination of O Amor natural and also in the indomitable aspect of the anti-euclidean orchid-nymph that subverts the limits of geometry. Such subversion by the desire-image that is the orchid allows us to conclude that the kidnapping transforms into something else, taking on new contours as desire begins to exist as a crossing of the abyss, a way of insisting on life and the world despite death.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maura Voltarelli Roque, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) | Campinas | SP | BR

    Maura Voltarelli é pesquisadora e crítica literária, possui mestrado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2014) (bolsista Fapesp) e doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2019) (bolsista Fapesp), com estágio de pesquisa (bolsa BEPE/Fapesp) na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris, França, sob a supervisão de Georges Didi-Huberman. Recentemente, concluiu pesquisa de pós-doutorado sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade junto ao Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Universidade de São Paulo (USP) (bolsista Fapesp), com período como pesquisadora visitante (bolsa BEPE/Fapesp) na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris, França, também sob a supervisão de Georges Didi-Huberman. Seus estudos e pesquisas mais recentes têm se voltado para um diálogo de natureza antropológica entre a palavra e a imagem, a literatura e as artes visuais, por meio do estudo da imagem da Ninfa, pensada por autores como Aby Warburg, Georges Didi-Huberman e Giorgio Agamben, na literatura brasileira. É autora do livro Amar, depois de perder: uma poética da Ninfa (2021), publicado pela Ofícios Terrestres Edições, além de uma série de artigos científicos na área de Literatura Brasileira, Teoria e Crítica Literária e Artes Visuais. Seu livro mais recente, O Sequestro da Ninfa, sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade, fruto de pesquisa de pós-doutorado, está em processo de finalização, com publicação pela Ofícios Terrestres Edições para início de 2024.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar, 1973.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Amar se aprende amando: poesia de convívio e de humor. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1985.

ANDRADE, Carlos Drummond de. O amor natural. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.

ANDRADE, Carlos Drummond de. A paixão medida. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 1996.

ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1974.

ARAGON, Louis; BRETON, André. “Le cinquantenaire de l’hystérie” (1878–1928). La Révolution Surréaliste, n. 11, 15 de março 1928.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução: Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BATAILLE, Georges. “O espírito moderno e o jogo das transposições”. In: Documents. Tradução: João Camillo Penna e Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.

BRETON, André. Nadja. Tradução: Ivo Barroso. São Paulo: 100/cabeças, 2022.

COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Tradução: Fernando Scheibe. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Phasmes. Essais sur l’apparition, 1. Paris: Les Éditions de Minuit, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: Essai sur le drapé tombé. Paris: Éditions Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’image ouverte. Motifs de l’incarnation dans les arts visuels. Paris: Éditions Gallimard, Collection Les Temps des images, 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia da Salpêtrière. Tradução: Vera Ribeiro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Aperçues. Paris: Les Éditions de Minuit, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa dolorosa: Essai sur la mémoire d’un geste. Paris: Éditions Gallimard, 2019.

EURÍPIDES. Ifigênia em Áulis, As fenícias, As bacantes. Tradução do grego, introdução e notas de Mário da Gama Kury. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 2: estudos sobre a histeria em coautoria com Josef Breuer. Tradução: Laura Barreto; revisão da tradução Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2016.

HEINICH, Nathalie. États de femme. L’identité féminine dans la fiction occidentale. Paris: Éditions Gallimard, 1996.

HIDALGO, Anne. Héroïnes romantiques (présentation). Paris: Éditions Paris Musées, 2022.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

LIVI, Jocelyne. Vapeurs de femmes. Essai historique sur quelques fantasmes médicaux et philosophiques. Paris: Navarin Éditeur, 1984.

MERQUIOR, José Guilherme. Verso universo em Drummond. Tradução: Marly de Oliveira. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976.

MORAES, Eliane Robert. O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2017.

NABOKOV, Vladimir. Lolita. Tradução: Brenno Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

NABOKOV, Vladimir. Ada ou ardor. Tradução: Jorio Dauster. 1. ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2021.

NERY, Adalgisa. A imaginária. 1. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.

NERY, Adalgisa. Neblina. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.

ROQUE, Maura Voltarelli. O sequestro da ninfa: as pernas, o enigma, os vapores em Carlos Drummond de Andrade. 1. ed. Campinas-SP: Ofícios Terrestres Edições, 2024.

SANT’ANNA, Afonso Romano de. “O erotismo nos deixa gauche?” In: O amor natural. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.

STIGGER, Veronica. O útero do mundo. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2016.

Published

2024-11-25

How to Cite

Voltarelli Roque, M. (2024). Drummond and the Vapors of a Kidnapping: The Hysterical Adalgisa, the Orchid, the Beautiful Water Lily. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 34(4), 203–220. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2024.51487