Drummond and the Vapors of a Kidnapping
The Hysterical Adalgisa, the Orchid, the Beautiful Water Lily
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2024.51487Keywords:
Carlos Drummond de Andrade, Nymph, hysteria, desireAbstract
This article, with an essayistic bias, starts from the poem “Desdobramento de Adalgisa”, by Carlos Drummond de Andrade, to put into motion Mário de Andrade’s hypothesis that there would be a kidnapping, that is, a repression of desire in the poet’s first books. Faced with the dismantling of images that go through “Desdobramento de Adalgisa”, a trace of hysteria seems to emerge that foresees a disorder of the poetic gesture. In a second moment, we show how reverberations of Adalgisa’s hysteria can be seen in the erotic, floral and metamorphic imagination of O Amor natural and also in the indomitable aspect of the anti-euclidean orchid-nymph that subverts the limits of geometry. Such subversion by the desire-image that is the orchid allows us to conclude that the kidnapping transforms into something else, taking on new contours as desire begins to exist as a crossing of the abyss, a way of insisting on life and the world despite death.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar, 1973.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Amar se aprende amando: poesia de convívio e de humor. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1985.
ANDRADE, Carlos Drummond de. O amor natural. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.
ANDRADE, Carlos Drummond de. A paixão medida. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 1996.
ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1974.
ARAGON, Louis; BRETON, André. “Le cinquantenaire de l’hystérie” (1878–1928). La Révolution Surréaliste, n. 11, 15 de março 1928.
BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução: Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.
BATAILLE, Georges. “O espírito moderno e o jogo das transposições”. In: Documents. Tradução: João Camillo Penna e Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.
BRETON, André. Nadja. Tradução: Ivo Barroso. São Paulo: 100/cabeças, 2022.
COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Tradução: Fernando Scheibe. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Phasmes. Essais sur l’apparition, 1. Paris: Les Éditions de Minuit, 1998.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: Essai sur le drapé tombé. Paris: Éditions Gallimard, 2002.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L’image ouverte. Motifs de l’incarnation dans les arts visuels. Paris: Éditions Gallimard, Collection Les Temps des images, 2007.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia da Salpêtrière. Tradução: Vera Ribeiro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Aperçues. Paris: Les Éditions de Minuit, 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa dolorosa: Essai sur la mémoire d’un geste. Paris: Éditions Gallimard, 2019.
EURÍPIDES. Ifigênia em Áulis, As fenícias, As bacantes. Tradução do grego, introdução e notas de Mário da Gama Kury. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.
FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 2: estudos sobre a histeria em coautoria com Josef Breuer. Tradução: Laura Barreto; revisão da tradução Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2016.
HEINICH, Nathalie. États de femme. L’identité féminine dans la fiction occidentale. Paris: Éditions Gallimard, 1996.
HIDALGO, Anne. Héroïnes romantiques (présentation). Paris: Éditions Paris Musées, 2022.
LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.
LIVI, Jocelyne. Vapeurs de femmes. Essai historique sur quelques fantasmes médicaux et philosophiques. Paris: Navarin Éditeur, 1984.
MERQUIOR, José Guilherme. Verso universo em Drummond. Tradução: Marly de Oliveira. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976.
MORAES, Eliane Robert. O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2017.
NABOKOV, Vladimir. Lolita. Tradução: Brenno Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1981.
NABOKOV, Vladimir. Ada ou ardor. Tradução: Jorio Dauster. 1. ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2021.
NERY, Adalgisa. A imaginária. 1. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
NERY, Adalgisa. Neblina. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.
ROQUE, Maura Voltarelli. O sequestro da ninfa: as pernas, o enigma, os vapores em Carlos Drummond de Andrade. 1. ed. Campinas-SP: Ofícios Terrestres Edições, 2024.
SANT’ANNA, Afonso Romano de. “O erotismo nos deixa gauche?” In: O amor natural. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.
STIGGER, Veronica. O útero do mundo. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maura Voltarelli Roque (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).