Rock Books: Intermediality in Pop Literary Discourse

Authors

  • Antonio Eduardo Soares Laranjeira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.2.35-48

Keywords:

intermediality, pop literary discourse, rock and roll, Nick Farewell, Paulo H. Ferreira, Leila Sales

Abstract

This work aims to providing a brief reflection on the intermedia relations, more specifically between literature and pop song, that result from this contact in contemporary narratives. They belong to what Evelina Hoisel and Décio Cruz conceive as pop literary discourse, a notion drawn from the convergence between literature and other languages, in the context of a globalized society. Based on the concept of intermediality, according to Claus Clüver and Irina Rajewski, we intend to understand how is it possible to treat pop songs in contemporary narrative as sound tracks. In order to do so, we analyse scenes from novels such as Go, by Nick Farewell, Álbum duplo: um rock romance, by Paulo Henrique Ferreira and Leila Sales’s A playlist da minha vida, in which pop songs are significant axis, related both to the aesthetic configuration of the texts and to the representation of subjectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Eduardo Soares Laranjeira, Universidade Federal da Bahia

Professor Adjunto III de Teoria da Literatura. Departamento de Fundamentos para o Estudo das Letras.

References

APPADURAI, Arjun. Modernity at large: cultural dimensions of globalization. Minnesota: University of Minnesota Press, 1996.

CLÜVER, Claus. Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes, v. 1, n. 2, p. 8-23, 2011.

CRUZ, Décio Torres. O pop: literatura, mídia e outras artes. Salvador: Quarteto, 2003.

FAREWELL, Nick. Go. São Paulo: Devir, 2010.

FERREIRA, Paulo Henrique. Álbum duplo: um rock romance. Rio de Janeiro: Record, 2013.

FOUCAULT, Michel. Ditos & escritos V: ética, sexualidade, política. Tradução de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

HEGEN, Ivan (Org.). Rock book: contos da era da guitarra. São Paulo: Prumo, 2011.

HOISEL, Evelina. Supercaos: estilhaços da cultura em PanAmérica e Nações Unidas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

OLIVEIRA, Nelson de (Org.). Geração 90: manuscritos de computador. São Paulo: Boitempo, 2001.

RAJEWSKI, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e 'remediação': uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. Tradução de Thais Flores Nogueira Diniz e Eliana Lourenço de Lima Reis. In: DINIZ, Thais Flores Nogueira (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 15-45.

SALES, Leila. A playlist da minha vida. Tradução de Amanda Orlando. Rio de Janeiro: Globo, 2014. Livro digital.

Published

2017-10-02

How to Cite

Laranjeira, A. E. S. (2017). Rock Books: Intermediality in Pop Literary Discourse. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 27(2), 35–48. https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.2.35-48

Issue

Section

Dossiê – Literatura e Arte: as Fronteiras em Discussão