The Double Representative Pact: Porosities and Tricks of the Real in Tijuana, by Gabino Rodríguez

Authors

  • Júlia Morena Costa Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.37-51

Keywords:

dramaturgy, real, politics, Tijuana, Andrés Solano, Gabino Rodríguez

Abstract

This essay aims to analyze Tijuana, a play enacted by the collective “Lagartijas tiradas al sol”, based on the Colombian novel, 6 meses con el salario mínimo, written by Andres Solano. The play proposes a discussion on possible lives in northern Mexico, based on the experience of actor Gabino Rodríguez, converted for six months in Santiago Ramírez, a resident in Tijuana, under specific conditions that kept him away from his usual world while working in the Mexican maquiladoras. From the analysis of the dramatic and spectacular texts, this paper aims to analyze the porous boundaries between the real and the fictional, through the effects of real provoked in the texts, using the principle of personal experience shared with the reader/audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlia Morena Costa, Universidade Federal da Bahia

Júlia Morena Costa é doutora em Literatura e Cultura pela Universidade Federal da Bahia, mestre em Teoria da Literatura pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduada em Letras também pela UFMG. Atualmente é professora Adjunto do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia, atuando na graduação e no programa de pós graduação em Literatura e Cultura.

References

FERNANDES, Silvia. Experiências do real no teatro. Sala Preta. São Paulo: Universidade de São Paulo. v.13, n.2, p. 3-13. 15 dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v13i2p3-13

PAVIS, Patrice. GAMA, Mônica. Uma redefinição do teatro político. Sala preta. São Paulo: Universidade de São Paulo. v. 13, n. 2, p.171-175. 15 dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v13i2p171-175

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO; Editora 34, 2005.

RODRIGUEZ, Gabino. ¿Cuántos ladrones se necesitan para inaugurar una cueva? Amsterdam: DAS theater. Academy of theater and dance. Amsterdam University of the arts, 2017. Disponível em: http://lagartijastiradasalsol.com/wp-content/uploads/2017/10/CuantosLadrones_ESP_ok1.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

RODRIGUEZ, Gabino. Tijuana. Folheto da peça, 2016.

SCHØLLAMMER, Karl Erik. Realismo afetivo: evocar realismo além da representação. In: SCHØLLAMMER Karl Erik. Cena do crime: violência e realismo no Brasil contemporâneo. 1. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2013.

SOLANO, Andrés. 6 meses con el salario mínimo. SoHo, Bogotá,

n. 91, 14 nov. 2007. Disponível em: http://www.soho.co/historias/articulo/salario-minimo-legal-vigente-cronica-de-como-sobrevivir-con-un-salario-minimo/887. Acesso em: 10 out. 2016.

SOLANO, Andrés. Salario mínimo: vivir sin nada. Bogotá: Tusquets Editores, 2015.

TRABALHADOR brasileiro já ganha menos do que um chinês, aponta estudo. Folha de S. Paulo, São Paulo, 26 fev. 2017. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2017/02/1862186-trabalhador-brasileiro-ja-ganha-menos-do-que-um-chines-aponta-estudo.shtml. Acesso em: 31 jan. 2019.

Published

2019-03-29

How to Cite

Costa, J. M. (2019). The Double Representative Pact: Porosities and Tricks of the Real in Tijuana, by Gabino Rodríguez. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(1), 37–51. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.37-51

Issue

Section

Dossier – From Word to Scene – Intineraries of Theater in the West